Page 1 of 1

En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Posted: Thu Sep 15, 2011 6:04 pm
by e21bart
Ik weet het, het begint al aardig op zeuren te lijken ;)
Maar ik heb wederom zitten denken over de montage van de volvo klauwen, ik dacht dat als ik de boutgaten uitboor, een alu ring draai, met een excentrisch boutgat, en deze met een beetje overmaat in de klauw pers, dan ben ik van het oversteek probleem af en kan de klauw absoluut niet bewegen, nu ben ik benieuwd of iemand hier een andere mening over heeft.

Dan de remschijven, dan kan ik dus de 323i remschijven behouden, maar omdat ik steek 5x120 achter heb ivm de 5 serie achteras, wil ik dit voor ook. Nu kan je je schijven om laten boren van 4x100 naar 5x120. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ben benieuwd :)
Gr bart

Re: En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Posted: Thu Sep 15, 2011 6:17 pm
by Wondermike
Ik denk dat je ook de optie van mini schijven met de volvo klauwen nog kan bekijken.
De klauwen worden in dat geval niet aan de binnenkant van de voorpoot gemonteerd maar aan de buitenkant.
Maar dat slotten blijft en is de minst lastige aanpassing hoor.
Ik denk dat de naaf te klein is voor opboren naar 5 * 120.

Re: En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Posted: Thu Sep 15, 2011 9:32 pm
by e-einundzwanzig
je kunt ook 5 serie schijven gebruiken en afdraaien naar 269 mm, dan hoef je de volvoklauwen niet te slotten
miniklauwen heb je spacers voor nodig omdat ze anders tegen de binnenkant van de velg aankomen.

Re: En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Posted: Thu Sep 15, 2011 11:10 pm
by e21bart
Dat met die 5 serie schijven klinkt erg goed, van welk type heb ik de schijven nodig dan, de e12 528 of 535? ik wil namelijk naven van een e12 op de e21 323 voorpoten zetten, ik heb me laten vertellen dat dit zonder aanpassingen uitwisselbaar is. Weet je misschien ook waar ik de schijven af kan laten draaien dan?

Dit klinkt namelijk perfect, geen sleufgaten in de volvo's :D

Re: En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Posted: Fri Sep 16, 2011 12:17 am
by bartgouda
Afdraaien kunnen heel veel bedrijven voor je doen, hoeft geen auto-specifiek bedrijf te zijn, gewoon een metaalbewerkingsbedrijf. Heb wel gemerkt dat deze lastig te vinden zijn...
Dat soort bedrijven lijken nooit websites te hebben enzo.

Re: En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Posted: Fri Sep 16, 2011 7:24 pm
by e21bart
Ik zal eens informeren bedankt voor de tip!

Re: En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Posted: Sat Sep 17, 2011 10:43 am
by e-einundzwanzig
even ter verduidelijking:

de e21 323i remschijf
Image

de e28 520i,525i,528i remschijf
Image

zoals je ziet is de hoogte tot de binnenkant van de remschijf (68 mm (e21) tegenover de 69 mm (e28)) een mm verschil, deze moet gecompenseerd worden door 2 ringen van een millimeter dik tussen de remklauw en de veerpoot (de 2 bevestiginspunten) te plaatsen.
verder moet de 284 mm diameter verkleind worden (afgedraaid) tot 269 mm anders past de remschijf niet binnen de volvo remklauw.

er moet een centreerring in het naafgat komen om het gat te verkleinen van 79 mm naar 63 mm

mensen die grotere remshijven willen op hun e21 maar 4-gaats willen behouden, kunnen de remschijf nog om laten boren naar 4x100 (in plaats vande 255 mm te behouden en de volvoklauwen te slotten)

Martin

Re: En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Posted: Sat Sep 17, 2011 12:16 pm
by Jeroen
Heel eerlijk gezegd vind ik dat een hoop prutswerk om een marginaal grotere schijf kwijt te kunnen, dan kun je 100x beter een sleuf hebben met eigenlijk nul risico. Maar goed, ieder z'n ding. Maar als het gaat om echt kunnen remmen, ga dan kijken of je naar Wilwoods kunt met een aangepaste bracket en dan schijven van ca 290mm aangezien je dat nog netjes kwijt kunt binnen een 15" wiel. Vertraging is namelijk niet het probleem (ja alleen vergeleken met een paar oude vervuilde klauwen) maar het afvoeren van de warmte.

Re: En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Posted: Sat Sep 17, 2011 4:50 pm
by e21bart
Jeroen je hebt idd gelijk, hoewel ik nog steeds geen fan ben van sleufgaten, hebben jullie me wel overgehaald dat het kan. Maar dan zit ik alsnog met het probleem van achter 5x120 en voor 4x100 dus dat is dan ook meteen opgelost met 5 serie naven en schijven :)

Bedankt allemaal! :)

Re: En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Posted: Sun Sep 18, 2011 11:49 pm
by e-einundzwanzig
e-einundzwanzig wrote:
jeemu wrote:
jeemu wrote:Not install Wilwoods this summer, so is there some good calipers that fit those 323i strut and e12 hub?
Maybe around 280-300mm disk.
Almost bolt on 4 piston caliper and 280x25 disk

Image
are those volvo 240 calipers? and wich discs have you used?

Martin
jeemu heeft het volgens mij ook gedaan, misschien kan hij wat meer info geven?

tuurlijk, de Wilwood is beter (en prijziger!) maar als je een techneut bent en je hebt mensen die bijv. schijven af kunnen draaien en andere dingetjes kunnen produceren voor een appel en een ei. zie ik niet echt het probleem..
de een houdt vast aan principes, de ander vind het fantastisch om te hobby'en. niks mis mee...

Re: En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Posted: Mon Sep 19, 2011 11:33 am
by Jeroen
Dan is 't te hopen dat Jeemu met iets beters op de proppen komt want ik zou met schijven met centreerringen absoluut geen Alpentoer oid gaan doen.

Re: En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Posted: Wed Sep 21, 2011 5:37 pm
by Thijsse
Jeroen wrote:Dan is 't te hopen dat Jeemu met iets beters op de proppen komt want ik zou met schijven met centreerringen absoluut geen Alpentoer oid gaan doen.

wat is dr minder veilig aan centreerringen dan aan sleufgaten? zou ik 100x liever centreerringen erin gooien, als t allemaal vastgedraaid is kan t nergens heen

Re: En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Posted: Wed Sep 21, 2011 11:35 pm
by uwbuurman
zijn die standaard schijfjes van een 323i nou echt zo bagger? Ik bedoel, hoe vaak zoek je de limiet zodanig op dat je moet modificeren? ik denk dat ik met de 2.7 ombouw in de m20 met Kjet straks gewoon met originele remmen ga rijden. zou een Alpentoer dan niet kunnen? of een stukje stevig dijken rijden? Hoe dan ook, mijn e91 zal altijd beter remmen...

Re: En ja... Nog steeds de volvo 4pots

Posted: Thu Sep 22, 2011 12:45 am
by e21bart
De schijven zijn volgens mij niet slecht hoor, maar in combinatie met de 5x120 ombouw lijkt dit mij de mooiste oplossing, het vergt even denkwerk en wat hulp van de forumleden (mercii!) maar dan heb je volgens mij wel een redelijke setup.