Page 1 of 1

pruttelende koude motor

Posted: Sun Jul 31, 2011 2:04 pm
by jamesV
na een tijdje rijden zonder problemen is het dan toch zover.. de eerste problemen :(
sinds de laatste 2 dagen pruttelt de motor enorm bij een koude start, precies of hij draait maar op 3 poten. Na een 2 tal straten te 'rijden' komt hij er door en is er voor de rest van de dag geen vuiltje meer aan de lucht. Deze morgen was het weer van dat. Tijdens het pruttelen rijd de auto maar zeer schokkerig en er zit precies geen power achter... Na toertje rijden heeft hij weer full power voor de rest van de dag. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Benzine te kort? Lucht teveel?....

Grtz

Re: pruttelende koude motor

Posted: Sun Jul 31, 2011 10:17 pm
by e21bart
Zou eenvoudig een bougie of bougiekabel kunnen zijn check deze eerst maar eens, kan ook lastiger zijn als koppaking( koelwater in cilinder waardoor de ontbranding niet of niet optimaal is) bij het warm worden van de motor krimpt het gat en geeft het minder problemen. Vooral de bougies en kabels zijn eenvoudig te checken

Succes, bart

Re: pruttelende koude motor

Posted: Sun Jul 31, 2011 10:36 pm
by jamesV
de bougies zijn nieuw.. de kabels zien er goed uit en koelwater staat mooi op maximum.. daarom dacht ik eerder ergens in de richting van de carburator (benzine, lucht enzo...). Is het niet zo dat de wagen ook niet 100% zou rijden als die warm heeft met slechte bougies/kabels? Eenmaal 'warm' (na amper 2 straten dus niet echt warm :bag ) is er geen enkel probleem meer en draait/rijd de wagen als een zonnetje.
Dank alvast om te helpen meedenken.

nog ter info: het betreft een 315 van 83 (1600 dus). De bougies die er nu inzitten steken er een kleine 2 maanden in, na controle vandaag zien die wel helemaal zwart en staan redelijk droog (misschien kan dit helpen in het meedenken).

Re: pruttelende koude motor

Posted: Tue Aug 02, 2011 11:41 pm
by jamesV
Even een kleine update: gisteren wat zitten regelen aan de carburator (meer benzine en minder lucht gegeven) en moet zeggen dat het al een hele verbetering is. Hij doet het nog een beetje maar merkelijk minder! De motor draait precies ook mooier en vooral... Er zit meer power achter :banana
Op automatische choke draait hij nu zo'n 1400t en als die warm is komt hij naar 800 à 900 ( was vroeger 1000t koud en tussen de 500 en 600 warm)
ikke dus ( voorlopig ) tevreden :D

Re: pruttelende koude motor

Posted: Wed Aug 03, 2011 5:31 am
by Peter V.
Dat klinkt al wat meer hoopvol inderdaad.

Re: pruttelende koude motor

Posted: Sun Sep 18, 2011 1:44 pm
by jamesV
na een hele tijd perfect te rijden (en vooral koud starten/rijden) deed het probleem hem gisteren weer voor. Vandaag weer het schroefje van de lucht wat toegedraaid, klein beetje meer benzine gegeven (net zoals de vorige keer dus) en hopla.. alles weer ok. de auto draait weer als een naaimachientje en rijd zeer goed maar voor hoelang? Zou het kunnen dat het schroefje van de lucht door de trillingen van de motor vanzelf beetje per beetje verdraaid? :?

Re: pruttelende koude motor

Posted: Sun Sep 18, 2011 3:21 pm
by Peter V.
het mengselschroefje hoort met een veertje geborgd te zitten zodat ze niet kan los trillen. Het feit dat dit verloopt (even vanuit gaan dat het schroefje zich niet zou verplaatsen) betekent toch dat je dus een armer mengsel gaat krijgen. Dit is bijna gelijk aan een vacuumlek wat steeds groter wordt.

Re: pruttelende koude motor

Posted: Mon Sep 19, 2011 9:21 am
by jamesV
Dit is bijna gelijk aan een vacuumlek wat steeds groter wordt
maar als ik een vacuumlek moest hebben zou de wagen waarschijnlijk ook niet lekker rijden eens 'warm' (lees 2 straten verder)??

Re: pruttelende koude motor

Posted: Mon Sep 19, 2011 11:13 am
by Peter V.
Dat ben ik wel deels met je eens. Als jij de carburateur steeds rijker moet gaan zetten dan is dus je mengsel eerst steeds armer. Dit verkrijg je door of minder brandstof of meer lucht (vacuumlek).

Je hoeft echt geen groot vacuumlek te hebben om een slecte loop te krijgen maar nog wel wat vermogen te hebben.

Bij de automatsche choke heb je maar enkele mogelijkheden die problemen kunnen geven.

(TN-starter sluit niet goed af) - meer lucht.
(Verrijkingsklep werkt niet na behoren) - voor de koude start.
(afstelling chokeklepspleet).
Temperatuurswitch (35°c )in het thermostaat huis. Deze regelt o.a de verrijkingsklep bij een koude start.

Ik ga ervan uit dat de chokeklep gewoon netjes open gaat bij opwarming dus dat de bimetaal zijn werk doet.

Re: pruttelende koude motor

Posted: Mon Sep 19, 2011 12:56 pm
by jamesV
Bedankt Peter voor deze info! Nog een vraagje: wat is de TN-starter :bag

Re: pruttelende koude motor

Posted: Mon Sep 19, 2011 1:31 pm
by Peter V.
jamesV wrote:Bedankt Peter voor deze info! Nog een vraagje: wat is de TN-starter :bag

Je heb er eigenlijk twee:

1e - De TN-starter die extra lucht geeft is diegene waar koelvloeistof doorheen gaat. nr 23
2e- TN starter die extra brandstof geeft is het elektronisch gestuurd ventiel. nr 26

http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... ing_parts/

Hier nog wat documentatie over je carburateur inclusief afstelgegevens en handleiding.
http://www.ruddies.business.t-online.de/se1B2.htm

Re: pruttelende koude motor

Posted: Mon Sep 19, 2011 1:56 pm
by jamesV
Je heb er eigenlijk twee:

1e - De TN-starter die extra lucht geeft is diegene waar koelvloeistof doorheen gaat. nr 23
2e- TN starter die extra brandstof geeft is het elektronisch gestuurd ventiel. nr 26
heb er nog op losse carburators die ik heb liggen.. ik weet dus alweer wat gedaan
Hier nog wat documentatie over je carburateur inclusief afstelgegevens en handleiding.
http://www.ruddies.business.t-online.de/se1B2.htm
bedankt voor de link maar duits is niet mijn sterkste kant.. ik zal het dus zonder die handleiding moeten doen