Welcome to the E21 resource, the worldwide owners gallery, and get your answers, fast! ____ Scroll naar beneden voor het Nederlandse forum! https://www.bmwe21.net/forum/
Ik heb nu een tijdje een aparte issue met de 320iS:
Wat is er gebeurd:
Tank lijkt heel vanaf een bepaald moment snel leeg te zijn (functioneerde eerder prima), 60L weg na 300 km terwijl de auto altijd ca 1:10 heeft gedaan. Maar als je gaat tanken gaat er ook maar 30L bij dus idd netjes 1:10 en de tank zit nog halfvol (gecontroleerd). Na enig zoeken ontdek ik dat de linker tankhelft (bestuurderskant) een deuk in de bodem heeft. Met moeite haal ik de linker vlotter eruit. Deze is geknikt en niet meer gangbaar. Mooi, denk je dan. Tank weer recht geklopt, andere vlotter erin en klaar. Maar nee, het probleem blijft!
Het grote vlotter onderzoek:
Vanavond aan het puzzelen gegaan. Andere vlotter rechts erin, aangegeven niveau blijft hetzelfde (te laag). Beide vlotters eruit, beiden gangbaar. Als je de een op laag zet en de ander op vol geeft 'ie netjes halfvol aan en andersom ook. Beiden leeg is meter op leeg, beiden vol is meter op vol. De ultieme test: links op vol en rechts op leeg, tank staat op halfvol maar lampje gaat netjes branden. Alles functioneert dus zoals het hoort grrrrr.
Overpeinzingen:
- rechts is nooit iets beschadigd of vervangen, en reageert met een andere vlotter exact hetzelfde, dat lijkt dus prima
- zou het dan kunnen dat de vervangen vlotter van het verkeerde type is? een art nr staat er niet op, stempel bouwjaar is niet meer leesbaar. Aan het zoeken geweest, maar alle E30 benzinemodellen voor zover die zijn uitgevoerd met een tweede vlotter (de meesten van na de facelift, van 316i tot M3) gebruiken dezelfde vlotter. De VFL modellen gebruiken maar 1 vlotter evenals de diesels. Andere modellen met een vergelijkbare tweede vlotter heb ik niet kunnen vinden, de E21 heeft maar 1 vlotter, grotere modellen hebben 1 tank en dus alleen de bekende gecombineerde vlotter en pomp. Latere modellen gebruiken een geheel andere vlotter. Kortom, ik kan ook niet bedenken uit wat voor type dan een evt verkeerde vlotter zou moeten komen.
- het is niet zo dat de tank in z'n geheel getordeerd is, het niveau ter hoogte van de vlotters is ruim voldoende
Te proberen:
- gevalletje puur toeval en een elektronisch probleem, even andere cockpit proberen
- gevalletje vlotter toch niet fris om een of andere reden en die nogmaals wisselen
Iemand nog andere gedachten of ideeën?
Re: E30 tankvlotter vraag (ernstig off topic)
Posted: Mon Sep 26, 2011 10:14 pm
by 323baur
Ontluchting ok?
Komt redelijk nauw!
Re: E30 tankvlotter vraag (ernstig off topic)
Posted: Mon Sep 26, 2011 10:18 pm
by Jeroen
Yep en er komt ook geen druk of vacuum op, en anders is dat met beide vlotters los wel verholpen lijkt me?
Re: E30 tankvlotter vraag (ernstig off topic)
Posted: Tue Sep 27, 2011 12:52 am
by uwbuurman
ehhmmm, tja ik ken geen E30 techniek, maar ik neem aan dat de tanks onderling verbonden zijn? waarom heb je dan twee vlotters nodig? Dus ik neem ook aan dat ze alleen verbonden zijn via een vulslang, dus niet onderin zoals bij de e21?
Als er dan twee tanks zijn, die beide worden leeggepompt door de brandstofpomp, is er dan daar een probleem?
Hebben de tanks wel altijd hetzelfde niveau? zo niet, dan zou er wel een probleem kunnen zijn met de tank(be)ontluchting
Re: E30 tankvlotter vraag (ernstig off topic)
Posted: Tue Sep 27, 2011 8:17 am
by 323baur
Ik zou deze vraag ook even op de E30fansite plaatsen
Toch denk ik wel dat je het daar in moet zoeken, immers er lijkt geen goede doorstroming in te zitten.
Dikke kans dat er toch een ontluchtingsslang niet helemaal lekker zit.
Wel een irritante storing trouwens.
Re: E30 tankvlotter vraag (ernstig off topic)
Posted: Tue Sep 27, 2011 8:30 am
by Jeroen
Alle medenk-hulp is welkom hoor Koos! Wat ik gisteravond heb gezien staan beide tanks op een ongeveer vergelijkbaar niveau en dat is net onder het midden. Maar de meter staat tegen het rode aan. Stel dat de verbinding dicht zit of de ontluchting hapert, dan zou de linker helft voller blijven terwijl de rechter wordt leeggetrokken (daar zit de opvoerpomp in). Maar dat zou dan ondervangen worden met die dubbele vlotter (omdat de linker dan relatief vol blijft moet de meter hoger blijven staan). Dat komt ook wel voor, maar dan trek je rechts leeg, geeft de meter bijv halfvol aan maar gaat als waarschuwing netjes het lampje branden. Maar dat is hier dus niet het geval.
Had helemaal geen zin om op andere plaatsen te gaan schroeven maar ik denk dat ik van de week toch maar even een andere cockpit met een andere codeerstekker probeer, dat ligt al klaar. Andere linker vlotter kan ik ws van 't weekend wel ophalen. Maar andere suggesties blijven van harte welkom!
@ Ite: het kan maar zo dat ik de vraag tzt ook wel daar plaats eh ik bedoel op e30forum.nl, het is alleen jammer dat je dan doorgaans eerst 20 nitwit reacties krijgt (accu leeg, band zacht, je hebt traanplaten nodig, heb je een dakantenne etc) voordat je ook maar de kans hebt op een zinnige reactie. Een van de weinigen die ik daar zinnige reacties zie geven is Ed en die komt hier ook wel 'ns... misschien is dat net vandaag, fingers crossed haha!
Re: E30 tankvlotter vraag (ernstig off topic)
Posted: Tue Sep 27, 2011 12:04 pm
by uwbuurman
Jeroen wrote:Alle medenk-hulp is welkom hoor Koos! Wat ik gisteravond heb gezien staan beide tanks op een ongeveer vergelijkbaar niveau en dat is net onder het midden. Maar de meter staat tegen het rode aan. Stel dat de verbinding dicht zit of de ontluchting hapert, dan zou de linker helft voller blijven terwijl de rechter wordt leeggetrokken (daar zit de opvoerpomp in). Maar dat zou dan ondervangen worden met die dubbele vlotter (omdat de linker dan relatief vol blijft moet de meter hoger blijven staan). Dat komt ook wel voor, maar dan trek je rechts leeg, geeft de meter bijv halfvol aan maar gaat als waarschuwing netjes het lampje branden. Maar dat is hier dus niet het geval.
Je gaat er dus vanuit dat het signaal aan de meter van beide vlotter gezamenlijk komt. Maar wat nu als dat signaal altijd de laagste stand pakt? Dus het signaal van de laagste vlotter? Of denk je dat de signalen worden gemiddeld, electronisch? Zou al bijna softwarematig moeten gebeuren en dat denk ik niet bij een e30.
kortom: ik denk dat je tankmeter het signaal van de laagste vlotter pakt en dat dat de ene helft van je probleem is. De andere helft is de vage reden waarom je vlotter blijft hangen.
Re: E30 tankvlotter vraag (ernstig off topic)
Posted: Tue Sep 27, 2011 12:20 pm
by Jeroen
Nope, hij telt de spaningen ahw op. 1 leeg en de ander vol geeft 1/2, andersom ook (zie eerste bericht). Beide leeg is echt leeg, beide vol geeft pas een volle uitslag op de meter. En als je 'm vol tankt geeft 'ie ook echt vol aan, alleen geeft 'ie veel te vroeg aan dat de tank leeg is. Aangezien de meter op vol komt verwacht ik geen probleem met bedrading, spanningen of cockpit. Ik verdenk de linker vlotter ervan naar mate de tank leeg raakt om te laag aan te geven. Dat is mijn beste gok tot nu toe.
Werkt normaliter goed hoor dit systeem, en het voorkomt grote variaties met bochtige wegen. Ik weet nog wel hoe dat gaat met wat oudere Alfa's bijvoorbeeld, die tankmeters stonden nooit op een vast punt en je moest al een tijd rechtuit hebben gereden om enige indicatie te hebben van de actuele inhoud van je tank. Bij BMW vind ik dat doorgaans best aardig werken. Alleen nu even niet haha.
Re: E30 tankvlotter vraag (ernstig off topic)
Posted: Tue Sep 27, 2011 9:30 pm
by gerrit323
Raar probleem dit ... Mijn idee was hetzelfde als dat van Ite (ontluchting) maar als dat ok is heb ik eigenlijk geen idee.
Ik lees graag verder hoe dit opgelost zal geraken
Gerrit
Re: E30 tankvlotter vraag (ernstig off topic)
Posted: Tue Sep 27, 2011 10:06 pm
by Jeroen
Ik ga morgen eerst eens de tellerbak wisselen, wordt vervolgd!
Re: E30 tankvlotter vraag (ernstig off topic)
Posted: Wed Sep 28, 2011 10:34 am
by RJ
De tankmeter kan raar doen als het SI-board niet meer helemaal fris is, maar je zou ook de contactpunten op de achterzijde (vergeet ook het moertje achter op de teller niet! Niet te vast, niet te los) kunnen schoonmaken.
Maar je tests geven eigenlijk al aan dat alles goed werkt... behalve als de vlotters in de tank zitten... zijn ze niet verstopt o.i.d.?
Voor de rest zou ik het even niet weten... het verschil in de tanks van de E30 weet je al en de vlotters omwisselen (van rechts naar links) gaat volgens mij niet omdat aan de best.kant de retourleiding+vlotter zit en aan de pass. zijde de pomp+vlotter zit. Als ik het me goed herinner zijn de vlotters niet hetzelfde van vorm.
groeten, Roel
Re: E30 tankvlotter vraag (ernstig off topic)
Posted: Wed Sep 28, 2011 10:39 am
by Jeroen
Vlotters zijn zo gangbaar als wat en idd niet uitwisselbaar. Voordat ik een cockpit uit elkaar ga halen die ik 2 jaar terug al helemaal gecontroleerd heb en voorzien heb van verse cellen, ga ik eerst maar even een andere cockpit proberen. De huidige cockpit is binnen en buiten verder in nieuwstaat, geen oxidatie, schades oid.
Re: E30 tankvlotter vraag (ernstig off topic)
Posted: Wed Sep 28, 2011 10:44 am
by RJ
Hmmm dan zou ik het niet weten... alles lijkt in orde zoals je omschrijft. Maar ook alles kan stuk gaan na ca. 20 jaar
Zelf nooit problemen gehad met weergave van de tank, behalve dan dat het moertje niet goed vast meer zat (stond dus lekker op helemaal vol terwijl ie halfvol was).
Re: E30 tankvlotter vraag (ernstig off topic)
Posted: Wed Sep 28, 2011 8:57 pm
by Jeroen
Aan het experimenteren geweest. Andere cockpit (ook 320iS met 60L meter en een andere maar de juiste codeerstekker) geeft exact hetzelfde niveau. Aan het meten geweest, de tankmeter loopt terug naar mate de weerstand toeneemt. Dat betekent dat het idd nog steeds kan liggen aan de vlotter die ik al die tijd al de meeste kans geef. Vervolgens een stukje gaan rijden totdat de tankmeter ter hoogte van het lampje stond. Lampje ging niet branden, maar op de meter goed leeg dus. 19L getankt, en de meter gelijk schiet door naar 30 liter, ook dat bevestigt mijn eerste vermoedens. Ga de bedrading nog grondig controleren maar ik hoop dat ik van het weekend een andere vlotter kan proberen.
Aangezien ik toch aan het karren was gelijk maar even een kort filmpje geschoten. Geluid is wat dof en bedompt terwijl die S14 het zo lekker uitschreeuwt, we doen 't dus nog wel een keertje over!
Edit: zit het filmpje nog even terug te kijken, is opgenomen op dezelfde plaats als een tijdje terug een vergelijkbaar stukje met de Baur. Volgens mij kom ik op exact dezelfde plaats (in de bocht) exact dezelfde C5 station tegen hahaha. Die heeft vast een hoge dunk van BMW rijders nu