Page 1 of 1
Witte rook - Nieuwe paus?
Posted: Wed Sep 14, 2011 9:00 am
by Jwee
Hallo all,
Dagelijks rij ik met mijn BMW vanuit Uden naar Nijmegen, een ritje van zon 30/35 km.
Als ik op een gegeven moment vanaf de snelweg bij de stoplichten kom en vervolgens begin te remmen is er niks aan de hand. maar als ik stilsta en de motor stationair draait komt er een witte pluim onder de kap vandaan. daarna blijft die ook weg tot ik een stukje door kan rollen met 20kmpu. dan komt er weer een pluim onder de kap vandaan. het is heel typtisch dat het altijd op dezelfde plek gebeurt. nou vroeg ik me af of jullie een idee hadden wat ik zou kunnen controleren?
Sowieso de vloeistoffen nakijken.
op internet las ik iets over een koppakking die lek zou kunnen zijn?
Thanks all

Re: Witte rook - Nieuwe paus?
Posted: Wed Sep 14, 2011 9:12 am
by Jeroen
Als het onder de motorkap vandaan komt dan is het meestal niet de koppakking, maar een koelvloeistoflekkage. Die kan maar klein zijn als er bijvoorbeeld een klein scheurtje in een slang zit, maar dat wordt vanzelf een keer groter. Daarnaast loop je kans om ongemerkt zonder koelvloeistof te komen te staan, of dat je 't te laat ziet en de meter al in 't rood staat. Ofwel, als je weet wanneer dat moment komt de volgende keer gelijk de kap open trekken en op zoek naar de oorzaak, maar dat had je zelf vast ook al bedacht.
Behalve slangen kun je natuurlijk ook een lekke radiateur, thermostaat of waterpomp hebben, kun je van te voren alvast bedenken waar je allemaal moet kijken!
Re: Witte rook - Nieuwe paus?
Posted: Wed Sep 14, 2011 9:27 am
by Jwee
Jeroen wrote:Als het onder de motorkap vandaan komt dan is het meestal niet de koppakking, maar een koelvloeistoflekkage. Die kan maar klein zijn als er bijvoorbeeld een klein scheurtje in een slang zit, maar dat wordt vanzelf een keer groter. Daarnaast loop je kans om ongemerkt zonder koelvloeistof te komen te staan, of dat je 't te laat ziet en de meter al in 't rood staat. Ofwel, als je weet wanneer dat moment komt de volgende keer gelijk de kap open trekken en op zoek naar de oorzaak, maar dat had je zelf vast ook al bedacht.
Behalve slangen kun je natuurlijk ook een lekke radiateur, thermostaat of waterpomp hebben, kun je van te voren alvast bedenken waar je allemaal moet kijken!
Het kijken onder de kap gaat helaas niet voor het stoplicht, en dan nog ben ik te laat want de rook is meteen weer weg.
Gisteren toen ik naar huis reed heb ik mijn vader gevraagt buiten te wachten zodat hij onder de kap kon kijken als ik aankwam maar er was niks aan de hand. ook het remmen gaat goed. ik denk dat ik alle slangen eens moet nakijken of preventief vervangen voor de zekerheid. weet niet wat dat grapje kost maar zo schiet het ook niet echt op.. dadelijk gaat een keertje mis. de temperatuur van de motor is wel goed zit meestal net iets boven de helft.
De auto gaat in de winter in ieder geval naar binnen en dan wil ik alles nalopen
Bedankt voor je reply!
Re: Witte rook - Nieuwe paus?
Posted: Wed Sep 14, 2011 9:55 am
by Peter V.
Een setje nieuwe slangen bespaart je gewoon een flinke bak ellende. Het eerste wat ik doe ondanks toewijzingen van een vorige eigenaar is de thermostaat vernieuwen en slangen en waterpomp. Je ben dan misschien wel totaal een 200 euro kwijt maar dan weet je gelijk dat dit allemaal in goede staat is. Een koppakking met eventueel gescheurde cylinderkop is duurder.
Er zijn mensen die absoluut niet willen kopen bij Walloth en Nesch maar daar hebben ze wel een complete set slangen. De prijzen bij hun en de dealer maken elkaar trouwens niet veel.
Bij beiden kost een slangenset ongeveer 70 - 75 euro. Dan is alles gelijk nieuw. Pak daar een thermostaat bij van ongeveer 40 euro (dealer) en vanaf 25 euro (aftermarket) en een waterpomp rond de 50 euro en je bent klaar.
Een radiateur is een ander verhaal. Hiervan zijn vele mogelijkheden maar eentje van de dealer kost je een 400 euro en bij W en N zo rond de 200 (inclusief bezorgen). Aftermarket zijn er nog wel wat meer mogelijkheden maar die zijn gewoon kostbaar.
Re: Witte rook - Nieuwe paus?
Posted: Wed Sep 14, 2011 10:06 am
by Jwee
Peter V. wrote:Een setje nieuwe slangen bespaart je gewoon een flinke bak ellende. Het eerste wat ik doe ondanks toewijzingen van een vorige eigenaar is de thermostaat vernieuwen en slangen en waterpomp. Je ben dan misschien wel totaal een 200 euro kwijt maar dan weet je gelijk dat dit allemaal in goede staat is. Een koppakking met eventueel gescheurde cylinderkop is duurder.
Er zijn mensen die absoluut niet willen kopen bij Walloth en Nesch maar daar hebben ze wel een complete set slangen. De prijzen bij hun en de dealer maken elkaar trouwens niet veel.
Bij beiden kost een slangenset ongeveer 70 - 75 euro. Dan is alles gelijk nieuw. Pak daar een thermostaat bij van ongeveer 40 euro (dealer) en vanaf 25 euro (aftermarket) en een waterpomp rond de 50 euro en je bent klaar.
Een radiateur is een ander verhaal. Hiervan zijn vele mogelijkheden maar eentje van de dealer kost je een 400 euro en bij W en N zo rond de 200 (inclusief bezorgen). Aftermarket zijn er nog wel wat meer mogelijkheden maar die zijn gewoon kostbaar.
Hoi peter,
Ik had even gekeken op de website van W en N.. daar staan genoeg slangen op.
mijn motorblok is een 1.8 van een E30 maar ik weet niet welk bouwjaar. dan moet ik dat ook eerst even opzoek voor ik slangen ga bestellen, anders klopt het dadelijk niet.

Re: Witte rook - Nieuwe paus?
Posted: Wed Sep 14, 2011 10:41 am
by Jeroen
Let ook goed op verbruik van koelvloeistof. Is een gesloten systeem dus verbruik hoort nul te zijn. Zeker op dit moment zeer regelmatig controleren, bij koude motor aub

Re: Witte rook - Nieuwe paus?
Posted: Wed Sep 14, 2011 10:58 am
by Jwee
Jeroen wrote:Let ook goed op verbruik van koelvloeistof. Is een gesloten systeem dus verbruik hoort nul te zijn. Zeker op dit moment zeer regelmatig controleren, bij koude motor aub

Ik ga het zo direct maar even controleren. hopelijk valt het mee

.
En zo snel mogelijk alle slangen vervangen.
Re: Witte rook - Nieuwe paus?
Posted: Wed Sep 14, 2011 12:36 pm
by Peter V.
Jij heb dus een E30 M10B18 motor.
Is je inlaatspuitstuk + carburateur, thermostaat en radiateur wel E21?
Als het namelijk volledig E30 is dan heb je aan de site van W en N niets. Gezien het geringe prijsverschil zou ik dan gewoon dealermateriaal nemen.
Re: Witte rook - Nieuwe paus?
Posted: Wed Sep 14, 2011 12:41 pm
by Jwee
loentje wrote:Nopez, zover ik kon zien hebben ze inlaat en uitlaat van de m10 opgezet en zit er gewoon een solex dpb op.
Wel apart zo'n e30 blokje, ze hebben zelfs de carterpan gewoon laten zitten.
groeten loentje
Zoals loentje het zei
Re: Witte rook - Nieuwe paus?
Posted: Wed Sep 14, 2011 1:37 pm
by Peter V.
Jwee wrote:loentje wrote:Nopez, zover ik kon zien hebben ze inlaat en uitlaat van de m10 opgezet en zit er gewoon een solex dpb op.
Wel apart zo'n e30 blokje, ze hebben zelfs de carterpan gewoon laten zitten.
groeten loentje
Zoals loentje het zei
Nadat ik dit geschreven had besefte ik inderdaad de opmerking van Loentje. In dat geval zou je gewoon E21 materiaal moeten kunnen gebruiken.
Re: Witte rook - Nieuwe paus?
Posted: Wed Sep 14, 2011 2:19 pm
by Jwee
Peter V. wrote:Jwee wrote:loentje wrote:Nopez, zover ik kon zien hebben ze inlaat en uitlaat van de m10 opgezet en zit er gewoon een solex dpb op.
Wel apart zo'n e30 blokje, ze hebben zelfs de carterpan gewoon laten zitten.
groeten loentje
Zoals loentje het zei
Nadat ik dit geschreven had besefte ik inderdaad de opmerking van Loentje. In dat geval zou je gewoon E21 materiaal moeten kunnen gebruiken.
Geeft niet, ik vind het fijn dat je het even bevestigd want soms twijfel ik welke onderdelen ik moet kopen.
ik ga eens rondkijken bij zaken in de buurt, bedankt peter!
Edit: kleine vraag nog, Klopt het dat als er olie lekt uit het blok er donkere rook te zien is en als er water/koelvloeistof lekt er witte rook te zien is?
Re: Witte rook - Nieuwe paus?
Posted: Wed Sep 14, 2011 2:50 pm
by loentje
Als je er toch een ander blok in wilt lepelen, zou ik deze moeite allemaal niet doen, maar dat is mijn mening!
groeten loentje
Re: Witte rook - Nieuwe paus?
Posted: Wed Sep 14, 2011 2:57 pm
by Jwee
loentje wrote:Als je er toch een ander blok in wilt lepelen, zou ik deze moeite allemaal niet doen, maar dat is mijn mening!
groeten loentje
Hoi leon,
Ik twijfel er nog over.. als dit 1.8 blok gewoon goed is dan blijf ik gewoon met deze rijden.
Het is veel werk en ik kan het niet alleen, mijn vader moet dan wel meehelpen. en ik ben bang dat dat niet 123 gaat gebeuren haha.
wil alleen wel een 5-Bak want met 4 versnellingen rijden dat vind ik niks meer

.
Re: Witte rook - Nieuwe paus?
Posted: Thu Sep 15, 2011 1:02 pm
by Blackadder
koelslangenset bij W & N 79 euro OK, maar bestaat diezelfde set dan ook bij BMW? zoja, bestelnummer (voor 323i 1981...)
Of moeten die allen los besteld worden?
Re: Witte rook - Nieuwe paus?
Posted: Thu Sep 15, 2011 1:08 pm
by Jeroen
Alles los.