Page 1 of 1
Homokineet olie
Posted: Mon Sep 12, 2011 4:57 pm
by MellyVille
Heren (en dames), ik ben op dit moment bezig de wiellagers van de E21 320/6 te vervangen en heb de homokineet losgehaald van de naaf en de as aan de kant gelegd. Tijdens het loshalen van de homokineet, kwam er een beetje 'motorolie' uit de homokineet gelekt. Een kleine hoeveelheid maar, maar ik ben benieuwd hoe en of ik deze weer moet aanvullen?
Thanks!
Re: Homokineet olie
Posted: Mon Sep 12, 2011 7:42 pm
by Peter V.
Waar is dat uitgekomen dan?
Als je vet verliest uit je homokineet dan is dus je stofhoes los en/of kapot. Normaal als je de steekassen losmaakt dan doe je dat met die 6 imbusbouten en verlies je geen vet.
Dit vernieuwen betekent nieuwe hoesen en/of afdichtingskappen zetten of ze goed bevestigen. Per homokineet zit er 80 Gr vet in.
De hoezen en kappen zitten met speciale "lijm" bevestigd.
Re: Homokineet olie
Posted: Mon Sep 12, 2011 7:45 pm
by MellyVille
Thanks Peter,
De hoes is nog helemaal heel en ik heb de steekas natuurlijk losgemaakt met de 6 imbusbouten! Tijdens het losdraaien kwam er wat olie uitgelopen tussen de bouten vandaan - de hoeveelheid viel allemaal wel mee maar toch... toen het los was drupte er nog wat olie uit en dat was het. Binnenkant van het vlak dat dan tegen de naaf aanzit is mooi schoon, daar heeft me dunkt de olie gezeten...
Re: Homokineet olie
Posted: Mon Sep 12, 2011 7:50 pm
by Peter V.
Het zou toch wel vet moeten zijn en geen olie.
Als jij aangeeft dat het echt minimaal is zou ik me er geen grote drukte om maken. Inspecteer de hoes goed en de rand van de deksel en als dit goed is dan straks lekker terug monteren.
De hoesen hebben namelijk een Bostik lijm en de kappen van het merk Curil. Deze losmaken betekent alles reinigen en opnieuw verlijmen en bevestigen.
Re: Homokineet olie
Posted: Mon Sep 12, 2011 7:52 pm
by MellyVille
Ik vermoedde in het begin dat het misschien heetgeworden vet zou zijn, maar het was toch echt een soort motorolie... Een monteur zei me dat dit normaal was en dat ze daarmee gevuld zijn, maar dat leek me al sterk!
Ik zal alles inspecteren bij montage, nu nog even wachten op het juiste lager bij de dealer!
Re: Homokineet olie
Posted: Mon Sep 12, 2011 8:49 pm
by uwbuurman
is het niet water vermengd met vet en vuil?
Re: Homokineet olie
Posted: Mon Sep 12, 2011 8:50 pm
by MellyVille
Zoiets dergelijks zou je wel verwachten idd. Maar leek me toch echt motorolie, hele mooie gouden olie...
Re: Homokineet olie
Posted: Mon Sep 12, 2011 8:54 pm
by Jeroen
Er staat mij heel vaag iets bij dat ik dat zo medio 1863 ook eens heb meegemaakt

maar volgens mij voldoet molybdeenvet doorgaans prima
Re: Homokineet olie
Posted: Mon Sep 12, 2011 9:12 pm
by MellyVille
Je hebt er natuurlijk gewoon speciaal vet voor, als dat nodig is dan halen we dat even natuurlijk...
Maar ik kan het vet in de homokineet ook helemaal niet bijvullen nu, het is gewoon nog één geheel. Als ik er aan denk, zal ik ook eens een fotootje maken.
@Jeroen: je hebt het dus wel eens meegemaakt?
Re: Homokineet olie
Posted: Mon Sep 12, 2011 9:49 pm
by Jeroen
Yep, maar hoe en wat precies? Daarvoor is 't te lang geleden maar vrijwel zeker dat dat ook bij een BMW was. Voor het bijvullen van de vet gewoon aan een zijde de hoes losmaken en lekker vol kledderen, als de hoes al wat droogtescheurtjes of dunnere delen vertoont gewoon vervangen anders mag je dat binnenkort met de APK toch wel een keer doen (of erger: vervangen, want met een lek en vocht of drooglopen gaat 't hard achteruit)
Re: Homokineet olie
Posted: Mon Sep 12, 2011 10:01 pm
by Peter V.
Als je besluit om een nieuwe hoes te zetten en hiervoor het revisiesetje koopt dan zit het juiste vet er meestal al bij.
Re: Homokineet olie
Posted: Mon Sep 12, 2011 10:04 pm
by MellyVille
Klopt. Maar als de hoes nu gewoon in orde is, blijft die mooi zitten. De aandrijfas is er zo vanaf, zijn maar 6 inbussen die je zo los hebt, dat hoeft niet nu specifiek...
Re: Homokineet olie
Posted: Tue Sep 13, 2011 8:06 pm
by Wondermike
Ik heb ook bij het loshalen van de steekassen van het diff en de steekassen bij de wielnaaf dat er olie uit kwam. Bij meerdere slopers gezien.
Mooie olie en volgens mij om roest te voorkomen. Het valt niet mee om dat bij het monteren er weer tussen te laten lopen dus doe ik een klontje vet er tussen.
Re: Homokineet olie
Posted: Tue Sep 13, 2011 8:07 pm
by MellyVille
De hoeveelheid die eruit kwam doet idd vermoeden dat het is om roest te voorkomen tussen de naaf zelf en het montagevlak van de as/homokineet. Die zijn trouwens ook beiden brandschoon en hadden een laagje erop zitten, vermoedelijk dan een olielaagje!
Die krijg je niet zomaar terug nee

, maar we gaan het toch proberen!