Page 1 of 2

vraagje over ombouwen motor van E21 316 naar 320 6 cilinder

Posted: Wed Aug 10, 2011 7:45 pm
by logylove
ik heb binnenkort nieuwe koppelingsplaten nodig voor mn 316 en zat een beetje rond te kijken dat ik dan rond de 500 euro kwijt ben om het zelf te doen ( als ik het laat doen kost het 1500 euro )

nou zat ik een beetje rond te kijken en kwam ik er achter dat een leuke 2 liter 6 cilinder uit een E36 ook ongeveer 500 a 1000 euro kost ( ik heb een ruimte waar ik hem zelf in kan bouwen ).

heeft er iemand al een keer een E21 omgebouwd voor een E36 2 liter 6 cilinder?

zo ja, wat moet er allemaal aangepast worden behalve motorsteunen en electronica??? welke aandrijfas ongeveer? welke radiator is het beste? kan er een standaard uitlaat onder?

prijs indicatie mischien ( zonder man uren)?

is het moelijk om je achterremmen ( trommel) naar schijfremmen te veranderen?

groetjes.

Re: vraagje over ombouwen motor van E21 316 naar 320 6 cilin

Posted: Wed Aug 10, 2011 9:52 pm
by Peter V.
Heel veel vragen...


De ombouw die jij wilt gaan doen is dus naar een M50 motor. (24 klepper). Ik denk als eerste dat het dan jammer is dat je een 2.0 neemt want dan kun je net zo makkelijk een 2.5 of 2.8 nemen.

Vergis je niet in deze ombouw want dit heeft aardig wat aanpassingen nodig. Om het iets makkelijker te maken zou je een M20 erin kunnen leggen (E21 of E30/E28). Je kunt dan veel meer standaard delen gebruiken en dat is wel zo makkelijk.
Ik betwijfel of je trouwens dit met dat bedrag ga redden want je moet je remmerij etc ook aan gaan passen.

Achterzijde naar schrijfrem is niet zo moeilijk. Zorg dat je de draagarmen van een 323i heb. Andere handremkabels en de juiste remslangen en dan heb je achter schijfremmen.

PS: 500 euro voor zelf koppeling zetten is best wel prijzig hoor. Dat kan goedkoper.

Re: vraagje over ombouwen motor van E21 316 naar 320 6 cilin

Posted: Thu Aug 11, 2011 11:20 am
by logylove
Peter V. wrote:De ombouw die jij wilt gaan doen is dus naar een M50 motor. (24 klepper). Ik denk als eerste dat het dan jammer is dat je een 2.0 neemt want dan kun je net zo makkelijk een 2.5 of 2.8 nemen.
het nemen van een 2 liter is om nog een beetje economisch te kunnen rond rijden en niet te veel pk's te zetten op het chasis...
Peter V. wrote:Vergis je niet in deze ombouw want dit heeft aardig wat aanpassingen nodig. Om het iets makkelijker te maken zou je een M20 erin kunnen leggen (E21 of E30/E28). Je kunt dan veel meer standaard delen gebruiken en dat is wel zo makkelijk.
Ik betwijfel of je trouwens dit met dat bedrag ga redden want je moet je remmerij etc ook aan gaan passen.
ik wil eigenlijk gewoon een krachtigere motor en ik wil af van het carberateur gebeuren, nou kan ik ook 1 van de eerste injecties nemen maar ik hoorde dat daar nou weer veel problemen mee zijn.....

in ieder geval hoeft het geen scheur ijzer te worden met 200 pk ofzo....

Peter V. wrote:PS: 500 euro voor zelf koppeling zetten is best wel prijzig hoor. Dat kan goedkoper.
500 euro is voor de koppeling en meteen het vervangen van de drukgroepen enzo ( plus nog een beetje voor iemand die mij dan helpt )


en anders wordt t de keuze om de bmw te koop te zetten en een jongere auto te kopen met standaard een leuk motorblokje en airco.

Re: vraagje over ombouwen motor van E21 316 naar 320 6 cilin

Posted: Thu Aug 11, 2011 11:34 am
by Jeroen
Heel simpel gezegd is een goedkope ombouw naar M50 een no go, zeker als je ook niet heel erg veel zelf kunt want de aanschaf is één, maar dan moet 't erin.

- kabelboom overzetten en pas maken op bestaande E21 kabelboom
- ander subframe en motorsteunen
- aanpassen koelen mn radiateur
- aanbrengen elektrische brandstofpomp en leidingen aanvoer/retour
- mogelijk aanpassen lengte cardanas
- aanschaf E21 M20 versnellingsbak en evt cardanas
- compleet ander uitlaatsysteem
- langer diff
- omkeuren

En dan komt er ook weer een verse koppeling op dus al het bovenstaande komt gewoon even bovenop de kosten van een koppeling voor om het even welk blok, en dan moet het er nog in. Voor een handig iemand prima te doen, maar anders wordt het al gauw knap kostbaar en dan rij je rond met een blok wat nauwelijks een noemenswaardige waardeverhoging teweeg brengt. En dan hebben we nog niets gedaan aan onderstel en remmen.

Mijn idee is dat je hoopt op een goedkope upgrade, die is er volgens mij niet langs deze weg. Wellicht wordt 't allemaal iets eenvoudiger als je de M42 vierpitter zou gaan gebruiken. Maar ik geloof niet dat je met 1.000 euro klaar bent. De koppelingsset kost compleet volgens mij zo'n 160 euro voor een M10. Op de brug zit 't er met een 3-4 uurtjes wel onder. Dus als je 't laat doen ben je volgens mij voor 400 euro wel klaar, en max 500 euro als het tegen zit. Als je het laat doen. 1.500 euro is dikke bullshit.

Maar weet je zeker dat de plaat versleten is, slipt 'ie? Als 'ie alleen af en toe lekker schudt als 'ie warm wordt, dan kan 'ie vaak evengoed nog een tijd mee hoor.

Re: vraagje over ombouwen motor van E21 316 naar 320 6 cilin

Posted: Thu Aug 11, 2011 11:39 am
by Jeroen
Als vergelijk nog even: onlangs stond de auto van Reinier te koop, vraagprijs 3.750 euro. Voor dat geld kocht je een zeer nette carrosserie met een complete motorombouw, werkend en al. Vergelijk dat met wat je nu in de auto hebt zitten en wat een ombouw je gaat kosten aan tijd en geld. Dan denk ik dat als je een andere stap wilt maken je veel beter een andere auto kunt kopen die meer aan jouw wensen voldoet...

Re: vraagje over ombouwen motor van E21 316 naar 320 6 cilin

Posted: Thu Aug 11, 2011 5:46 pm
by logylove
Jeroen wrote:Maar weet je zeker dat de plaat versleten is, slipt 'ie? Als 'ie alleen af en toe lekker schudt als 'ie warm wordt, dan kan 'ie vaak evengoed nog een tijd mee hoor.
de koppeling pakt pas zeer laat en ik moet hem soms in de versnelling trekken omdat ie anders eruit schiet, aangezien het een hydraulische koppeling is kan je deze niet afstellen.

wat betreft het niet veel kunnen doen zelf aan een auto, ik ben nog steeds lerende maar ik heb 4 mensen die bijna wekelijks aan een auto zitten te sleutelen en ik help hun vaak waarmee ik weer nieuwe dingen leer, ook ben ik een elektromonteur die zich dagelijks bezighoud met elektrische dingen en ook nog met pneumatische en hydraulisch dingen ( van voor de 2e wereld oorlog tot nu )

Re: vraagje over ombouwen motor van E21 316 naar 320 6 cilin

Posted: Thu Aug 11, 2011 5:50 pm
by logylove
is het moeilijk om een 5 bak onder een orgineel 4 bak motor te zetten?

Re: vraagje over ombouwen motor van E21 316 naar 320 6 cilin

Posted: Thu Aug 11, 2011 7:47 pm
by uwbuurman
nee, maar je moet dan ook de juiste cardanas hebben. Dat is nodig omdat de lnegte van de bakken verschillen

Re: vraagje over ombouwen motor van E21 316 naar 320 6 cilin

Posted: Thu Aug 11, 2011 7:52 pm
by logylove
uwbuurman wrote:nee, maar je moet dan ook de juiste cardanas hebben. Dat is nodig omdat de lnegte van de bakken verschillen
iemand enig idee welke cardan as ik dan moet hebben?, als ik m dan toch open trek ken ik net zo goed een 5 bak er onder gooien, goedkoper rijden dan en minder herrie uit de motorruimte!

Re: vraagje over ombouwen motor van E21 316 naar 320 6 cilin

Posted: Thu Aug 11, 2011 8:45 pm
by Jeroen
Begrijp me niet verkeerd maar een ombouw naar M50 is niet een kwestie van erin mikken en klaar. Qua kosten zou je eens kunnen kijken wat alles bij elkaar gaat kosten, vervolgens de tijd nemen om het erin te zetten. Het is zeker niet onmogelijk, maar niet een klusje van 1.000 euro en een zaterdagje doorpezen, dat is alles wat ik wil zeggen.

Een vijfbak voor een vierpitter is ook al gewild, maar wel te vinden. Probeer er gewoon een te kopen met de juiste cardanas erbij. Prijzen variëren nogal, maar reken op ca 500-600 euro.

In de tussentijd kun je wel proberen je koppelingssysteem te controleren op lekkages, goed te ontluchten en te zorgen dat er altijd voldoende niveau is in het reservoir zodat je koppeling geen lucht staat te happen. Dan nog schakelen met wat tussengas en de nood is iig niet acuut.

Re: vraagje over ombouwen motor van E21 316 naar 320 6 cilin

Posted: Thu Aug 11, 2011 9:16 pm
by e21bart
Ik vind 500 euro voor een m50b20 zeer duur, als je alles aan de hand ga halen met de ombouw, zou ik of een m50b25 kopen voor rond de 500-750 euro of een 2.0 met bak voor max 250 euro. Maar wst betreft zuinig rijden, dat gebeurd niet met een 2.0 ;) deze heeft (in verhouding) weinig vermogen en een hoog verbruik. Als je normaal rijd kan je even zuinig rijden met beide motoren.

Succes met je project! :D er zijn vele mogelijkheden, alle met voor en nadelen.

Gr bart

Re: vraagje over ombouwen motor van E21 316 naar 320 6 cilin

Posted: Thu Aug 11, 2011 11:42 pm
by loentje
Ik zou een 2.0 liter blokje erin gooien met dubbele webertjes of zo. Snelste en eenvoudigste manier voor meer pks en je kunt heel de kabelboom laten zitten.

Drukgroep 1.6 heb ik trouwens nog wel liggen, ongeveer nieuw voor 50 euro


groeten loentje

Re: vraagje over ombouwen motor van E21 316 naar 320 6 cilin

Posted: Fri Aug 12, 2011 9:34 am
by bartgouda
loentje wrote:Ik zou een 2.0 liter blokje erin gooien met dubbele webertjes of zo. Snelste en eenvoudigste manier voor meer pks en je kunt heel de kabelboom laten zitten.

Drukgroep 1.6 heb ik trouwens nog wel liggen, ongeveer nieuw voor 50 euro


groeten loentje
Haha ik geloof dat hij verbruik ook wel belangrijk vindt...

Re: vraagje over ombouwen motor van E21 316 naar 320 6 cilin

Posted: Fri Aug 12, 2011 2:26 pm
by loentje
Ik geloof niet dat webertjes zoveel meer verbruiken als een m50,

groeten loentje

Re: vraagje over ombouwen motor van E21 316 naar 320 6 cilin

Posted: Fri Aug 12, 2011 3:20 pm
by Jeroen
Sja M50's zijn geen wonderen idd, komen met de grootst mogelijke moeite aan hun vermogen, eigenlijk nauwelijks meer dan een M20. M52 is wat dat betreft echt pas de grote stap voorwaarts, bijv qua koppel, verbruik en vermogen. Staar je echter niet blind op de cijfertjes want met name van de M52 zijn die heel behoudend opgegeven om niet door de mand te vallen. Gerucht ging destijds ook dat BMW een aantal zaken heeft moeten laten zitten omdat de motor zoals men die voor ogen had gewoon nog niet klaar was met de intro van de E36.