Page 1 of 1
Stuurbekrachtigingsspul M10, hoe te checken ?
Posted: Sat Jul 23, 2011 11:18 pm
by Zavit
Ik kan als het goed is aan wat onderdelen komen die ik nodig heb voor de stuurbekrachtiging van mijn E21 M10.
Het gaat om de pomp,de poulie voor de aandrijving van de pomp en de dynamosteun waar ook de pomp op word gemonteerd. Deze onderdelen zou ik dus van iemand over kunnen nemen, maar ze komen van een E30 M10 af.
Nu heb ik mij laten vertellen dat het gaat passen maar ik wil het even dubbelchecken voordat ik het spul echt ga overkopen.
Ik heb de chassisnummers van beide auto's (mijn E21 en de betreffende E30) en ik heb BMW gebeld om te vragen of ze op die manier kunnen zien of de onderdelen voor beide chassisnummers te leveren zijn.
Maar ze zijn er tot nu toe niet uitgekomen, terwijl ze wel in de ETK keken.
Snappen zij het gewoon niet of is het op deze manier niet uit te zoeken ?
Kleine aantekening, de rest van de stuurbekrachtiging heb ik wel en komt origineel onder een E21 M10 vandaan.
Het is dus niet zo dat ik een complete E30 stuurbekrachtigingsset onder mijn E21 wil zetten.
Groet,
Zavit.
Re: Stuurbekrachtigingsspul M10, hoe te checken ?
Posted: Sun Jul 24, 2011 12:14 am
by Jeroen
Misschien handig om dat E30 chassisnr hier even neer te zetten paps!

Re: Stuurbekrachtigingsspul M10, hoe te checken ?
Posted: Sun Jul 24, 2011 3:44 pm
by Zavit
Okee....komen ze :
E30 : WBAAK610107317581
E21 : WBAAG3104C7496686
Groet,
Zavit.
Re: Stuurbekrachtigingsspul M10, hoe te checken ?
Posted: Mon Jul 25, 2011 11:59 am
by Jeroen
Hmmmm met wijzigingen aan het onderblok van de M10 zowel sept 82 als sept 83 durf ik toch niks met zekerheid te zeggen. Maar goed, is bij een M10 redelijk bereikbaar dus ook niet al te ingewikkeld om even te passen? Accu los, dynamo los, dynamosteun los en passen maar. Volgens mij is die steun bij een M10 goed bereikbaar (bij M40 iig wel). Bij een M20 is het altijd wel gezeur omdat 1 bout van de steun verscholen gaat achter de trillingsdemper wat het inbouwen van een stuurbekrachtiging ineens 2x zoveel werk maakt maar dat terzijde.
Re: Stuurbekrachtigingsspul M10, hoe te checken ?
Posted: Mon Jul 25, 2011 2:19 pm
by Peter V.
Ik kan me voorstellen dat ze volgens het ETK er niet uitkomen. Volgens ETK zijn de genoemde delen niet gelijk. Nu wil dit uiteraard niet zeggen dat het niet past.
Je gaat dan alleen E30 en E21 materiaal door elkaar gebruiken.
Re: Stuurbekrachtigingsspul M10, hoe te checken ?
Posted: Mon Jul 25, 2011 6:18 pm
by Zavit
Bedankt voor jullie input.
Ik moet het spul eerst kopen voordat ik het kan passen.
Maar ja, past het, dan maakt het dus ook niet meer uit als het van een E30 komt, toch ?
Lastig. Nu ben ik weer aan het twijfelen na Peter's woorden. Op zoek gaan naar hetzelfde spul maar dan van de E28 M10, zal dan wel hetzelfde verhaal opleveren denk ik ?
Ga maar eens zoeken naar de onderdelen die ik juist nodig heb van de stuurbekrachtiging van een M10....
Groet,
Zavit.
Re: Stuurbekrachtigingsspul M10, hoe te checken ?
Posted: Mon Jul 25, 2011 6:25 pm
by Zavit
Of nieuw kopen....?

AUW !!! Ik krijg gelijk weer koppijn nu ik terug denk aan de prijzen die BMW laatst noemde voor dat spul......
Re: Stuurbekrachtigingsspul M10, hoe te checken ?
Posted: Mon Jul 25, 2011 7:54 pm
by Jeroen
Zavit wrote:...Op zoek gaan naar hetzelfde spul maar dan van de E28 M10, zal dan wel hetzelfde verhaal opleveren denk ik ?...
Dat is dezelfde M10 dus dezelfde model change in de tussentijd. Ik acht de kans dat 't niet past wel erg klein maar dan zul je altijd zien...
Anders eerst eens op de sloop die steun eens zien te bemachtigen, betaal je max 10 euro voor. Dan kun je de rest er wel omheen fabrieken.
Re: Stuurbekrachtigingsspul M10, hoe te checken ?
Posted: Mon Jul 25, 2011 8:55 pm
by Zavit
Okee, dus de steun van een E30 zou wel moeten passen ?
Ik ga die kerel die ook op de SM11 wel even mailen. Die bekende uit E28 land.
Groet,
Zavit.
Re: Stuurbekrachtigingsspul M10, hoe te checken ?
Posted: Mon Jul 25, 2011 8:59 pm
by Jeroen
Geen idee of die past al vermoed ik van wel. Maar als je voor weinig geld een losse steun kunt kopen kun 't dat iig proberen. Als dat past dan komt de rest ook wel goed...
Re: Stuurbekrachtigingsspul M10, hoe te checken ?
Posted: Wed Jul 27, 2011 8:31 pm
by Blackadder
Ik heb hier ook zoiets aan de hand.
Ik kon een complete servo (pomp met poulie, frame met spacers, leidingen, stuurhuis, tankje, en aandrijfpoulie)
van een 4cil. Deze zou moeten ingebouwd worden in een 6cil.
Ik weet al dat ik een andere (losse) poulie nodig heb voor de aandrijving.
Hoe zit dit dan met de stuurkolom e.d.? Is de rest plug and play, of meer plug and pray....

Re: Stuurbekrachtigingsspul M10, hoe te checken ?
Posted: Wed Jul 27, 2011 9:00 pm
by Peter V.
De eigenlijke stuurkolom is hetzelfde maar je moet de korte verbindingsstang hebben van stuurkolom naar stuurhuis.
Re: Stuurbekrachtigingsspul M10, hoe te checken ?
Posted: Sat Aug 13, 2011 7:23 pm
by Zavit
Hoe zit het met de stuurbekrachtiging van de E12 M10 ?
Zou dat wel gewoon op de E21 M10 toepasbaar moeten zijn ?
Groet,
Zavit.
Re: Stuurbekrachtigingsspul M10, hoe te checken ?
Posted: Wed Aug 17, 2011 7:24 pm
by Zavit
Nou, ik heb het chassisnummer van de E28 518i MET stuurbekrachtiging.
Hopelijk lukt het nu wel om ze naast elkaar te leggen ?
Het gaat nu om 1 x 3 serie en 1 x 5 serie ipv 2 x 3 serie qua chassinummers.
Iemand zo handig die het misschien voor mij uit wilt zoeken ?
E21 : WBAAG3104C7496686
E28 : WBADK910501063102
Groet,
Zavit.