Auto verzekering en taxatie

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Auto verzekering en taxatie

Post by Jeroen »

Met enige regelmaat blijkt dat er de nodige misvattingen zijn ten aanzien van verzekeringen. Een poging om wat dingen op een rij te zetten, een hele berg waarschuwingen tegen het soms malafide verzekeringsgilde, doe er je voordeel mee.

Oldtimerverzekering?
Tegenwoordig zijn er al behoorlijk veel mogelijkheden om een auto vanaf 15 of 20 jaar oud voordelig te verzekeren met een hobby- of oldtimer verzekering. Voor onze E21's gaat zo'n verzekering in elk geval op. Dat scheelt leuk geld en dat heeft te maken met het feit dat men er bij de vaststelling van de risico's voor het bepalen van de premie vanuit gaat dat de auto ook als liefhebberij wordt gebruikt. Ofwel, veel verzekeringen hanteren een maximaal aantal kilometers (bijvoorbeeld te controleren op basis van APK rapporten) of sluiten woon-werk gebruik uit. Dat laatste kan best ingrijpend zijn en je verzekering aanleiding geven om niet uit te keren als je maandagochtend om 8.00 een aanrijding hebt op de A1!

Verder is het raadzaam om op een paar zaken te letten (zie ook verderop). Bepaalde prijsvechters hebben al een niet heel beste naam en daarvan zijn gevallen bekend wanneer men na claimen ineens het taxatierapport niet accepteert of er gesteggel ontstaat over waarde of dekking. Over Gio bijvoorbeeld doen wel wat wilde verhalen de ronde. Sowieso is het raadzaam een rechtsbijstandverzekering te hebben. Meestal heb je die al, maar dekt deze ook verkeers- en verzekeringskwesties? Even checken maar, dan heb je wat achter de hand mocht je in strijd raken met een andere bestuurder of een verzekeraar.

Allrisk?
Eigenlijk een no-brainer, zeker met het relatief lage verschil tussen de premies voor WA, WA+ (WA plus brand en diefstal, ook wel beperkt casco) en All Risk (cascodekking). Voor dat kleine verschil ben je tenminste ook gedekt voor het verlies dat je lijdt als je zelf eens iets overkomt zoals overvallen worden door plotselinge gladheid. Je kunt er niets aan doen maar anders ben je ook de waarde van je auto gewoon kwijt en is alleen de schade aan eigendommen van derden gedekt.

Taxatie of dagwaarde?
Met de keuze voor een all risk oldtimerverzekering zijn we er nog niet, want dan gaan we met zekerheid een conflict met de verzekeraar tegemoet. En dat heeft alles te maken met het fenomeen dagwaarde, een instrument dat bij verzekeraars erg geliefd is om de premie laag te houden. De dagwaarde heeft namelijk in de meeste gevallen geen enkele relatie met de waarde van je auto! Al van de schrik bekomen? De dagwaarde start met de nieuwwaarde van je auto waarop veelal jaarlijks afgeschreven wordt. Denk dus niet dat als een nette 323i tegenwoordig 8.000 euro kost, jij een dagwaarde van 8.000 euro uitgekeerd zal krijgen. Het is veel waarschijnlijker dat je een dagwaarde van 1.000 euro voor een 30 jaar oud stuk blik krijgt uitgekeerd. Ook al ben je all risk verzekerd, het maakt dus niets uit wie de veroorzaker is. Als een bellende leaserijder bij jou achterop rijdt krijg je evengoed de dagwaarde en schiet je er dus fors bij in.

Let op: die dagwaarde is echt niet alleen met oudjes een probleem, men schrijft in veel gevallen alle auto's versneld af. Minder uit te keren dus we kunnen met een concurrerende premie adverteren. Als voorbeeld: mijn E36 M3 heeft bij meerdere grote verzekeraars een dagwaarde van minder dan 4.000 euro. Hoeveel nog enigzins fatsoenlijke M3's weet jij te koop voor rond de 4.000 euro?

Daar zijn oplossingen voor en dan met name de taxatiewaarde: een onafhankelijke expert stelt de waarde van de auto vast op basis van de conditie van de specifieke auto en de mogelijkheden en kosten om de auto te vervangen door een vergelijkbaar object. Heb je een nette, ongelaste originele E21 dan heeft deze dus een hogere waarde dan een opknapper, maar het moet gek lopen wil de taxatiewarde gelijk of lager dan de dagwaarde uitkomen. Altijd laten taxeren dus! Een taxatie kost doorgaans 100-130 euro en voor dat geld heb je duidelijkheid.

Sommige verzekeraars bieden ook nog aan om de aanschafwaarde te vergoeden voor een periode van 1, 2 of 3 jaar. Ook een prima oplossing, maar houd rekening met eventuele aanpassingen aan de auto of veranderingen in de markt waardoor deze optie evengoed niet meer dekkend kan zijn.

Taxatie door wie?
Volgende obstakel. Het is namelijk zo dat verzekeraars nogal eens eisen stellen aan de taxateur. Lidmaatschap van een bepaalde branche-organisatie als de TMV of de VRT bijvoorbeeld. Voordat je een taxateur kiest is het dus wel handig om dit bij je verzekering na te vragen anders geef je ze een reden om bij claimen alsnog het taxatierapport af te wijzen (taxatie of taxateur niet te erkennen). Verzekeraars blijven tenslotte onderwereld.
Ik houd zelf altijd aan dat ik een origineel taxatierapport verstrek aan mijn verzekering en ze vraag schriftelijk te bevestigen dat zij het rapport hebben ontvangen en accepteren. Zo zijn er verzekeraars die wel tegen taxatiewaarde verzekeren, maar geen kopie van het rapport hoeven te krijgen. Daarmee geef je ze een reden temeer om op een later tijdstip te zeggen dat ze het rapport niet accepteren en daar kan men dan uiteenlopende redenen voor aandragen. Wees gewaarschuwd. Oh en laat vastleggen hoe lang een taxatie geldig blijft (doorgaans 2 of 3 jaar) en wat er gebeurt met een verlopen taxatie. Genoeg maatschappijen die dan gelijk weer terugkeren naar dagwaarde!

Aanvullende eisen
Het gaat vast je hobby niet worden, maar neem wel je verzekeringspapieren en de polisvoorwaarden door. Er kan bijvoorbeeld zomaar in staan dat voor auto's met een taxatiewaarde van meer dan 10.000 euro een klasse 2 alarm verplicht is. Als je dat over het hoofd ziet en je auto wordt gestolen terwijl je geen gecertificeerd alarm hebt, dan geef je de maatschappij wederom een reden om niet uit te hoeven keren. Ook al heeft men dat niet uitdrukkelijk gemeld bij afsluiten, als het in de voorwaarden staat heb je eraan te voldoen. Houd ook in de gaten hoe vaak het alarm gekeurd moet worden, meestal is dat eens per jaar of eens in de 2 jaar.


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Autoverzekering draadje

Post by 323baur »

Mooi doorwrocht stukje! Kan je zo opsturen naar een klassiekerblad - 't Wordt 1op1 zo geplaatst denk ik..
Ik heb er niks aan toe te voegen iig.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Autoverzekering draadje

Post by 323baur »

Alhoewel, niks op aan te merken..
Wellicht aanvullend is het goed om de wel goede verzekeraars/ tussenpersonen te vermelden.
Ik ben bij de Europese. fijne verzekeraar!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Autoverzekering draadje

Post by Jeroen »

Thanks! En goed idee vwb aanraders. Hier erg goede ervaringen met de 'eigen' verzekeringen van www.diks.nl en Voogd & Voogd.

Afrader: Unigarant/ANWB. Zonder blikken of blozen maar vooral zonder bericht vooraf gewoon een prolongatienota sturen die 41% hoger ligt :shock En als je dan op de site de premie berekent is die lager om zo nieuwe klanten te lokken. Ik ben wel voor een duurzame relatie maar als je zo omgaat met je bestaande klanten ben je als verzekeraar zelf de oorzaak van zgn shop-gedrag.
Regards/groeten, Jeroen
315jurre
E21 Fanatic
Posts: 222
Joined: Tue Dec 07, 2010 9:59 pm
My E21(s): '83 315 Bronzit (sold)
Location: Zeist NL

Re: Autoverzekering draadje

Post by 315jurre »

Jeroen wrote:Thanks! En goed idee vwb aanraders. Hier erg goede ervaringen met de 'eigen' verzekeringen van http://www.diks.nl en Voogd & Voogd.
Goed stukje tekst, Jeroen!

Mijn beide BMW's zijn ook verzekerd via Diks.nl . Wel een andere tussenpersoon uiteraard. Niets dan goeds, maar heb er ook nog niets mee hoeven doen, alleen geld overgemaakt elke maand.. :mrgreen:
www.123CarCleaning.nl

1983 BMW E21 315 Bronzitbeige-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1995 BMW E34 525tds Executive II Sorrentblau-metallic (SOLD)
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Autoverzekering draadje

Post by uwbuurman »

ik heb de hele meuk via Univé, dus de e21 ook. All risks verzekerd voor iets van 140 euro per jaar geloof ik?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Autoverzekering draadje

Post by Jeroen »

En het feit dat jullie partijen als Univé en De Europeesche hier aanraden betekent ook dat zij 't allemaal netjes volgens de hierboven beschreven regeltjes doen dus netjes ontvangst en acceptatie van taxatierapport bevestigen etc? Dat is bij Diks en Voogd & Voogd iig wel het geval. Ik denk dat het nog helemaal niets zegt als men alleen tijdig rekeningen stuurt. Een goede afhandeling als er eens wat te claimen valt is wel vermeldenswaard...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Autoverzekering draadje

Post by Peter V. »

Mijn 320/6 is allrisk bij de Europeesche. Zij wilde niet de originele taxatie in huis maar een volledig gescande via de mail was ook voldoende. Wel een bevestigingsmail gekregen!
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Autoverzekering draadje

Post by 323baur »

Ikheb schade gehad - weet u nog de garage deur? - zonder morren en problemen perfect opgelost.
Evenals een paar voorruiten.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Autoverzekering draadje

Post by Peter V. »

Het is gewoon jammer dat de 316 niet bij de Europeesch kan. Zij doen geen dagelijks vervoer namelijk.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Autoverzekering draadje

Post by 323baur »

Peter V. wrote:Het is gewoon jammer dat de 316 niet bij de Europeesch kan. Zij doen geen dagelijks vervoer namelijk.
Das raar! mijn 735 is daar voor dagelijks - all risk, met geen km beperking verzekerd.
* edit, je hebt gelijk, ik heb deze niet als oldtimer, maar als gewone auto! *

Nb: @ Jeroen, met jouw goedvinden jouw tekst even gekopieerd naar het e23 forum.. zeg het even als het niet mag.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Autoverzekering draadje

Post by Jeroen »

No problem Ite!

Wat de verzekering van de 316 betreft kan dat prima via Diks volgens mij.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Autoverzekering draadje

Post by Peter V. »

Inderdaad Jeroen. Alleen ik moet even bellen want via de site gaat niet lukken. Dan wordt het een 315 :shock:
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Autoverzekering draadje

Post by loentje »

Ik zit al jaren bij Turien en Co!

Zij waren destijds de enige verzekeraar die mij wilde verzekeren (niet omdat ik zo'n brokkenpiloot was, maar puur omdat ik pas 20 was :mrgreen: )

Ik heb echt nog nooit problemen met hun gehad! Als je ze belt staan ze altijd voor je klaar, een auto een dag verzekeren is ook geen probleem. Toen ik met vrienden een vakantie auto gekocht had en dit hun vertelde gingen ze ook akkoord!

Alleen nog geen schade ervaring gehad (gelukkig),


groeten loentje
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Autoverzekering draadje

Post by uwbuurman »

toen ik de 323i verzekerde via univé heb ik eerst zelf de aanschafwaarde doorgegeven en daar issie voor verzeked tot aan de taxatie. Die is via Univé geregeld bij de Dekra. Over acceptatie van de inhoud van het taxatierapport is dus geen discussie. Zij hebben het voor me geregeld.

ik ben overigens wel benieuwd wat er gebeurd als mijn loods nu affikt en die auto staat daar in onderdelen...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply