Page 1 of 4
diverse vragen e21 323i '81
Posted: Tue Jul 19, 2011 7:04 pm
by Gubbels
Na een lange tijd alleen maar op het forum gekeken te hebben en gezocht naar informatie, heb ik nu een paar vragen met betrekking tot het aansluiten diverse delen van de motor.
Ik heb de auto ca. 2 maanden geleden gekocht met 2 losse motoren en 5-bakken. diverse nieuwe onderdelen erbij gekregen. Nu heb ik reeds de remmen rondom gereviceerd en ben ik vandaag begonnen met het installeren van het motorblok, dit zonder problemen. Nu heb ik een aantal vragen (zie ook de bijgezette foto's).
- naar de startmotor lopen 3 kabels en een stekker van een sensor, nu heb ik de startmotor aangesloten, maar ik ben er nog niet zeker van dat hij goed is aangesloten. de stekker van de sensor kan ik nergens naartoe leiden?
- in de buurt van de kachelaansluitingen komen nog een aantal andere slangen (vacuumslangen?) bij elkaar, hoe dienen deze aangesloten te worden, misschien iemand een foto?
- aan het spruitstuk zitten 2 aansluitingen voor vacuumslangetjes, waar moeten deze op aangesloten worden?
- aan het motorblok zit een oliedruksensor, deze loopt via een drukleiding naar de daadwerkelijke sensor op het rechterbinnenspatbord, is dit origineel, ik zie ook geen aansluitkabels?
- ik heb 1 koelvin, maar nu past deze niet op mijn motorblok, zijn er verschillende types visco koelvinnen?

aansluiting motorblok

visco koelvin
- dient de kleppendeksel een overdruk / lekslang te hebben?
Ik heb vantevoren nog nooit aan een bmw gewerkt, ik hoop dat jullie me kunnen helpen met deze kleine, maar toch belangrijke onduidelijkheden.
hier nog wat diverse foto's van de auto:

originele recaro's

voorzien van originele 15" alpina's en voorzien van alpina onderstel
ik moet nog op zoek naar een nette chromen voorbumper, als iemand eentje weet liggen, laat maar horen.
Alvast bedankt,
Gubbels
Re: diverse vragen e21 323i '81
Posted: Tue Jul 19, 2011 8:36 pm
by Jeroen
Leuk project! Welkom hier en gefeliciteerd met je aanwinst!
Bij deze alvast een paar antwoorden, iig diegene die ik zo paraat heb
Die extra stekker bij de startmotor, die wordt gebruikt op een elektrische extraluchtschuif. De extra luchtschuif hangt onder het inlaatspruitstuk idd net boven de startmotor. Daarvan zijn er twee versies:
1. mechanisch op kvs temperatuur: 4 slangen, 2x vacuum en 2x koelvloeistof, dat verklaart mogelijk ook wat extra slangen die je bij de kachel over hebt. De dunne slangen moeten hier dan op. Dan hou je idd de stekker over.
2. elektrisch en dan maar 2 slangen vacuum, dan heb je de stekker nodig
Twee dikkere slangen gaan dan naar je kachel van je interieurverwarming
De dikke vacuumslangen waarop ook via een keerklep de rembekrachtiger zit aangesloten vanaf het inlaatspruitstuk. Een tweede dikke vacuumslang heeft halverwege een t-stuk met een dun slangetje en voor de ontstekingsvervroeging meen ik, en zit aan de zijkant in de bal van de luchtweger, andere uiteinde zit op het kleppendeksel voor ventilatie.
Sensor op je binnenspatbord is niet origineel, normaliter zit er alleen een drukgever aan de uitlaatzijde van het blok (passagierskant). Deze constructie is gemaakt voor een extra oliedruk- of temp meter, hierop sluit je de meter aan en hierop kan ook de sensordraad voor het lampje in je cockpit (aansluit WK of Warnkontakt). Ik weet niet of deze aangepaste constructie van die betrouwbare gegevens oplevert.
Koelvin zijn idd 2 types van, oude type is de vin die je hebt, nwe type is wat je op je blok hebt. Vanwege vele problemen met het oude type vin kun je beter het nieuwe type pomp en vin hebben, viscokoppeling nwe type is hetzelfde als de meeste latere modellen van BMW, behoorlijk universeel dus. Als je de leeftijd niet weet is het raadzaam de distributieriem en spanrol te gaan vervangen, vervang dan zekerheidshalve de waterpomp ook maar maar houd het nwe type aan. Deze zijn verder gewoon uitwisselbaar.
Ik weet niet waar je ergens zit, ik gok dat er altijd wel een 323i eigenaar in de buurt zit, misschien handig om dan even af te spreken om te kunnen vergelijken? Succes iig!
Re: diverse vragen e21 323i '81
Posted: Wed Jul 20, 2011 12:09 am
by e21bart
Welkom hier!
Ik ben niet zo bekend met de oudere motorblokken maar de laatste foto lijkt me de carterontluchting, deze zorg dat alle oliedampen opgezogen worden door de inlaat, zoals je misschien al wist. Hierdoor krijgt het motorblok geen hoge drukken te verduren door de opwarmende olie.
Ik ben jaloers op de recaro's ^^
Succes!
Re: diverse vragen e21 323i '81
Posted: Thu Jul 21, 2011 11:22 am
by uwbuurman
Welkom! leuk project! Is je auto verder een beetje hard? ben erg benieuwd naar meer specs. Waar zit je ergens? is het een originele Nederlander (of Belg) en wat zit er verder op en aan? Je hebt de recaro's zag ik

Re: diverse vragen e21 323i '81
Posted: Thu Jul 21, 2011 4:43 pm
by Gubbels
Bedankt voor de reacties. ik ga vanavond eens verder sleutelen en uitzoeken.
Ik woon in Noorbeek (aan de belgische grens bij maastricht). De auto is origineel duitser, ik heb een redelijk dik onderhoudsboekje en een lijst met spullen welke (volgens mij) vanaf fabriek of van de 1e eigenaar gemonteerd zijn. De auto heeft in de kofferdeksel een originele stikker van Alpina voor de velgen. De auto is keihard, op alle bekende plekken geen roest. De motorkap heeft een klein beetje steenslagschade en er zit een hele lichte deuk in de bijrijdersdeur (volgens mij eruit te halen zonder spuiten). De auto is voorzien geweest van een Zender achterspoiler, de vorige eigenaar heeft deze erafgehaalt waardoor er nu een 5-tal gaten in het kofferdeksel zitten.
De auto staat volgens de papieren al vanaf 1991 stil. Dit zou wel eens kunnen kloppen als ik naar de staat van de auto kijk en de KM-stand in de boekjes vergelijk met de daadwerkelijke KM-stand.
Ik hoop de auto volgende week lopend te krijgen, dan ga ik naar de RDW om hem in te voeren en daarna APK keuren. Dan heb ik ook zomervakantie en kan ik de auto eens goed poetsen/polijsten en het interieur eens reinigen.
Ik ben in ieder geval blij met mijn aankoop.
groeten,
Re: diverse vragen e21 323i '81
Posted: Thu Jul 21, 2011 6:52 pm
by Gubbels
Jeroen,
je zegt dat de latere types visco koppelingen universeel zijn, ik heb op ebay een visco koppeling zien staan van een 520i bouwjaar 81-87. past deze dan ook?
ebay:
http://cgi.ebay.de/VISCOKUPPLUNG-BMW-E2 ... 3919058992
alvast bedankt,
Re: diverse vragen e21 323i '81
Posted: Thu Jul 21, 2011 11:27 pm
by Jeroen
Op basis van de omschrijving wel, maar het onderste plaatje klopt/past niet, dat zou ik dan nog wel even navragen. Daar zou je achterop een 32mm moer moeten kijken.
Re: diverse vragen e21 323i '81
Posted: Sun Jul 31, 2011 7:22 pm
by Gubbels
Onderdelen besteld en al gemonteerd, ben nu aan het wachten op het druk en toplager van de koppeling, dan kan de versnellingsbak erin en de uitlaat verder afmonteren. Tevens nog een brandstofpomp nieuw besteld. Nu vraag ik me alleen af of er op de tank zelf ook nog een pomp zit? Moet je de achterbank verwijderen om bij de slangen van de bovenzijde tank te komen? of moet je de tank eronderuit halen?
Hopelijk heb ik halverwege de week alle onderdelen binnen en kan ik de auto afmaken en testen.
groeten,
Re: diverse vragen e21 323i '81
Posted: Sun Jul 31, 2011 7:53 pm
by Thijsse
Gubbels wrote:Onderdelen besteld en al gemonteerd, ben nu aan het wachten op het druk en toplager van de koppeling, dan kan de versnellingsbak erin en de uitlaat verder afmonteren. Tevens nog een brandstofpomp nieuw besteld. Nu vraag ik me alleen af of er op de tank zelf ook nog een pomp zit? Moet je de achterbank verwijderen om bij de slangen van de bovenzijde tank te komen? of moet je de tank eronderuit halen?
Hopelijk heb ik halverwege de week alle onderdelen binnen en kan ik de auto afmaken en testen.
groeten,
ik zit in meerssen, net boven maastricht dus.. als je hulp of onderdelen zoekt stuur je me maar even een berichtje, kan altijd wel ff langskomen
in de tank zit geen pomp meer, alleen de pomp/drukregelaar onder de auto
Re: diverse vragen e21 323i '81
Posted: Sat Aug 06, 2011 8:39 pm
by Gubbels
deze week nog eens goed doorgewerkt aan de e21. Alles zit eronder. proberen te starten, starte niet, bleek dat de injectors vastzaten. Ik had nog reserve-injectors liggen van een reserveblok. Deze geprobeerd, na een aantal malen gestart te hebben zat er leven in. Maar na een tijdje viel de auto uit en niet meer aan te krijgen. Bougies nat, vonk is er ook. Nu zit waarschijnlijk, door het lange stilstaan, rotzooi in de leidingen en zit de rotzooi nu in de injectors. Deze sluiten nu niet meer goed af, waardoor de hele cilinders vol met benzine lopen. Kun je deze injectors reinigen? ik weet dat je ze in een ultrasoon bad kunt stoppen, maar moet er een specifieke vloeistof in??
Tevens wil ik nog een extra filter zetten voor de spinnenkop (injectie), weet iemand of hier universeel filters voor zijn welke de druk van het systeem aankan? of kan ik op een andere manier de leidingen spoelen??
alvast bedankt,
Gubbels
Re: diverse vragen e21 323i '81
Posted: Sat Aug 06, 2011 9:09 pm
by Wondermike
De injectoren kan je testen met een bus remmenreiniger.
Deze heeft genoeg druk om de injectoren te openen en dan kan je gelijk het spuit beeld bekijken. Ze moeten mooi fijn vernevelen.
Of je ze hier ook echt mee reinigt weet ik niet.
Met echt veel troep erin weet ik niet of ultrasoon reinigen nog gaat helpen. Wat voor vloeistof erin zit??? ehhhh geen idee eigenlijk.
Wat benzine betreft, het zit een heel fijn filter onderin de aanzuigbuis (alleen 323i) in de tank, hierna zit er een extra filter bij de pomp unit.
Dat zou voldoende moeten zijn. Spoelen kan door de aanvoer leiding los te halen van de benzineverdeler en dan de pomp door te verbinden.
Maar het meeste vuil zal al in de verdeleren en injectoren zitten

.
Kijk even of de plunjer in de verdeler nog goed vrij beweegt, als die blijft vastzitten zal hij te veel benzine naar de injectoren sturen.
Controleer ook even of het koude startventiel goed werkt. Deze zit onderin het inlaat spruitstuk (blauwe aansluiting)
Deze moet even sprayen en dan stoppen.
Als hij verzopen is kan er ook benzine staan in de slangen naar de extra luchtschuif. Dan wil hij ook niet meer starten.
Re: diverse vragen e21 323i '81
Posted: Thu Aug 11, 2011 3:57 pm
by Gubbels
bedankt voor de reply. ben deze week nog aan het werk geweest aan de auto.
injectors heb ik laten reinigen en testen, deze lekte allemaal, na reinigen waren er 5 goed. Ik had nog een 2e setje, hier is nog 1 goede van gebruikt. De injectors zijn nu dus goed. Leidingen zijn allemaal doorgespoeld. Bij 1e keer starten loopt de auto, echter niet stationair en niet met wat meer gas. Ik moet hem dus aan het lopen houden met het "spelen"met het gaspedaal. als ik de auto uitzet krijg ik hem niet meer gestart.
Nu heb ik de klep slang van de spinnenkop naar de inlaat afgehaald. De luchtwegerplaat kreeg ik niet helemaal omhoog, deze heb ik met wat meer druk omhoog geduwd. Hoe kan ik deze het beste even reinigen zodat deze mooi soepel loopt? Nu ben ik er niet zeker van dat de plunjer los zit, hoe kan ik dit testen??
Ben gisteren ook nog even richting de RDW gereden voor de auto in te voeren, kreeg de papieren thuisgestuurd. Nu nog de auto netjes lopend krijgen en laten keuren.
nog wat foto's van de auto op de trailer richting de RDW:
Alvast bedankt,
Re: diverse vragen e21 323i '81
Posted: Thu Aug 11, 2011 5:34 pm
by Blackadder
mmmm, lekker beest!
Een draadje om te volgen, zeker technisch gezien...
Re: diverse vragen e21 323i '81
Posted: Thu Aug 11, 2011 6:24 pm
by Wondermike
Je kan die zwarte verdeler loshalen van de luchtweger. 3 schroeven bovenop losdraaien. Zitten vaak erg vast.
Hierna kan je aan de onderkant van de verdeler de plunjer zien zitten.
Ziet er aan de onderkant ongeveer zo uit.
Nu kan je de plunjer verwijderen en heel voorzichtig reinigen.
Niks met schuurpapier ofzo hoor, krassen erop is weggooien.
Re: diverse vragen e21 323i '81
Posted: Thu Aug 11, 2011 9:57 pm
by 323baur
Wondermike wrote:Je kan die zwarte verdeler loshalen van de luchtweger. 3 schroeven bovenop losdraaien. Zitten vaak erg vast.
Hierna kan je aan de onderkant van de verdeler de plunjer zien zitten.
Ziet er aan de onderkant ongeveer zo uit.
Nu kan je de plunjer verwijderen en heel voorzichtig reinigen.
Niks met schuurpapier ofzo hoor, krassen erop is weggooien.
Been there...
Idd, zeer voorzichtig te werk gaan!
Ennuh, waarom zet je de auto achterste voren op de trailer?