Page 1 of 3

Kleppen stellen bij een M20..

Posted: Tue Apr 19, 2011 8:39 pm
by 323baur
..ik vind het maar een K##$t klus.
Ik heb ze rondom nu op 0.25 gezet maar ik hoor nog duidelijk eentje.
Ik ben er inmiddels 1,5 uur mee bezig geweest en ben het eigenlijk al zat.
Wie heeft een goede tip!

Re: Kleppen stellen bij een M20..

Posted: Tue Apr 19, 2011 9:22 pm
by gerrit323
standaard moeten ze idd op 25 worden gesteld Ite ... bij mijn originele kop stonden ze allemaal op 25. Bij de hartge kop nu staat de inlaat op een vaste 25 (voelmaat moet met wat kracht ertussen uitgetrokken worden) en de uitlaat op 20. ik heb zo het stilste resulaat.

Dit is wel geen goeie tip eigenlijk :mrgreen: ... alleen maar om te zeggen dat het soms wat afwijkend kan zijn alvorens je het gewenste resultaat hebt.. Suc6 iig.

Gerrit

Re: Kleppen stellen bij een M20..

Posted: Tue Apr 19, 2011 9:23 pm
by Peter V.
Het blijft inderdaad een K*Tklus.

Ik ben daar soms ook uren mee bezig geweest. Het grootste probleem is dat je denkt hem goed te hebben afgesteld en als je dan het moertje aanzet lijkt het net alsof het excentriek een klein stukje verdraait.

Als enige tip kan ik zeggen dat ik een voelermaat heb die ik haaks heb omgebogen (dat vind ik zelf prettiger werken).
Regelmatig tussendoor een bakkie doen en opschrijven welke je gehad heb dan uiteraard.

Re: Kleppen stellen bij een M20..

Posted: Tue Apr 19, 2011 9:25 pm
by 323baur
Precies! ik vind het maar een matig systeem wat niet erg precies werkt.
Ik had een vriend in de auto zitten en de bobine kabel los..elke keer een beetje starten :bag
hmm, morgen dus nog maar een keertje alles loshalen..

Re: Kleppen stellen bij een M20..

Posted: Tue Apr 19, 2011 9:27 pm
by Peter V.
Ik heb eigenlijk nooit tussendoor getest. Altijd het idee gehad dat ik dan door het olie gespetter er een zooitje van maak.

Nu is een stille M20 heel mooi maar ik hoor de kleppen liever ietsje dan dat ze te stil zijn. Zeker bij een oudere motor met al aardig wat kilometers erop.

Re: Kleppen stellen bij een M20..

Posted: Tue Apr 19, 2011 9:30 pm
by gerrit323
Ik haal altijd de bougies uit het blok Ite dan kan je een sleutel op de krukasbout zetten en het blok handmatig ronddraaien .. en id zoals Peter zegt beter lichtjes tikkende dan niets te horen .. is bij mijn beide m20's zo :!:

Gerrit

Re: Kleppen stellen bij een M20..

Posted: Tue Apr 19, 2011 9:32 pm
by Jeroen
Is idd niet de leukste klus, ik doe liever een S14! Mijn tip voor het ronddraaien al doorgegeven, mede gezien de beperkte ruimte voor bij Ite wel handig: bougies eruit, auto in 5 en steeds een klein duwtje, vind ik zelf het prettigst werken iig. En verder vooral geduld om 'm precies op tuimelen te zetten.

Re: Kleppen stellen bij een M20..

Posted: Tue Apr 19, 2011 9:33 pm
by gerrit323
Jeroen wrote:Is idd niet de leukste klus, ik doe liever een S14!
Idd leuk met die pastilletjes spelen :D

Re: Kleppen stellen bij een M20..

Posted: Tue Apr 19, 2011 9:52 pm
by 323baur
Ik heb geen visco maar een elektrieke fan.
Ik kan eigenlijk geen ratel op de pulley zetten zonder de radiateur te verwijderen.
Dus doe ik het maar zo. Morgen up date, donderdag APK keuring.

(de binnenste stuurkogels zijn ietwat ruim.. hoe zou dat toch komen hahahaha)

Re: Kleppen stellen bij een M20..

Posted: Wed Apr 20, 2011 5:45 pm
by Wondermike
Mijne moet ook weer voor de APK (en kleppen stellen volgens een niet nader te noeme dame :bag )
Maar niet meer voor de meeting......

Re: Kleppen stellen bij een M20..

Posted: Wed Apr 20, 2011 6:05 pm
by 323baur
Ik heb de keuring maar even een weekje uitgesteld. Ik had vandaag geen zin om haar af te maken.

Re: Kleppen stellen bij een M20..

Posted: Thu Apr 21, 2011 2:58 pm
by Danny043
Dat kleppen stellen is inderdaad vreselijk. Je hebt 3 handen nodig.
Peter V. wrote:Het grootste probleem is dat je denkt hem goed te hebben afgesteld en als je dan het moertje aanzet lijkt het net alsof het excentriek een klein stukje verdraait.
Dit had ik ook telkens. Staat die klep goed, voelermaat zit lekker strak. Draai je de moer aan, staat die klep weer losser. :wtf :wtf :wtf

Re: Kleppen stellen bij een M20..

Posted: Thu Apr 21, 2011 4:35 pm
by Kogando
Volgens mij is 0,20 te strak hoor. (neem aan dat E30 en E21 hetzelfde is) En als je je kleppen niet meer hoort dan is ook de kans groter dat ze verbranden. Bij dit blok is het normaal als je iets hoort. Bij mij hoor je ze niet opvallend, maar als je goed luistert wel.

Ik heb mijn m20b25 allemaal op 0,25 gezet, waarbij ik de voelermaat wel met wat weerstand er tussenuit moest trekken. Het blok liep daarna echt geweldig.

Ik krik gewoon de achterkant op, zet ‘m in zijn 5 en draai het wiel een stukje. Op den duur weet je wel hoever je het wiel moet draaien om de volgende te kunnen stellen. En na het stellen allemaal nog even een keer nameten.

Re: Kleppen stellen bij een M20..

Posted: Thu Apr 21, 2011 5:28 pm
by 323baur
Ik ben er achter waarom hij bij mij bleef tikken: een moertje is iets dol. Je kan hem wel vast zetten, maar zodra ze liep - liep het moertje weer los.
En idd, 0.25 is volgens mij - en vele geleerden - de beste stand.

Re: Kleppen stellen bij een M20..

Posted: Thu Apr 21, 2011 7:23 pm
by e-einundzwanzig
323baur wrote:Ik ben er achter waarom hij bij mij bleef tikken: een moertje is iets dol. Je kan hem wel vast zetten, maar zodra ze liep - liep het moertje weer los.
En idd, 0.25 is volgens mij - en vele geleerden - de beste stand.
en jij rekent jezelf niet tot de 'vele geleerden'? :thumbsup