Page 1 of 2

M10 5-bak, (preventief) dingen vervangen?

Posted: Wed Apr 20, 2011 3:51 pm
by RJ
Zo, het is dan zover... binnenkort krijgt "Goldy" haar 5-bakje en hoeft ze niet meer zo hard te schreeuwen op de autosnelweg :mrgreen:

Nu heb ik al een paar topics doorgelezen, maar welke dingen zijn nu handig / wijs / nodig om te vervangen?
- Olie verversen lijkt me wel makkelijk (misschien niet echt nodig), als de bak er toch naast ligt... (eerst de vuldop los, dan de aftapplug.)
- Koppeling wordt ook vervangen, want het druklager is al geruime tijd hoorbaar en heb de complete koppelingsset al klaar liggen. Zo'n centreer-setje heb ik ook al ergens vandaan getoverd en als het moet kan ik ook nog een oude versnellingsbak-as lenen.
- Ook ben ik van plan de koppelingscilinder (hoofd&hulp) te gaan vervangen, want het lekt een beetje bij het pedaal... en ik heb zo'n vermoeden dat ik er makkelijker bij kan als de bak weg is.

Maar daarnaast...
- Versnellingsbak rubbers?
- Cardanas lager?
- Centreerbus cardanas?
- Hardy schijf?
- Nieuwe km-teller kabel? (heb geloof ik sowieso een andere nodig i.v.m. de lengte van de kabel)
- Opnieuw balanceren cardanas?

Zijn er daarnaast nog tips waar ik aan moet denken of op moet letten bij het wisselen? Moet ik de cardanas merken t.o.v. de versnellingsbak?

Alvast hartelijk bedankt! :driving


groeten, Roel

Re: M10 5-bak, (preventief) dingen vervangen?

Posted: Wed Apr 20, 2011 5:26 pm
by Peter V.
Wat ik zou vervangen is de oliekeerring van de uitgaande as (naar de cardanas), ingaande as en de oliekeerring van de schakelstang. Ook de busjes van het schakelmechanisme.

Ik ga ervan uit dat je de geschikte cardanas in huis heb en daar zou ik inderdaad dan het tussenlager en hardyschijf van vernieuwen. In principe moet je ook de zelfborgende moeren van de cardanas aan beiden zijden vernieuwen.

Re: M10 5-bak, (preventief) dingen vervangen?

Posted: Wed Apr 20, 2011 5:28 pm
by Jeroen
Roel,

Als de werkcilinder van de koppeling niet lekt kun je die overzetten op je 'nieuwe' bak. Koppelingscilinder achter het pedaal (hoofdcilinder) wordt zonder bak niet beter bereikbaar en doorgaans reviseer ik die, revisiesetje (binnenwerkje) kost iets van 23 euro bij de dealert. Achter het pedaal circlip losmaken, oude zooi eruit, cilinder even lichtjes honen ivm mogelijke roestaanzetting en nieuwe erin. Tip: leg onderin een grote vuilniszak en maak deze met tape net onder het cilinder vast zodat je mat niet direct doordrenkt is met remvloeistof. Daarna is een tijdje op het pedaal pompen met een beetje mazzel genoeg om 'm weer ontlucht te krijgen. Ik heb dit klusje vorige week bij de Baur gedaan en was met iets meer dan een uur klaar. Oh en hoonapparaatje van Midlock kost iets meer dan 10 euro, neem alleen de versie van 13-55mm en niet de versie van 19-60mm die theoretisch net moet passen want in de praktijk past die doorgaans net niet.

Verder vervangen: hardyschijf (OEM, NIET van WN), baksteunrubber. Als de bak verder niet lekt zou ik de keerringen met rust laten. Keerring uitgaande as kan lastig zijn soms, ingaande as is evt nog wel te doen en die van de schakelstang ook nog wel. De kosten zijn het niet.

Cardanas: tsja als je niet weet wat je gekocht hebt zou je iig het steunlager kunnen vervangen, centreerbus alleen als die helemaal verdroogd is al zijn dat de kosten natuurlijk niet. Cardanas balanceren is doorgaans niet nodig dus als deze geen sporen van schade vertoont kun je dat wel achterwege laten, wel de twee helften markeren en op dezelfde manier terugplaatsen met het nieuwe steunlager ertussen anders heb je zojuist onbalans gecreëerd haha.

KM teller kabel van de vierbak is idd iets korter maar past wel zonder dat je 'm in een knik trekt ofzo dus ik vervang die kabels eigenlijk nooit bij een conversie. Wat je verder evt kunt doen is nieuwe ringetjes voor het schakelmechaniek als daar de nodige speling op zit, en de blokjes tussen de (kortere!) plaat waar de pook op zit en de bak even inspecteren of ze niet geheel verdroogd of uitgescheurd zijn.

Denk dat dat 'm wel zo'n beetje is.

Re: M10 5-bak, (preventief) dingen vervangen?

Posted: Thu Apr 21, 2011 9:21 am
by RJ
Heren, alvast bedankt voor jullie support!

Dat ik bij W&N moet uitkijken m.b.t. de kwaliteit van rubbers staat al in mijn geheugen gegrift :D
Zowel de bak als de as zijn een setje (horen bij elkaar) en komen onder een bekende auto vandaan :wink:

De werk en hulp cilinders heb ik al nieuw liggen, dus ik hoef ze niet te reviseren. Schakelmechaniek zal ik nog even aan een inspectie onderwerpen, dan merk ik vanzelf of er (veel) speling op zit.


groeten, Roel

Re: M10 5-bak, (preventief) dingen vervangen?

Posted: Thu Apr 21, 2011 2:51 pm
by Danny043
Ik heb gister de M10 5 bak verkocht en zie nu dit draadje staan. Leek me wel interessant voor de koper.
Vervangen jullie de hardyschijf / guibo preventief?

Die van mij zag er nog zo uit:

Image

Image

Toch vervangen?

Re: M10 5-bak, (preventief) dingen vervangen?

Posted: Mon Apr 25, 2011 10:28 pm
by RJ
Zo, inmiddels is de 5 bak onder de wagen uit en kan ik gaan inventariseren wat ik moet gaan vervangen, alvorens deze onder mijn E21 te plaatsen.
De rubbers worden sowieso vervangen, maar nu viel mij nog iets op... de 5 bak heeft een schakelpook met schroefdraad, terwijl ik op mijn huidige 4 bak een "druk" pook heb zitten?
Weet iemand toevallig of ik dit kan omzetten naar "druk" pookknop? (als ik toch het een en ander ga vernieuwen)
Ik meende overigens dat type 1 schroefdraad heeft en type 2 drukknop?

Re: M10 5-bak, (preventief) dingen vervangen?

Posted: Mon Apr 25, 2011 10:34 pm
by Jeroen
Danny: die hardyschijf ziet er idd op het eerste gezicht nog netjes uit. Ik ben zelf echter wel zo dat ik de boel graag in 1x goed doe dus ik zou toch overwegen om 'm te vervangen. Maar de produktiedatum staat in het rubber, als deze slechts een paar jaar oud is zou je 'm evt kunnen laten zitten.

Roel: alle E21's hadden pook met schroefdraad, alleen de allerlaatste versies niet (de late 82-ers en latere 315's). Maar je kunt alleen de pook overzetten zodat je toch de klik-pook kunt gebruiken die tenminste niet verdraait tijdens gebruik. Over bovenop het mechaniek (ronde bus bovenop de plaat) even het circlipje verwijderen en je haalt de pook er zo uit. Kun je gelijk even de kunststof bussen die daarin zitten controleren. Even beiden controleren op speling voordat je de circlipjes losmaakt geeft overigens al een goede indicatie.

Re: M10 5-bak, (preventief) dingen vervangen?

Posted: Tue Apr 26, 2011 9:54 am
by RJ
Oké, weer iets geleerd :) bedankt! Mijn E21 is een vroege? 82-er (maart 1982) en die heeft al een "drukpook."
Dan ga ik fijn dat pook-gedeelte (althans die staaf waar de pook op klikt) omzetten :)

Re: M10 5-bak, (preventief) dingen vervangen?

Posted: Tue May 03, 2011 8:03 pm
by RJ
Zo, deze week heb ik een weekje vrij en ik ben bezig met de boel wat schoon te maken, zodat ik goed kan bekijken wat ik wil/kan/moet vervangen aan de 5 bak.

De volgende dingen heb ik al gekocht & binnen:
Hardyschijf (meyle)
Cardanas lager (meyle)
Versnellingsbakrubber (meyle)

Ik ga dadelijk nog even een lijstje maken met nog wat dingetjes (nieuwe bouten en moeren voor de cardanas bijv.)

@ Peter V.
Zijn dit de keerringen die je bedoelt?

- ingaande as
23 11 1 228 314 (nr. 5)
Image

- uitgaande as
23 12 1 205 340 (nr. 11)
moet nr. 10 dan ook? pakking 23 12 1 222 355

- schakelstang keerring
23 12 1 282 394 (nr. 8 )
Image

Zijn bovenstaande keerringen allen te vervangen zonder dat ik daar speciaal gereedschap voor nodig heb of heel veel moet loshalen?

Ik kan alleen de bussen voor het schakelmechanisme niet vinden?

@ Jeroen
Zojuist jouw omschrijving van het reviseren van de hoofdcilinder nog eens gelezen en lees ik het nu goed en is het reviseren makkelijker dan het compleet vervangen van deze?
Daarnaast heb ik naar de kunststof delen gekeken van de schakelpook, maar vind het moeilijk om te zeggen of er nu 'te veel' speling op zit of niet. Alles zat wel lekker in het vet. Maar goed, voor die paar euro (gok ik) kan ik net zo goed die kunststof bussen vervangen.

Overigens heb ik met de "donor"auto een stukje gereden (ook om te kijken of alle 5 versnellingen wel aanwezig waren :lol: haha) en ik merkte niet echt dat de boel slecht schakelde of zo.

Excuses overigens dat het zo'n lang verhaal is :oops:

Re: M10 5-bak, (preventief) dingen vervangen?

Posted: Tue May 03, 2011 9:54 pm
by Peter V.
Wat betreft de nummers dat heb je correct. Ik zou inderdaad aan de achterzijde ook die nummer 10 vervangen omdat dit een pakking is zal deze toch wel vervangen moeten worden.

De schakelstangdelen staan hieronder op het plaatje dacht ik.

http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... g_parts-3/

Als je die verbindingsstang zou doen wel even opletten voor de 5-bak.

Re: M10 5-bak, (preventief) dingen vervangen?

Posted: Tue May 03, 2011 10:33 pm
by Jeroen
Aanvullend: reviseren hoofdkoppelingscilinder is idd het minste werk

Re: M10 5-bak, (preventief) dingen vervangen?

Posted: Wed May 04, 2011 3:43 pm
by RJ
Voila, het verlanglijstje is de deur uit; ben benieuwd wat het totaal bedrag gaat worden van de onderdelen. Zag dat de keerring van de ingaande as van de versnellingsbak al een dure is... €25,- euro volgens de ETK :shock: en niet te vergeten die 2 kleine blokjes, waarmee de schakelplaat (zo noem ik het maar even) op de bak gemonteerd zit.
Enfin, beter nu even investeren dan dat je alles 2 (of meer) keer gaat doen.

De keerring van de ingaande as lijkt me gemakkelijk te vervangen. Die van de uitgaande as kan ik nog niet zien omdat daar de oude hardy schijf nog zit, maar denk dat deze op eenzelfde manier eruit zal gaan (nog tips hiervoor?)
Alleen de keerring van de schakelstang vind ik nog even een rare. Misschien heb ik niet goed gekeken, maar hoe krijg ik deze eruit?

groeten, Roel

Re: M10 5-bak, (preventief) dingen vervangen?

Posted: Wed May 04, 2011 4:10 pm
by Jeroen
Die van de schakelstang heeft een metalen buitenrand en daarmee wip je 'm er met een schroevendraaier zo uit. Keerring uitgaande as kan een probleem geven met blokkeren van de as zelf daarom heb ik 'm lekker gelaten en vooralsnog lekt 'ie bij mij niet... fingers crossed!

Re: M10 5-bak, (preventief) dingen vervangen?

Posted: Fri May 06, 2011 10:03 am
by RJ
Ik zal voor je duimen :wink: Ik ga ze wel vervangen omdat de bak waarschijnlijk een tijd niet gebruikt is. Mijn ervaring met dingen die lang stil hebben gestaan is, dat wanneer je er nieuwe olie in kiept en weer gaat gebruiken, dat er dan iets gaat lekken :S

Re: M10 5-bak, (preventief) dingen vervangen?

Posted: Fri May 13, 2011 2:07 pm
by RJ
Tadaa! De onderdelen zijn binnen! :playcar

Hardyschijf, tussenaslager en versnellingsbakrubber heb ik besteld bij Offenga. (alle drie de onderdelen zijn van Meyle, dus dat is wel in orde). Ook de prijzen waren goedkoop (in vergelijking met W&N en de dealer)
Image

En vanmorgen de bestelde onderdelen bij de garage opgehaald:
Image

Leuke rekening zat er overigens bij... als ik even mag mopperen...
De 2 busjes (waarmee de schakelplaat op de versnellingsbak zit) kosten een €20,- per stuk! :shock: voor zo'n kleine dingetjes! :shock: . Misschien moet ik toch mijn prijzenlijst van de ETK weer eens updaten, want in mijn ETK kosten ze nog "maar" ca. €10,- Iemand een recente prijzenlijst die ik kan inladen? :wink:
En daarnaast was de keerring van de ingaande as een dure, zo'n €27,- maar goed, voor je autoliefde heb je wat over nietwaar? :mrgreen:

Een aantal dingen heb ik "per zakje" moeten bestellen, dus ik maak binnenkort ff een lijstje, want wellicht is het een idee om de overgebleven onderdelen mee te nemen naar de Sharknoose meet?