Koppelings cylinder lekt
- b.r
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 116
- Joined: Fri Jul 22, 2011 8:25 pm
- My E21(s): E21 315 DD E91 318i
- Location: Grubbenvorst
Koppelings cylinder lekt
Hallo,
Mijn 315 heeft een lekkende koppelings geefcylinder.
De cilinder die binnen in de auto zit achter het koppelingspedaal.
Hij lekt uit de rubber beschermhoes die er over heen zit.
Nu kan ik de gehele cylinder vervangen of een reperatiesetje bestellen.
Heeft iemand hier ervaring mee ?
Mijn 315 heeft een lekkende koppelings geefcylinder.
De cilinder die binnen in de auto zit achter het koppelingspedaal.
Hij lekt uit de rubber beschermhoes die er over heen zit.
Nu kan ik de gehele cylinder vervangen of een reperatiesetje bestellen.
Heeft iemand hier ervaring mee ?
Red is not a collor, its a way of life
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: koppelings geef cylinder lekt
Zoals je aangeeft kan beiden.
Revisie is goed mogelijk maar dan moet je wel even zo'n honesetje kopen bij de automaterialen handel om het binnenwerk op te zuiveren. Een nieuwe plaatsen is relatief eenvoudig. Wel goed ontluchten. De gelekte remvloeistof wwl gelijk opruimen want dat vreet je lak aan.
Revisie is goed mogelijk maar dan moet je wel even zo'n honesetje kopen bij de automaterialen handel om het binnenwerk op te zuiveren. Een nieuwe plaatsen is relatief eenvoudig. Wel goed ontluchten. De gelekte remvloeistof wwl gelijk opruimen want dat vreet je lak aan.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- b.r
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 116
- Joined: Fri Jul 22, 2011 8:25 pm
- My E21(s): E21 315 DD E91 318i
- Location: Grubbenvorst
Re: koppelings geef cylinder lekt
honesetje? wat is dat ?
Ik heb bij walloth und nesch zo,n reparatiesetje gezien, daar zitten 4 rubbers in.
Dat is dan toch wat ik nodig heb om de cylinder vanuit de binnenkant te repareren.
onder de kap is echt een karwei vanwege de hooftremcylinder.
Ik heb bij walloth und nesch zo,n reparatiesetje gezien, daar zitten 4 rubbers in.
Dat is dan toch wat ik nodig heb om de cylinder vanuit de binnenkant te repareren.
onder de kap is echt een karwei vanwege de hooftremcylinder.
Red is not a collor, its a way of life
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: koppelings geef cylinder lekt
Je komt niet onder de kap. Je kunt inderdaad gewoon de rubbertjes vervangen maar als je aan de binnenzijde een vervuiling heb of lichte corrosie dan sloop je de rubbertjes weer snel.
Een hone-setje (misschien schrijf ik het wel verkeerd) gebruik je om de binnenzijde even op te zuiveren. Dit is een soort licht schuurmolentje wat je handmatig of in een boormachine kan zetten om zo de binnenzijde van remcylinders, koppelingcylinders te honen.
Een hone-setje (misschien schrijf ik het wel verkeerd) gebruik je om de binnenzijde even op te zuiveren. Dit is een soort licht schuurmolentje wat je handmatig of in een boormachine kan zetten om zo de binnenzijde van remcylinders, koppelingcylinders te honen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- b.r
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 116
- Joined: Fri Jul 22, 2011 8:25 pm
- My E21(s): E21 315 DD E91 318i
- Location: Grubbenvorst
Re: koppelings geef cylinder lekt
Ok, dan zou je dus krasjes op de cylinder moet zien als de binnenkant vervuilt is toch ?
Zal m over 2 weken eens open maken, dan heb ik vakantie en kan ik er de tijd voor nemen.
Bestel ondertussen wel zo,n erparatie set, een nieuwe cylinder kan dan altijd nog.
Zal m over 2 weken eens open maken, dan heb ik vakantie en kan ik er de tijd voor nemen.
Bestel ondertussen wel zo,n erparatie set, een nieuwe cylinder kan dan altijd nog.
Red is not a collor, its a way of life
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: koppelings geef cylinder lekt
Nee dat ga je niet zien, en honen is wel raadzaam want de kleinste oneffenheid sloopt de cupjes van je reparatiesetje en aangezien remvloeistof vocht aantrekt is enige lichte roestaanzetting niet vreemd. Reparatieset is heel betaalbaar, hoonapparaatje wat je op een schroeftol oid zet is er bijv van midlock en kost net iets meer dan 10 euro meen ik. Cilinder is iets van 18-19mm maar neem het hoongeval van 13-55mm anders kom je erg krap uit met de maat.
Regards/groeten, Jeroen
- b.r
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 116
- Joined: Fri Jul 22, 2011 8:25 pm
- My E21(s): E21 315 DD E91 318i
- Location: Grubbenvorst
Re: koppelings geef cylinder lekt
Thanks voor de info, gr Bas.
Red is not a collor, its a way of life
Re: koppelings geef cylinder lekt
hey , ik heb hetzelfde probleem
nu heb ik de rubberen beschermhoes der al afgenomen maar hoe krijg ik de rest er nu uit ? ik veronderstel dat heel het binnenwerk eruit kan of zie ik dat verkeerd ?
mvg Robbie
nu heb ik de rubberen beschermhoes der al afgenomen maar hoe krijg ik de rest er nu uit ? ik veronderstel dat heel het binnenwerk eruit kan of zie ik dat verkeerd ?
mvg Robbie
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: koppelings geef cylinder lekt
Niet onvriendelijk bedoeld maar als dat al lastig is moet je je afvragen of je honen, montage en ontluchten zelf moet doen. Maar goed, bij deze een uitgebreide beschrijving:
Voorbereidingen
Bout pedaal losmaken en pedaal wegklappen
Voeteneind goed afdekken ivm komende lekkage, bijv industrievuilniszak
Bakje om de grootste hoeveelheid remvloeistof op te vangen onder cilinder gereed houden
Demonteren en bewerken
Circlip in de cilinder indrukken (bij voorkeur met Seegeringtang) en circlip met stang en binnenwerk wegnemen
Als de achterliggende veer niet gelijk mee komt, deze eruit peuteren
Cylinder op laag toerental licht uithonen, controleren op oneffenheden, schoon en droog maken
Nieuwe balg op de bedieningsstang plaatsen
Montage
Veer goed-om terugplaatsen
Revisiezuiger terug plaatsen, bij voorkeur met wat remmenvet
(voorzichtig en goed recht voor de cilinder gelijkmatig erin duwen, een kleine beschadiging van een rubber cupje en je hebt weer lekkage!)
Stang en circlip terugplaatsen, balg het beste nog even los laten om na een dag even te kunnen controleren op lekkages
Bout pedaal weer vast zetten
Ontluchten
Zorg dat er voldoende remvloeistof in het reservoir staat
Begin nu voorzichtig het pedaal in te drukken, meestal is het wel zo dat na enige tientallen malen pompen de druk terug begint te komen
Zo niet, dan is ontluchten onder druk aan te raden, dat kan van boven- en onderaf. Onderaf schijnt sneller te werken.
Opruimen
Remvloeistof blijft agressieve zooi dus daarom is zo goed mogelijk opvangen van belang, wat in je vloerbedekking trekt zal onderliggende lak en kitwerk gewoon opvreten dus heeft de cilinder een tijdje staan te lekken is het zeker raadzaam de mat weg te halen ter controle en schoonmaak (ruim water gebruiken en goed laten drogen, evt krant ertussen). Maar dat is ook de reden dat ik de vuilniszak met tape vastzet rond de cilinder zodar er niets langs loopt evengoed op of achter de mat.
Inclusief opruimen en ontluchten ben je hooguit een uurtje bezig. Revisiesetje en hoonapparaatje zijn betaalbaar dus voor een paar tientjes ben je weer voor jaren klaar hier. Succes!
<zal hier gelijk een sticky van maken!>
Voorbereidingen
Bout pedaal losmaken en pedaal wegklappen
Voeteneind goed afdekken ivm komende lekkage, bijv industrievuilniszak
Bakje om de grootste hoeveelheid remvloeistof op te vangen onder cilinder gereed houden
Demonteren en bewerken
Circlip in de cilinder indrukken (bij voorkeur met Seegeringtang) en circlip met stang en binnenwerk wegnemen
Als de achterliggende veer niet gelijk mee komt, deze eruit peuteren
Cylinder op laag toerental licht uithonen, controleren op oneffenheden, schoon en droog maken
Nieuwe balg op de bedieningsstang plaatsen
Montage
Veer goed-om terugplaatsen
Revisiezuiger terug plaatsen, bij voorkeur met wat remmenvet
(voorzichtig en goed recht voor de cilinder gelijkmatig erin duwen, een kleine beschadiging van een rubber cupje en je hebt weer lekkage!)
Stang en circlip terugplaatsen, balg het beste nog even los laten om na een dag even te kunnen controleren op lekkages
Bout pedaal weer vast zetten
Ontluchten
Zorg dat er voldoende remvloeistof in het reservoir staat
Begin nu voorzichtig het pedaal in te drukken, meestal is het wel zo dat na enige tientallen malen pompen de druk terug begint te komen
Zo niet, dan is ontluchten onder druk aan te raden, dat kan van boven- en onderaf. Onderaf schijnt sneller te werken.
Opruimen
Remvloeistof blijft agressieve zooi dus daarom is zo goed mogelijk opvangen van belang, wat in je vloerbedekking trekt zal onderliggende lak en kitwerk gewoon opvreten dus heeft de cilinder een tijdje staan te lekken is het zeker raadzaam de mat weg te halen ter controle en schoonmaak (ruim water gebruiken en goed laten drogen, evt krant ertussen). Maar dat is ook de reden dat ik de vuilniszak met tape vastzet rond de cilinder zodar er niets langs loopt evengoed op of achter de mat.
Inclusief opruimen en ontluchten ben je hooguit een uurtje bezig. Revisiesetje en hoonapparaatje zijn betaalbaar dus voor een paar tientjes ben je weer voor jaren klaar hier. Succes!
<zal hier gelijk een sticky van maken!>
Regards/groeten, Jeroen
Re: koppelings geef cylinder lekt
bedankt voor de goede uitleg ,
het is niet zozeer lastig om dit te doen , het is alleen de eerste keer dat ik zoiets doe en daarom vraag ik liever hoe het moet dan dat ik eigenwijs begin te prullen en misschien iets kapot maak .
maar toch bedankt !
Robbie
het is niet zozeer lastig om dit te doen , het is alleen de eerste keer dat ik zoiets doe en daarom vraag ik liever hoe het moet dan dat ik eigenwijs begin te prullen en misschien iets kapot maak .
maar toch bedankt !
Robbie
- b.r
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 116
- Joined: Fri Jul 22, 2011 8:25 pm
- My E21(s): E21 315 DD E91 318i
- Location: Grubbenvorst
Re: koppelings geef cylinder lekt
De tips gebruikt, hoonsetje gebruikt, revisiesetje er in, cylinder er in, en jawel, koppeling niet ontlucht krijgen.
Er komt geen druk op het pedaal.
Nippel onder de auto ook al geprobeerd.
Met een flesje onder de auto pomt ie het alleen maar in het reservoir ibij de motor, maar krijg geen druk op het pedaal.
Wat nu.....
Er komt geen druk op het pedaal.
Nippel onder de auto ook al geprobeerd.
Met een flesje onder de auto pomt ie het alleen maar in het reservoir ibij de motor, maar krijg geen druk op het pedaal.
Wat nu.....
Red is not a collor, its a way of life
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: koppelings geef cylinder lekt
Er zijn verschillende mogelijkheden en zorg dat er voldoende vloeistof is. Allereerst moet er onder wel wat uit komen anders zit die ontluchtingsnippel misschien verstopt, da's een.
2. zorg dat de verbinding tussen koppelingscylinder en reservoir mooi schuin loopt zodat de lucht ook daadwerkelijk naar het reservoir kan ontsnappen. Evt kun je de boel met ontl nippel eraf een nachtje laten staan.
3. anders druk erop zetten, van onder- of bovenaf, bijv met een eezibleed, ook ideaal voor je remmen.
2. zorg dat de verbinding tussen koppelingscylinder en reservoir mooi schuin loopt zodat de lucht ook daadwerkelijk naar het reservoir kan ontsnappen. Evt kun je de boel met ontl nippel eraf een nachtje laten staan.
3. anders druk erop zetten, van onder- of bovenaf, bijv met een eezibleed, ook ideaal voor je remmen.
Regards/groeten, Jeroen
- b.r
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 116
- Joined: Fri Jul 22, 2011 8:25 pm
- My E21(s): E21 315 DD E91 318i
- Location: Grubbenvorst
Re: koppelings geef cylinder lekt
Niet te ontluchten, denk dat er iets mis is met de cylinder, hij komt ook niet helemaal uit.
Ga er denk ik maar een nieuwe cylinder in planten, w&n hebben nu een aanbiedding.
Ga er denk ik maar een nieuwe cylinder in planten, w&n hebben nu een aanbiedding.
Red is not a collor, its a way of life
-
- E21 Fanatic
- Posts: 222
- Joined: Tue Dec 07, 2010 9:59 pm
- My E21(s): '83 315 Bronzit (sold)
- Location: Zeist NL
Re: koppelings geef cylinder lekt
www.123CarCleaning.nl
1983 BMW E21 315 Bronzitbeige-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1995 BMW E34 525tds Executive II Sorrentblau-metallic (SOLD)
1983 BMW E21 315 Bronzitbeige-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1995 BMW E34 525tds Executive II Sorrentblau-metallic (SOLD)
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: koppelings geef cylinder lekt
Da's een optie, maar voor hoe lang? De cilinder zlef is alleen maar een stuk ijzer dus daar kan buiten een behoefte aan honen eigenlijk niets mis mee zijn. Met binnenwerk en montage wel... druk erop en hij moet 't doen, tenzij je nu ergens lekkage hebt (aanslauiting slangen in/uit, op werkcylinder, via de zuiger naar het voeteneinde). Nergens lekkage, doe nog es 200x pompen...
Regards/groeten, Jeroen