Page 1 of 1

Koelfan

Posted: Tue Apr 12, 2011 11:30 am
by MellyVille
Kan iemand me vertellen welke sensor voor de koelfan is en hoe ik kan doormeten of die goed functioneert? Volgens mij is de zwarte draad de schakeldraad, daar moet 12volt op komen en dan draait de fan. Kan ik iets doormeten om uit te sluiten of er iets defect is?

Zijn er elektrische schema's beschikbaar?

EDIT: ik heb het over een 320/6 uit 1979, bouwjaar eind 1978

Re: Koelfan

Posted: Tue Apr 12, 2011 11:46 am
by Jeroen
Als het goed is heb je aan de uitgaande slang van de radiateur een stuk alu buis hangen met twee sensoren erin, 1x lage stand 1x hoge stand. als je per sensor de twee draadjes doorverbindt dan moet de betreffende stand worden ingeschakeld. Als dat het geval is, is alles daarna iig ok dus hooguit de schakelaar defect. Als 'ie niet inschakelt valt er meer te onderzoeken, zoals relais defect of geen spanning wat dan weer kan duiden op een zekering. De lage stand doet 't vaak niet door een kapotte vermogensweerstand (voorschakelweerstand).

Een schema gaat wel ver hoor. Schakeldraad vanaf de sensor + permanente draad komen binnen op het relais (meestal pin 85+86) waarop het relais dan de permanente plus doorschakelt naar de fan (87 naar 30), veel meer is het eigenlijk niet.

Re: Koelfan

Posted: Tue Apr 12, 2011 12:47 pm
by MellyVille
Klopt, een schema gaat ver. Maar de fan is nu altijd ingeschakeld, dat is het probleem.

Ik koppel dat liever niet los om er dan in de file achter te komen dat toch de sensor het niet doet. Vandaar dat ik graag wil weten wanneer of hoe ik meet dat de sensors nog schakelen. Alles na de sensor zal ik in ieder geval controleren. Bedankt alvast!

EDIT: op 1 aansluiting op de sensors zal altijd spanning staan, welke wordt doorgegeven wanneer de sensor schakelt. Dan kan ik dus op de 2e draad meten of en wanneer dat inderdaad gebeurt. (of het is massa geschakeld, maar daar ben ik zo achter).

Re: Koelfan

Posted: Tue Apr 12, 2011 1:06 pm
by Jeroen
Tsja als eraan gerommeld is dan is het lastig om een correct advies te geven, dan mogen er ook wel een bosje foto's bij. Wellicht verkeerde temp schakelaar waardoor deze niet tijdig schakelt en men het relais heeft gebypassed. Om maar een voorbeeld te noemen, mensen doen nogal eens absurde dingen in plaats van een fout te herstellen.

Re: Koelfan

Posted: Tue Apr 12, 2011 1:08 pm
by MellyVille
Klopt. Overigens lijkt er minimaal gerommeld te zijn, maar ik ben er zo achter, we gaan gewoon eens wat testen. Bovendien lijdt de auto er eigenlijk niets mee, want de opwarmfase wordt niet verkort, dan is de thermostaat immers nog niet open. Verder blijft de auto altijd perfect op temperatuur, nooit te hoog of te laag. Het is ook meer dat ik het graag op het gemakje ga uitzoeken :)

Het klopt toch, dat de sensors als het ware een in- en uitgang hebben en ik dus kan meten of de ingaande plus (danwel massa) wordt doorgegeven? Dit is met een lampje eenvoudig tijdens het rijden uit te sluiten namelijk. Ideaal :)

Re: Koelfan

Posted: Tue Apr 12, 2011 8:59 pm
by Peter V.
Als die sensors de fans, of liever gezegd de relais, schakelen dan is meten toch heel simpel.

Als je een oneindige weerstand meet staat de schakeling los en als de weerstand laag of 0 is dan staat het relais en dus de fan ingeschakeld. Als jij daadwerkelijk wilt weten of ze schakelen dan moet je de sensoren verwijderen en met warm water gaan opwarmen (pannetje water op het vuur en sensoren erin met draden aangesloten). Je zult dan vanzelf een weerstandsvermindereing moeten zien. Je kunt natuurlijk ook gewoon dit meten met de motor draaiend.

Re: Koelfan

Posted: Tue Apr 12, 2011 9:29 pm
by MellyVille
Idd, daar gaan we mee aan de gang! Thanks!