Page 1 of 6
Hoog stationair draaien
Posted: Thu Mar 17, 2011 11:54 am
by jokoboy
Wij zijn sinds een paar weken in het bezit van deze Bmw 323 e21 uit 1979.
Al snel heb ik hem een grote beurt gegeven waarbij ik ook de bougies had vervangen en mij viel toen al op dat de bougies die er uit kwamen heel erg waren aangeslagen.
Hierna liep hij ook een stuk beter.
Maar na een paar dagen trad er een probleem op.
Als hij warm is lijkt hij constant op de choke te blijven staan, als je een tijd wacht zakt ie wel in toeren maar dit is geloof ik niet hoe het hoord.
Rijdend doet ie dan ook vreemd want als je eens flink gas geeft of met optrekken dan houd ie in eens in en hij is ook vaker afgeslagen, ook stil staand met de voet op het gas.
We hebben al een sensor in het thermostaathuis vervangen en hij zakt al iets eerder in toeren maar nog niet hoe het zijn moet.
Mvg, Jochem
Re: Hoog stationair draaien
Posted: Thu Mar 17, 2011 12:44 pm
by Jeroen
Waarschijnlijk heb je een elektrische extraluchtschuif die inwendig vervuild is en daardoor blijft hangen, deze even demonetren voor inspectie.
Re: Hoog stationair draaien
Posted: Thu Mar 17, 2011 1:02 pm
by 323baur
Jeroen wrote:Waarschijnlijk heb je een elektrische extraluchtschuif die inwendig vervuild is en daardoor blijft hangen, deze even demonetren voor inspectie.
Even de demonen uitdrijven!

Re: Hoog stationair draaien
Posted: Thu Mar 17, 2011 5:50 pm
by Wondermike
Je vergeet wat Ite, fotoooos!!!
Extra luchtschuif veroorzaakt idd te hard lopen maar niet dat hij zomaar uitvalt.
Massa probleem van het stuurkastje van de ontsteking?
Even opnieuw vastschroeven en liefst met goede koelpasta ertussen.
Goh ben toch wel benieuwd naar foto's of had ik dat al gezegd?
Re: Hoog stationair draaien
Posted: Thu Mar 17, 2011 5:55 pm
by Jeroen
Ik zie niks over uitvallen, wel over haperen maar da's niet zo gek, met die extraluchtschuif goed ver open staat 'ie vast te verzuipen en daar gaat 'ie wel van haperen. Valse lucht in het inlaattraject kan hier trouwens ook nog een issue zijn.
Re: Hoog stationair draaien
Posted: Thu Mar 17, 2011 9:20 pm
by uwbuurman
Welkom! Heb je ook foto's van die 323i? Een originele nederander? kleur? we willen alles weten

Re: Hoog stationair draaien
Posted: Sat Mar 19, 2011 10:33 am
by jokoboy
Hoe ziet zo'n extra luchtschuif er precies uit? Is dat zo'n klein blikke potje onder de inlaat? Hier is een slangetje wat broos en er zitten wat haar scheuren in. Wat mij nog opviel is dat de vacuum slang op het kleppendeksel scheuren bevat en als ik het dunne vacuum slangetje wat hier aanzit los trek van de inlaat zakt iw wel goed in toeren.
Ik zal zo snel mogenlijk wat foto's plaatsen.
Het is een baur en hij is rood, liggen lm alpina look velgjes onder, is verlaagd en is verfraaid met een zender kit.
Mvg, Jochem
Re: Hoog stationair draaien
Posted: Sat Mar 19, 2011 11:02 am
by Peter V.
Hoi,
Een rode Baur met zender kit, alpinalook velgen en verlaagd in een 323i vorm. Heb jij die gekocht in het oosten van Nederland? Zit zwart leder interieur in de auto ook dan?
Als ik het zo hoor dan heb jij aardig wat verouderde slangen. Als je hier verschillende vacuumlekken mee krijgt dan gaat zo'n K-jet totaal anders reageren dan normaal. Je moet dus eerst zorgen dat dit allemaal goed is.
De extra luchtschuif zit inderdaad onder het inlaatspruitstuk tegen de motor aan geschroefd.
Re: Hoog stationair draaien
Posted: Sat Mar 19, 2011 12:20 pm
by jokoboy
Ja we hebben hem idd uit het oosten van nederland vandaan. Ken je hem dan? Hij heeft een skai leren interieur idd.
Mvg, Jochem
Re: Hoog stationair draaien
Posted: Sat Mar 19, 2011 1:03 pm
by Peter V.
Ik heb de auto al eens wat vaker gezien inderdaad.
Plaats maar eens wat foto's in je topic. Als je trouwens het topic opzoekt van de herfsmeeting in 2009 dan zie je ook foto's van de auto staan denk ik.
Re: Hoog stationair draaien
Posted: Sun Mar 20, 2011 9:43 am
by jokoboy
Wondermike wrote:Je vergeet wat Ite, fotoooos!!!
Extra luchtschuif veroorzaakt idd te hard lopen maar niet dat hij zomaar uitvalt.
Massa probleem van het stuurkastje van de ontsteking?
Even opnieuw vastschroeven en liefst met goede koelpasta ertussen.
Goh ben toch wel benieuwd naar foto's of had ik dat al gezegd?
Waar zit dat stuurkastje? En wat bedoel je met koelpasta? Ik heb gister morge de extra luchtschuif gedemonteerd en door geblazen met remreiniger. Hierna heeft ie het haperen al rijdend een tijd niet gehad. Ik heb gister middag wat vacuum slangen los gehad en gecontroleerd maar de scheuren die ik heb kunnen ontdekken zijn geloof ik niet door en door. Gister avond nadat ik alles weer terug had gemonteerd was het met rijden in het begin nog vrij goed maar na een tijd hield ie weer ff in en dit kwam langzaam steeds weer vaker voor, hij was ook 2keer uit gevallen al stilstaand bij het stoplicht, net alsof er even geen brandstof komt.
Ik ben bezig met de foto's, ze komen ik beloof het.
Mvg,
Re: Hoog stationair draaien
Posted: Sun Mar 20, 2011 9:50 am
by Wondermike
Het stuurkastje van de ontsteking zit op je linker binnenspatbord naast de zekeringenkast.
Waarschijnlijk heb je het oude type, een vierkant blok van zo'n 8 * 10cm met een stekker erop.
Deze stekker gaat naar de motordraadboom en komt uiteindelijk ook in de zekeringenkast.
Koelpasta is mss bij die grote nog niet zo nodig.
Deze even losschroeven en zorgen dat het kastje en de schroeven goed massa maken.
Kan je wat meer omschrijven van het uitvallen?
Gaat hij eerst beroerd lopen of valt hij zomaar uit?
Start de auto vervolgens wel weer makkelijk?
De extra luchtschuif is in koude toestand (deels) geopend. Als de motor warmer wordt wordt de luchtschuif door een bi-metaal gesloten.
Heb je gekeken toen hij los was of hij open was?
Re: Hoog stationair draaien
Posted: Sun Mar 20, 2011 12:03 pm
by jokoboy
Hij valt dan plotseling uit, gas geven heeft hierbij geen of weinig zin.
Ik kon geloof ik wel een openingetje zien, ja.
Mijn pa meent vantevoren het uit vallen een soort zachte brom toon te horen vanuit midden onder de auto, mij is dit nog niet opgevallen.
Mvg, Jochem
Re: Hoog stationair draaien
Posted: Sun Mar 20, 2011 12:25 pm
by Wondermike
Onder de auto hangt de benzinepomp, wel een essentiel onderdeel van een auto.
Misschien dat die niet lekker is?
Re: Hoog stationair draaien
Posted: Sun Mar 20, 2011 5:35 pm
by jokoboy
Ja ik weet dat die daar hangt maar toch lijkt me dat ook onwaarschijnlijk. Ik weet ook niet of dat haperen en uitvallen samen hangt met dat hoog stationair draaien?