Page 1 of 1

Visco e21 en e30

Posted: Thu Mar 31, 2011 11:59 pm
by Levi
Jullie weten dat onze e21 323i te warm werd. Nu moet er een andere visco op. Kwam vanavond iemand tegen die ik ken en die zit zelf in de e30's. Heeft zelf ook een e21 en aan hem gevraagd of de visco van een e30 hetzelfde is als een e21. Hij vertelde dat dit hetzelfde was. Kunnen jullie dit ook bevestigen ??? Morgen neemt hij er eentje mee voor me.

Re: Visco e21 en e30

Posted: Fri Apr 01, 2011 12:08 am
by Jeroen
Er zijn twee types, afhankelijk van welke waterpomp er op je auto zit. De latere versies en waterpompen gebruiken inderdaad dezelfde visco. Aangezien het verkrijgen van een goede vroege visco zelfs bij de dealer een probleem is omdat men ze verkeerd opslaat, zou ik als je het oude type hebt ombouwen naar nieuwe waterpomp en visco. Eventueel gelijk combineren met de distributieriem als die aan vervanging toe is.

Re: Visco e21 en e30

Posted: Fri Apr 01, 2011 12:38 am
by loentje
hier was ik dus ook benieuwd naar en ik vroeg me ook nog het volgende af...

kun je een visco op een of andere manier ook vastzetten in geval van nood zodat je fan wel draait? Of vraag ik nu iets raars?


groeten loentje

Re: Visco e21 en e30

Posted: Fri Apr 01, 2011 11:11 am
by Jeroen
Niet echt. Met het nieuwe type eigenlijk ronduit onmogelijk, met het oude type zou je nog wel iets kunnen bedenken maar dan krijgt je waterpomp ongenadig op z'n donder, dat zou ik niet gokken. Bij een compleet kapotte visco dus met een relatief laag toerental en de verwarming en ventilatie vol aan naar je bestemming rijden en dan niet meer gebruiken. Eén keer in de file en je mag 't cilinderkopje gaan vervangen tenslotte....

Re: Visco e21 en e30

Posted: Fri Apr 01, 2011 11:57 am
by Arnold D
loentje wrote:kun je een visco op een of andere manier ook vastzetten in geval van nood zodat je fan wel draait? groeten loentje

Gewoon een nieuwe kopen. Die zitten al vast. :mrgreen:

Re: Visco e21 en e30

Posted: Fri Apr 01, 2011 12:59 pm
by Jeroen
En het ergste is nog dat men bij BMW zegt dat dit geen bekend probleem is en dat men niets weet van specifieke opslag/bewaarinstructies voor visco's. Nog net net genoeg voor een topic 'FF zeuren over BMW' maar ze moeten oppassen 8)

Re: Visco e21 en e30

Posted: Sat Apr 02, 2011 1:49 am
by Levi
De visco zit erop en hij doet het perfect !

Re: Visco e21 en e30

Posted: Sat Apr 02, 2011 11:48 am
by Jeroen
:thumbsup dat scheelt weer sleutelen!

Re: Visco e21 en e30

Posted: Tue Apr 05, 2011 8:05 pm
by Thijsse
Jeroen wrote:En het ergste is nog dat men bij BMW zegt dat dit geen bekend probleem is en dat men niets weet van specifieke opslag/bewaarinstructies voor visco's. Nog net net genoeg voor een topic 'FF zeuren over BMW' maar ze moeten oppassen 8)
op marktplaats taat een nieuwe viscokoppeling voor een m50 blok te koop van sachs, die gewoon plat in een doosje zonder ''this side up'' pijl geleverd word... ik snap t ook niet

Re: Visco e21 en e30

Posted: Tue Apr 05, 2011 10:48 pm
by uwbuurman
( :oops: Wat doet een visco nou eigenlijk en waar zit het kreng om mijn gesloopte 323i? :oops: En iemand een fotootje??)

Re: Visco e21 en e30

Posted: Tue Apr 05, 2011 11:18 pm
by Arnold D
De visco koppelt de vin bij hoge temperaturen, zodat deze meedraait en zo de motor koelt. De visco zit op de waterpomp gemonteerd, maar aangezien jij een type 1 hebt, heb jij een electrische vin die voor de radiator zit gemonteerd. Dit is waar ik met mijn type 2 ook naartoe wil.

Re: Visco e21 en e30

Posted: Wed Apr 06, 2011 11:42 am
by uwbuurman
dan snap ik het weer. Ik had al eens gezocht en snapte niet waar dat ding dan zou zitten...