Page 1 of 1
Verschil in carrosserieën
Posted: Tue Jun 07, 2011 12:08 am
by 325ixbaur
Kan iemand me meer vertellen over in hoeverre de carrosserieën in de tijd en types van elkaar verschillen?
Is het bijvoorbeeld mogelijk om van een type I koets een type II auto te maken zonder te lassen?
Wat zijn er voor schillen tussen de carb 4-cilinders en de injectie 4-cilinder onder de motorkap, even buiten de terugvoerleiding?
Gr Jeroen
Re: Verschil in carrosserieën
Posted: Fri Jun 10, 2011 5:42 pm
by RJ
Verschillen tussen carburateur en injectie: inderdaad de retourleiding, ander luchtfilter (steunen linksvoor i.p.v. de koekjestrommel), en je moet ergens een computer hebben t.o.v. een carburateur.
Daarnaast heeft de 6 cyl een steun aan de rechterzijde voor het koelvloeistofreservoir. Wellicht zijn er nog meer verschillen, maar ik heb (nog) geen 6 cyl E21
Carrosserie verschillen: locatie uitsparing uitlaat (uitlaten) in het achterschort; bij een type 1 meer naar het midden toe, bij een type 2 dus meer naar buiten toe. Vandaar dat een type 1 (4 cyl) zowel de ingaande als de uitgaande pijp in het midden van de einddemper heeft zitten, terwijl een type 2 deze uit het midden heeft.
Ook de achterlichtunits verschillen tussen type 1 en 2. Ik kan je helaas niet vertellen waarin.
De keienvangers zijn ook anders, als ik het goed zeg is een type 1 keienvanger open, terwijl een type 2 keienvanger dicht is.
De sledes van de stoelen is ook anders; bij een type 1 zit de verstelling op de auto (ala 02) op een type 2 zit deze op de stoel zelf (wat je ook in de E30 hebt).
Dit is wat ik even weet (oké, brandstoftank is bij een vroeg type ook anders: uit 1 stuk i.p.v. 2 helften).
Re: Verschil in carrosserieën
Posted: Fri Jun 10, 2011 6:57 pm
by Peter V.
Computer bij de injectie is niet van toepassing. Allemaal mechanisch.
Verschil bij de achterlichten is de opbouw van de units. Type 1 heeft geen mistachterlicht erin zitten.
Echte hele vroege E21-ers hebben geen zwarte achterplaat tussen de achterlichten dus ook geen gaatjes hiervoor.
Ander soort bevestiging van de nieren.
Type 1 heeft een ander voorfront waar de radiateur in zit ( 6 cylinder) deze heeft een elektrische koelfan en geen visco.
Re: Verschil in carrosserieën
Posted: Fri Jun 10, 2011 8:50 pm
by Wondermike
Toch kan je bij W&N zijpanelen kopen (het deel vanaf de deur) voor een type 1 en een type 2.
Dus is er een verschil tussen het plaatwerk, geen idee waar trouwens.
Re: Verschil in carrosserieën
Posted: Fri Jun 10, 2011 11:34 pm
by Peter V.
Wondermike wrote:Toch kan je bij W&N zijpanelen kopen (het deel vanaf de deur) voor een type 1 en een type 2.
Dus is er een verschil tussen het plaatwerk, geen idee waar trouwens.
Zou het zijn i.v.m. de bevestiging van eventuele klapraampjes? De grootte van de achterlichtunits zijn toch gelijk?
Re: Verschil in carrosserieën
Posted: Sat Jun 11, 2011 10:34 pm
by 325ixbaur
Maar op basis van locatie uitlaatpijp en stoelsledes kan ik dus al het beste op zoek gaan naar een NFL model, waarbij ik dat steuntje voor het koelvloeistofreservoir ook kan missen, dus beste 315/316/318i.
Gr Jeroen
Re: Verschil in carrosserieën
Posted: Sun Jun 12, 2011 10:22 pm
by loentje
Ik denk dat idd de achterzijpanelen ook net iets anders zullen zijn ivm de achterlichten.
andere verschillen zijn volgens mij al genoemd!
groeten loentje
Re: Verschil in carrosserieën
Posted: Mon Jun 13, 2011 10:04 am
by uwbuurman
Zij er nog complete zijpanelen te krijgen bij de dealer? of zijn ie van W&N goed? liefste heb ik uiteraard origineel BMW...
Re: Verschil in carrosserieën
Posted: Mon Jun 13, 2011 10:06 am
by 323baur
NIKS meer kopen bij WN.
Met alle respect voor ieders handel; als je na iets meer dan een jaar terug komt met een dynamo die stuk is en niks wil doen ben ik ik helemaal klaar met deze firma.
Re: Verschil in carrosserieën
Posted: Mon Jun 13, 2011 10:30 am
by RJ
Ik begrijp Ite's standpunt, maar je kunt bij W&N gewoon origineel plaatwerk kopen... gewoon expliciet naar vragen!
Scheelde mij toen veel pegels in vergelijking met de Nederlandse BMW dealer én de Duitse BMW dealer!(zie foto's in project-topic wat ik daar toen allemaal gekocht heb).
Re: Verschil in carrosserieën
Posted: Mon Jun 13, 2011 1:21 pm
by uwbuurman
Ik snap eveneens je standpunt Ite. Probleem is dat W&N spul heeft wat de dealer niet meer levert. Dus wat moet ik anders? Maar als je zegt dat ik er geen "draaiend" spul moet halen: dank voor de tip!