Page 1 of 1

verschil in toeren verschillende diff.

Posted: Sun Jul 24, 2011 8:10 pm
by Blackadder
een vraag:

Zijn er hier techneuten die reeds hebben geëxperimenteerd met verschillende diff's?

Een 320/6 met diff van 323i, of een 323i met diff van een 320?
Zoja, wat zijn de merkbare verschillen (toerental, verbruik, enz....)

Vuur maar af.

Re: verschil in toeren verschillende diff.

Posted: Sun Jul 24, 2011 8:48 pm
by Peter V.
Ikzelf heb een 323i gereden met het 3.45 diff(standaard) en een 3.64 diff(320-6).

Het maakt ongeveer een 400 rpm hoger uit dat rijden met een 320-6 diff in een 323i bij eenzelfde snelheid. Je snelheidsmeter zal ook wat afwijken uiteraard.

Het meest belangrijke verschil is dat je dus wat hoger in toeren zit en dus dichter bij je maximale koppel. Dit merk je vooral in trekkracht uiteraard. Wat betreft verbruik is het verschil niet zo veel.

Andersom zal een 3.45 diff in een 320-6 een lager toerental opleveren bij dezelfde snelheid. Aangezien een 320-6 al geen snelheidsmonster is zal ze nog luier aanvoelen en wellicht bij normale kruissnelheden te laag in toeren zitten. Je moet dus regelmatiger opschakelen om vlot mee tegaan.

In de alpen hebben Gerrit en ikzelf ervaren dat een 320-6 diff in een 323i lekkerder rijden is tijdens de bergpassen (trekkracht). Vooral snelwegrijden is een standaard 323i diff lekkerder i.v.m. lagere toeren.

Re: verschil in toeren verschillende diff.

Posted: Mon Jul 25, 2011 11:45 am
by Jeroen
Geheel eens met Peter. Hier nog wel een leuk programmaatje om hierop los te laten: klikkerdeklik

Re: verschil in toeren verschillende diff.

Posted: Thu Jul 28, 2011 7:46 pm
by Thijsse
wat is eigenlijk het zwaarste e21 diff, 3.45 toch?

Re: verschil in toeren verschillende diff.

Posted: Thu Jul 28, 2011 8:02 pm
by Jeroen
Yep

Re: verschil in toeren verschillende diff.

Posted: Mon Aug 15, 2011 9:32 am
by Blackadder
Dus geen problemen met een diff van 320 in 323i.
Snelheidsmeter van de 320 zou dus best blijven zitten in de 323i om verschillen te minimaliseren.
Daar er toch niet zo veel autobahn zal geschraapt worden, lijkt mijn keuze ideaal.
Lekker de kasseien uit de weg rijden (met versterkte koppeling natuurlijk)

Re: verschil in toeren verschillende diff.

Posted: Mon Aug 15, 2011 2:58 pm
by gerrit323
Idd je laat best de 320/6 tellerunit zitten als je voor een 3.64 diff gaat in de 323i.

Als je clusterunit overeenkomt met het gekozen diff kan de snelheid wel eens véél hoger worden aangegeven dan wat je eigenlijk echt rijd :wink:

Gerrit

Re: verschil in toeren verschillende diff.

Posted: Mon Aug 15, 2011 9:10 pm
by Blackadder
gerrit323 wrote:
Als je clusterunit overeenkomt met het gekozen diff kan de snelheid wel eens véél hoger worden aangegeven dan wat je eigenlijk echt rijd :wink:

Gerrit
euh, dan blijft de situatie toch gewoon gelijk? 3.64diff + tellerunit 320/6 zoals het was,... :oops:
Beide van de 320, maar met 323 motor, kan niet verkeerd lopen in mijn ogen.
Ik ga uiteraard niet combineren.....