Page 1 of 1
Stuurhuis verkorten
Posted: Fri May 06, 2011 10:55 pm
by Danny
Hallo, kan iemand mij een betaalbare oplossing bieden om het stuurhuis van een e21 te verkorten? Er bestaat een kortere stuurlat maar deze kost 1000€
Zijn er andere (goedkopere) oplossingen,?
Ik heb al een quickner geprobeerd', maar deze maakt het zeer zwaar sturen.
Re: Stuurhuis verkorten
Posted: Fri May 06, 2011 11:59 pm
by Jeroen
Tsja 't enige wat ik weet zijn de kitjes die Jason zo nu en dan aanbiedt, alleen voor onbekrachtigd stuurhuis.
Re: Stuurhuis verkorten
Posted: Sat May 07, 2011 7:58 am
by Danny
En wat houd zo een kitje dan in?
Re: Stuurhuis verkorten
Posted: Sat May 07, 2011 3:28 pm
by uwbuurman
waarom wil je dat gaan doen? Wat is je voordeel met een verkort stuurhuis?
Re: Stuurhuis verkorten
Posted: Sat May 07, 2011 7:48 pm
by e-einundzwanzig
uwbuurman wrote:waarom wil je dat gaan doen? Wat is je voordeel met een verkort stuurhuis?
heel simpel, je kunt met minder bewegingen sneller sturen, algemene kennis.
Martin
Re: Stuurhuis verkorten
Posted: Sat May 07, 2011 9:50 pm
by Danny
inderdaad, ik rij wedstrijden (rally) met een e21. Met een originel stuurhuis heb je lock to lock +/- 4 omwentelingen.Om sneller te kunnen sturen hebben we hierin een elektrische stuurkolom gemonteerd met aan de kant van het stuur een quickner van 1/2. Gevolg: door de quicker is deze enorm zwaar in het stuur, zelf met deze elektrische stuurbekrachtiging niet te rijden. Nu zouden we obteren voor een een gewoon kort stuurhuis, de quickner eruithalen en de elektische servo behouden.
Naar het schijnt past de stuurlat van een linksgestuurde E36 M3 en zou deze ook stukken korter sturen dan de originele e21.
Of misschien nog beter, een originele bekrachtiging monteren met een korte stuurlat. Maar dit kost waarschijnlijk nog veel meer.
Indien iemand ervaring heeft hiermee, alle info is welkom.....
Re: Stuurhuis verkorten
Posted: Sat May 07, 2011 10:59 pm
by uwbuurman
e-einundzwanzig wrote:heel simpel,...., algemene kennis.
kennelijk niet, anders had ik het geweten
nu weet ik het, dank daarvoor. Ik dacht overigens dat het ging om de lengte van je stuurstang. Het gaat dus om de mate waarin de stand van die wielen veranderen aan de hand van de stuurwentelingen.
Re: Stuurhuis verkorten
Posted: Sun May 08, 2011 11:00 am
by Danny
inderdaad, vooral in de korte bochten is dit wel eens een probleem.
Re: Stuurhuis verkorten
Posted: Sun May 08, 2011 12:27 pm
by ac/dennis
Ben je met een originele stuurbekrachtiging geholpen dan? Deze kom je iig wel voor minder dan 1000 euro tegen.
Re: Stuurhuis verkorten
Posted: Sun May 08, 2011 12:48 pm
by Danny
mocht je er een weten liggen, ik ben zeer zeker geïnterresseerd. In principe heb ik met een bekrachtigd stuurhuis genoeg, de rest weet ik wel te vinden.
Re: Stuurhuis verkorten
Posted: Mon May 09, 2011 8:35 pm
by Adje
ik heb op mijn 323i stuurbekrachtiging, maar bij sportief rijden vind ik nog altijd dat ik teveel omwentelingen moet maken.
is het misschien een goed idee om de arm aan het fusee korter te maken, en de hoek groter? lassen is een optie, met behulp van een mal. hierdoor krijg je ook grotere stuuruitslag. (ideaal voor driften)
Re: Stuurhuis verkorten
Posted: Sat May 14, 2011 11:23 am
by Danny
ik heb ondertussen een bekrachtigd stuurhuis kunnen bemachtigen. Ik denk dat mijn probleem hierbij opgelost zal zijn. Een origineel bekrachtigd stuurhuis in combinatie met een quickner.
Re: Stuurhuis verkorten
Posted: Sat May 14, 2011 11:06 pm
by Thijsse
Adje wrote:ik heb op mijn 323i stuurbekrachtiging, maar bij sportief rijden vind ik nog altijd dat ik teveel omwentelingen moet maken.
is het misschien een goed idee om de arm aan het fusee korter te maken, en de hoek groter? lassen is een optie, met behulp van een mal. hierdoor krijg je ook grotere stuuruitslag. (ideaal voor driften)
gietzijzer lassen zou ik niet aan beginnen, dat gaat afbreken