Peter V: BMW E21 320/6 1981
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Super gaaf!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29270
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Fingers crossed, maar mooi en original opgelost!
Regards/groeten, Jeroen
- 02-er
- E21 VIP
- Posts: 459
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Hier zitten toch knappe koppen zulle!!!
Mooi gedaan Peter
Mooi gedaan Peter
E21 323i. Baur Alpine White '80
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2388
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
De aanhouder wint... Dat blijkt maar weer.
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11994
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Er staat nu brandstof in de carburateur, Afwachten of de loodpluggen goed afsluiten.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4544
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Laat ons hopen .. van volharding gesproken
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Mooi werk Peter! U wel toevertrouwd.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Mooi werk!
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11994
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Vandaag alles weer aangesloten en proefgedraaid.
Kleine technische uitleg:
Aangezien ik ook de gaskleppen weer in de juiste posities heb gekregen heb ik meer bereik met de mengselschroeven. in de venturi van een carburateur zitten progressiegaatjes. Deze zitten op verschillende hoogtes en deze dienen bij stationair toerental allemaal boven de gasklep te zitten (onderste zit precies gelijk met de dikte van de klep) Op die manier gaat je stationairmengsel alleen via de regelschroef en kun je je CO afstellen (deze zitten onder de gasklep). Je progressie gaten krijgen ook brandstof via hetzelfde circuit maar hebben bij een nagenoeg gesloten klep geen aanzuigvacuum. Deze progressiegaten zijn de leverancier tijdens normaal rijden (tot ongeveer 3000 rpm) Hierboven gaan de emulsietubes meespelen (hoofdcircuit).
Nu de vlotterniveaus juist gaan zetten. Het is een heel technisch verhaal met de emulsietubes en het juiste niveau van de vlotterkamers maar dit beïnvloed de basis m.b.t. rijk of arm staan omdat het gat waar deze gemonteerd zitten ook het aanzuigkanaal heeft voor het stationairsysteem. Een te hoog niveau geeft meer voordruk door vloeistofhoogte en geeft een rijker mengsel.
De basisafstelling van de vlotters doe je op ongeveer 10mm gesloten (vlotter tot deksel) en max 32 mm compleet geopend. Met deze afstelling kom ik ongeveer 4 mm te hoog uit met het niveau.
Oftewel finetunen. Dit kan wellicht betekenen dat ik andere stationairsproeiers kan zetten ( diverse op voorraad uiteraard). Motor draait in ieder geval weer netjes al.
Wat betreft de loodpluggen...... Vooralsnog zijn ze netjes droog maar morgen eens kijken als alles weer afgekoeld is.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18673
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Leuk filmpje!! Die trapt m gelijk diep in haha. Maar goed, het lijkt goed dicht, dat is fijn zeg!! En ook mooi dat de auto lekker loopt. Beetje proberen en testen met andere sproeiers is het werk waar jij blij van wordt, dus dat komt zeker goed.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11994
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Ik wordt er inderdaad blij van als alles werkt.
Uitdaging is gewoon om een motorloop te creëren waar je rustig mee kan rijden maar die ook thuis is als je een keertje het gas wat dieper intrapt. Dat vraagt dus om een juiste balans te vinden tussen de werking van het stationairgedeelte tot 3000 rpm en het grote circuit van de carburateurs en dat maal zes natuurlijk want ze moeten ook goed gesynchroniseerd staan.
Oftewel beetje prutsen en veel benzine gebruiken tijdens dit afstellen helaas.
Uitdaging is gewoon om een motorloop te creëren waar je rustig mee kan rijden maar die ook thuis is als je een keertje het gas wat dieper intrapt. Dat vraagt dus om een juiste balans te vinden tussen de werking van het stationairgedeelte tot 3000 rpm en het grote circuit van de carburateurs en dat maal zes natuurlijk want ze moeten ook goed gesynchroniseerd staan.
Oftewel beetje prutsen en veel benzine gebruiken tijdens dit afstellen helaas.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29270
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Precisiewerk hoor, maar leuk aan het perfectioneren zo!
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11994
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Vlotterniveau is nu precies gelijk en op de juiste hoogtes voor alle drie de carburateurs.
Alles weer netjes afgesteld en ze loopt als een zonnetje.
Reageert heel goed op het gas en je kunt gewoon heel rustig accelereren zonder inhouden of misfire.
De eerste rit is dus een feit. Omdat plaatjes of filmpjes het altijd goed doen.......
We kunnen weer verder met het luchtfilterhuis en het spaghetti spruitstuk.
Alles weer netjes afgesteld en ze loopt als een zonnetje.
Reageert heel goed op het gas en je kunt gewoon heel rustig accelereren zonder inhouden of misfire.
De eerste rit is dus een feit. Omdat plaatjes of filmpjes het altijd goed doen.......
We kunnen weer verder met het luchtfilterhuis en het spaghetti spruitstuk.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.