Page 1 of 3
vraagje over starten van mn bmw
Posted: Mon Feb 21, 2011 8:56 pm
by logylove
beste mensen,
ik zit al een jaartje met een vraag en heb op het forum gezocht of iemand er al over heeft geschreven, nu dat ik niks vind vraag ik het zo maar...
ik moet mijn bmw altijd starten door een beetje gas te geven, is dit normaal of moet ik iets gaan afstellen ( of iets anders )? ( alles is nog orgineel van de motor )
ik heb namelijk gehoord dat gas geven bij het starten van je motor slecht is voor je motor, klopt dit?
groetjes Gert-Jan
Re: vraagje over starten van mn bmw
Posted: Mon Feb 21, 2011 9:26 pm
by Peter V.
Gas geven is schadelijk???? Natuurlijk is het niet goed om een koude motor gelijk de toeren in te jagen zonder dat de oliesmering goed is. Als je dat bedoeld dan heb je gelijk. Wat betreft het starten met iets gas geven. Onze 316 hoef ik het niet te doen maar met extra gas geven start ze ook niet sneller. Blijft de motor wel gelijk mooi draaien als ze eenmaal loopt? Zo ja dan zou ik er niets aan doen. De basisafstelling controleren kan natuurlijk altijd ( automatische choke etc.)
Re: vraagje over starten van mn bmw
Posted: Mon Feb 21, 2011 10:39 pm
by logylove
de motor heeft wel vaker de neiging om na het starten weer uit te willen vallen, als dan een half minuutje een beetje gas erop zet dan blijft ie wel gewoon lopen ( ook vaak bij starten met een warme motor )... hij is vorig jaar een keer afgesteld omdat ie zelfs bij het stoplicht toen uit viel en doet dat sinds dien niet meer ( t uitvallen ).
Re: vraagje over starten van mn bmw
Posted: Mon Feb 21, 2011 11:47 pm
by loentje
Ach elke bmw is het anders, zolang je geen injectie hebt moet je vaak 1 of 2 maal op het gas trappen. Bij injectie zou dit eigenlijk niet moeten!
En niet meteen naar 5000 toeren stampen natuurlijk, maar als je rond de 1500 toeren blijft hangen is het no problemo en wat Peter zegt kijk eens naar je automatische choke.
groeten loentje
Re: vraagje over starten van mn bmw
Posted: Tue Feb 22, 2011 3:43 pm
by uwbuurman
net wat loentje zegt, bij carburateurmotoren hoort dat wel.
Re: vraagje over starten van mn bmw
Posted: Tue Feb 22, 2011 4:52 pm
by logylove
oke, thnx, zal ff mn choke nakijken
Re: vraagje over starten van mn bmw
Posted: Tue Feb 22, 2011 6:32 pm
by Wondermike
Peter is DE carburateur specialist dus als je precies uitlegt wat het probleem is dan komt hij zeker met nuttige tips.
Wat me opviel was dat je lang moest doorstarten voor de auto aansloeg.
Maar ik heb echt geen verstand van carburateurs

Re: vraagje over starten van mn bmw
Posted: Tue Feb 22, 2011 6:57 pm
by logylove
k vind m altijd al langzaam met aanslaan , maar dacht dat dat mischien kwam omdat ik hiervoor een auto uit 1992 heb gehad....
iemand enig idee hoe je het kan verhelpen dat lang doorstarten voor die aanslaat ( zelfs als ie warm is ) ?????
Re: vraagje over starten van mn bmw
Posted: Tue Feb 22, 2011 7:09 pm
by Peter V.
Wondermike wrote:Peter is DE carburateur specialist dus als je precies uitlegt wat het probleem is dan komt hij zeker met nuttige tips.
Nu moet je ophouden hoor.
Even al je problemen geprobeerd samen te vatten:
* Koude motor of warme motor is lang doorstarten.
* Koude motor altijd starten met gasgeven.
* Begin uit vallende motor.
Ervan uitgaan dat je brandstofverbruik normaal is ( 1 op 10 zegmaar). moet je het eerst gaan zoeken in de automatische choke afstelling. Een warme motor en slecht starten kan te maken hebben met eenzeer laag vlotternivo of een vacuumlek.
Welke carburateur heb je erop zitten?
Solex DIDTA 32/32 of een solex 2B4?
Als je dit niet zo weet dan deze vraag:
Aan de zijkant zit een rond dekseltje van ongeveer een 5 a 6 cm. Zijn hier twee koelwaterslangen op aangesloten of is deze elektrisch aangesloten?
Re: vraagje over starten van mn bmw
Posted: Tue Feb 22, 2011 7:40 pm
by Wondermike
Je reed toch niet op gas ?

Re: vraagje over starten van mn bmw
Posted: Tue Feb 22, 2011 10:08 pm
by uwbuurman
Nee, duidelijk te merken aan je vragen dat je er niets van weet, Peter

Re: vraagje over starten van mn bmw
Posted: Tue Feb 22, 2011 11:15 pm
by Peter V.
uwbuurman wrote:Nee, duidelijk te merken aan je vragen dat je er niets van weet, Peter

Ik doe ook maar alsof

Wat technische woorden erdoor en het lijkt al wat

Re: vraagje over starten van mn bmw
Posted: Wed Feb 23, 2011 11:46 am
by logylove
Peter V. wrote:Wondermike wrote:Peter is DE carburateur specialist dus als je precies uitlegt wat het probleem is dan komt hij zeker met nuttige tips.
Nu moet je ophouden hoor.
Even al je problemen geprobeerd samen te vatten:
* Koude motor of warme motor is lang doorstarten.
* Koude motor altijd starten met gasgeven.
* Begin uit vallende motor.
klopt geheel, dat zijn mijn problemen met mn bmwtje...
Peter V. wrote:Wondermike wrote:Peter is DE carburateur specialist dus als je precies uitlegt wat het probleem is dan komt hij zeker met nuttige tips.
Ervan uitgaan dat je brandstofverbruik normaal is ( 1 op 10 zegmaar). moet je het eerst gaan zoeken in de automatische choke afstelling. Een warme motor en slecht starten kan te maken hebben met eenzeer laag vlotternivo of een vacuumlek.
verbruik is normaal, wat bedoel je met een laag vlotter nivo?
Peter V. wrote:Wondermike wrote:Peter is DE carburateur specialist dus als je precies uitlegt wat het probleem is dan komt hij zeker met nuttige tips.
Welke carburateur heb je erop zitten?
Solex DIDTA 32/32 of een solex 2B4?
Als je dit niet zo weet dan deze vraag:
Aan de zijkant zit een rond dekseltje van ongeveer een 5 a 6 cm. Zijn hier twee koelwaterslangen op aangesloten of is deze elektrisch aangesloten?
ik zal ff kijken welke carberateur ik heb, k weet iniedergeval dat t nog de orginele is en dat er wel vaker problemen mee is ( het is dat webers zo duur zijn, anders had ik die er al op gezet)
Re: vraagje over starten van mn bmw
Posted: Wed Feb 23, 2011 11:48 am
by logylove
Wondermike wrote:Je reed toch niet op gas ?

klopt, alleen noem je t gaspendaal ook niet een benzinependaal of toerenpendaal ofzo...

Re: vraagje over starten van mn bmw
Posted: Wed Feb 23, 2011 12:08 pm
by r@n-d
logylove wrote:
ik zal ff kijken welke carberateur ik heb, k weet iniedergeval dat t nog de orginele is en dat er wel vaker problemen mee is ( het is dat webers zo duur zijn, anders had ik die er al op gezet)
Dubbele webers kosten idd nogal wat...
Maar je hebt ook goede vervangers voor de DIDTA of de solex 2B4... Deze zijn ook van weber... Kosten ong. 300 euro...