Page 1 of 2
Olie en distributieriem
Posted: Tue Mar 08, 2011 3:31 pm
by MellyVille
Hallo,
Omdat we onze 320/6 automaat natuurlijk altijd het beste gunnen en er nog lang van willen genieten, ben ik benieuwd of onze auto een distributieriem of een ketting heeft. De auto is van 01-1979.
Verder ben ik benieuwd welke motorolie er in moet. Volgens het boekje zou 15W40 en 20W50 kunnen. Ik denk dat het dan 15W40 wordt, maar moet dit mineraal zijn? Semi-synthetisch?
Ik hoor het graag!
Thanks!
Re: Olie en distributieriem
Posted: Tue Mar 08, 2011 5:34 pm
by Jeroen
De E21 zespitters zijn voorzien van een distributieriem dus waarschijnlijk kun je aan de slag, zeker als niet bekend is wanneer die voor het laats vervangen in. Niet de spanrol vergeten mee te nemen en als je toch de boel los hebt, vervang dan ook de waterpomp. Genoeg topics over te vinden hier ook. Qua olie, als het geen grootverbruiker is qua olie kan 'ie prima op een minerale of halfsynthetische 15W40 lopen.
Re: Olie en distributieriem
Posted: Tue Mar 08, 2011 8:29 pm
by MellyVille
Hoi Jeroen,
Bedankt voor de snelle reactie. Voor zover ik het kon ontdekken (via de Interwebs) vermoedde ik ook al dat het een riem is, bedankt voor de bevestiging.
Maar wat is nu beter, mineraal of halfsynthetisch? Want ik heb veel verhalen gehoord (weliswaar bij MB) dat een auto die minerale olie verdient, ernstige lekkages kan gaan vertonen wanneer er iets synthetisch wordt ingegooid. Keerringen, rubbertjes, vanalles kan gaan lekken en dat wil ik dus zeker niet hebben!
Dus, mineraal of halfsynth? Wat werd er vroeger gebruikt/aangeraden?
Re: Olie en distributieriem
Posted: Tue Mar 08, 2011 8:50 pm
by uwbuurman
vroeger was het uiteraard mineraal, maar een halfsyntheet kan nu prima hoor, alleen geen vol syntheet gebruiken
Re: Olie en distributieriem
Posted: Tue Mar 08, 2011 9:23 pm
by MellyVille
Kan ik het zo lezen, dat de voorkeur is dat het beter is om nu dan ook mineraal aan te houden? (ik dacht vroeger altijd dat olie gewoon olie was, maar dat blijkt toch niet zo te zijn

)
Als ik zo wat rondzoek blijkt mineraal toch beter te zijn, dat zal het dan worden... tenzij iemand beter weet en me kan overtuigen? Dan hoor ik het graag

Re: Olie en distributieriem
Posted: Tue Mar 08, 2011 10:03 pm
by Jeroen
Volgens mij zit er in mijn brikje Castrol GTX Magnatec Basic 15W-40, weet alleen niet of die nog te krijgen is, anders is er tegenwoordig een 'high mileage' variant voor de wat bedaagdere motoren zoals die van ons

Re: Olie en distributieriem
Posted: Tue Mar 08, 2011 10:08 pm
by MellyVille
Dat is allemaal semi-syntheet nietwaar Jeroen? Toch wel verwarrend allemaal... Mineraal kan in ieder geval niets aantasten volgens mij, krijgt toch nog een lichte voorkeur en werd vroeger ook gebruikt denk ik dan.
Re: Olie en distributieriem
Posted: Tue Mar 08, 2011 10:09 pm
by Jeroen
Ja volgens mij is dat idd een halfsyntheet maar dat kan in mijn ogen prima.
Re: Olie en distributieriem
Posted: Wed Mar 09, 2011 8:42 am
by 323baur
Ik zou lekker mineraal blijven gebruiken.
Blijft lekker plakken op alle delen. Vergis je ook niet in de kwaliteits stijging van de olien in 30 jaar!
Re: Olie en distributieriem
Posted: Tue Mar 22, 2011 3:29 pm
by MellyVille
Mineraal en een nieuwe distributieriem zitten er weer in

De 320 kan er weer tegenaan!
Re: Olie en distributieriem
Posted: Tue Mar 22, 2011 3:55 pm
by uwbuurman
Mooi zo, veel fijne kilometers gewenst!
Re: Olie en distributieriem
Posted: Tue Apr 05, 2011 3:51 pm
by MellyVille
Thanks buurman!
Nog even een vraagje, welk merk oliefilter werd standaard gebruikt? Mann toch?
En zit er de correcte afsluitring voor de carterplug bij?
Re: Olie en distributieriem
Posted: Tue Apr 05, 2011 6:02 pm
by Jeroen
Geen idee, gewoon een filter van de dealer

, geen idee waar dat vandaan komt. Bij deze zit er niet gelijk een carterstopring bij, dat is bij de latere modellen zoals m'n M52 waarvoor je bij de dealer een kitje krijgt van oliefilter, rubber o-ring voor het oliefilterhuis en een carterstopring.
Re: Olie en distributieriem
Posted: Tue Apr 05, 2011 6:37 pm
by MellyVille
Dat vind ik eigenlijk zo lastig telkens! Hoe moet je nou van te voren dan de spullen verzamelen om alles in 1x te kunnen doen? Om die reden knalt iedereen de oude verrotte afsluitring er terug in! Kan ik ook niet ergens de afmetingen daarvan zien of het ding los bestellen?
Dealer is een leuke optie, maar ik weet van bijv. Mercedes dat je daar gewoon een Mann-filter krijgt met zowel een Mercedes-logo als een Mann-logo. Die kun je dus ook bij de automaterialenzaak halen voor minder.
Hoe zit dat bij BMW? En kan iemand goede dealers aanraden, want ze nauwelijks mee te willen werken. Werkt er hier niemand toevallig voor de dealer die wat kan regelen? En weet iemand welk merk ik moet hebben (ik ben er zeikerig over, want bijv. wederom bij MB

als je de verkeerde monteert, kun je problemen krijgen met oliedruksensors etc.... en dan moet het overnieuw!)
Thanks!
Re: Olie en distributieriem
Posted: Tue Apr 05, 2011 6:52 pm
by Jeroen
Een beetje dealer denkt met je mee en geeft je advies, zo ook voor die carterstopring, en dan nog, eentje op reserve komt ook wel weer weg. Maar ik weet dat dealers daarin nogal verschillen, gelukkig heb ik hier bij Ekris te maken met een magazijnmeester die z'n klassiekers goed kent en het juist leuk vindt om te helpen. Een oliefilter kost bij de dealer 11 euro bruto incl BTW. Als dat al te duur is dan weet ik het niet meer...