315 M42 Kompressor
- lennardkvw
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 61
- Joined: Tue Sep 27, 2011 5:48 pm
315 M42 Kompressor
Mede E21'ers,
Ik heb nu zo'n 6 jaar een E21 en ben deze site zo vaak tegengekomen dat ik me nu maar eens heb geregistreerd. Een korte kennismaking:
Ik heb vanaf mn 18de twee jaar in een VW Kever gereden. Omdat ik bij de achterwiel aangedreven klassiekers wilde blijven heb ik vervolgens gekozen voor de prachtige lijnen van de E21. Voor 750 euro een sloper opgehaald om vervolgens helemaal hard te maken, Slijpen, lassen, plamuren en uren schuren...jullie zijn er vast mee bekend. De originele sideskirts vond ik te aanwezig dus heb ik zelf wat subtielers gevouwen. Uiteindelijk het hele gebeuren de BMW kleur 'sparkling graphite' laten spuiten.
Gedurende de 6 jaar dat ik hem nu heb is er het nodige aan verbeterd (met een zeer beperkt budget):
standaard verlagingsveren
Sperdiff (het binnenwerk overgezet in mijn huidige behuizing, had voor 250 euro een sper!)
Voorpoten van een 323 om de dikkere Bilstein schokdempers kwijt te kunnen.
Daarmee ook direct geventileerde schijven.
Voorwielophanging aangepast om meer camber te creeren (om onderstuur tegen te gaan).
Het rubber in de voorste draagarmen tbv de stabi vervangen door unibolts (om dat rare hopsen in korte bochten tegen te gaan)
Sporing achter iets verbreed.
De originele 315 motor vervangen door een 2002 tii motor met 'snelle' nokkenassen, sebring uitlaat en dubele webers (170PK; verbruik 1:6)
Uitlaat herberekend en in elkaar gelast.
en last but not least
De 2002tii motor vervangen door een E36 318is motorblok (M42) met 5 bak, throttlebody's, spagetti uitlaat en volledig vrij motormanagementsysteem (160PK). Deze laaste swop was puur vanwege het verbruik, gebruiksgemak en de uitdaging.
Het doel is om er onder de 2 minuut 10 mee te rijden op Zandvoort, terwijl hij ook nog te gebruiken is als woon werk vervoer. Er moeten nog zo'n 3 seconden van mijn tijd af dus kom maar door met de suggesties! Op het moment ben ik in ieder geval op zoek naar een set goede harde veren (zie de ellende in foto 2)
de auto:
en de ellende die 'overhellen' heet op het circuit:
(foto door Leon Weggelaar)
Heerlijk auto'tje!
Groeten,
Lennard
Ik heb nu zo'n 6 jaar een E21 en ben deze site zo vaak tegengekomen dat ik me nu maar eens heb geregistreerd. Een korte kennismaking:
Ik heb vanaf mn 18de twee jaar in een VW Kever gereden. Omdat ik bij de achterwiel aangedreven klassiekers wilde blijven heb ik vervolgens gekozen voor de prachtige lijnen van de E21. Voor 750 euro een sloper opgehaald om vervolgens helemaal hard te maken, Slijpen, lassen, plamuren en uren schuren...jullie zijn er vast mee bekend. De originele sideskirts vond ik te aanwezig dus heb ik zelf wat subtielers gevouwen. Uiteindelijk het hele gebeuren de BMW kleur 'sparkling graphite' laten spuiten.
Gedurende de 6 jaar dat ik hem nu heb is er het nodige aan verbeterd (met een zeer beperkt budget):
standaard verlagingsveren
Sperdiff (het binnenwerk overgezet in mijn huidige behuizing, had voor 250 euro een sper!)
Voorpoten van een 323 om de dikkere Bilstein schokdempers kwijt te kunnen.
Daarmee ook direct geventileerde schijven.
Voorwielophanging aangepast om meer camber te creeren (om onderstuur tegen te gaan).
Het rubber in de voorste draagarmen tbv de stabi vervangen door unibolts (om dat rare hopsen in korte bochten tegen te gaan)
Sporing achter iets verbreed.
De originele 315 motor vervangen door een 2002 tii motor met 'snelle' nokkenassen, sebring uitlaat en dubele webers (170PK; verbruik 1:6)
Uitlaat herberekend en in elkaar gelast.
en last but not least
De 2002tii motor vervangen door een E36 318is motorblok (M42) met 5 bak, throttlebody's, spagetti uitlaat en volledig vrij motormanagementsysteem (160PK). Deze laaste swop was puur vanwege het verbruik, gebruiksgemak en de uitdaging.
Het doel is om er onder de 2 minuut 10 mee te rijden op Zandvoort, terwijl hij ook nog te gebruiken is als woon werk vervoer. Er moeten nog zo'n 3 seconden van mijn tijd af dus kom maar door met de suggesties! Op het moment ben ik in ieder geval op zoek naar een set goede harde veren (zie de ellende in foto 2)
de auto:
en de ellende die 'overhellen' heet op het circuit:
(foto door Leon Weggelaar)
Heerlijk auto'tje!
Groeten,
Lennard
Last edited by lennardkvw on Thu Jan 19, 2012 12:59 am, edited 1 time in total.
- lennardkvw
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 61
- Joined: Tue Sep 27, 2011 5:48 pm
Re: 315 M42
oeps, foto's volgen!
- lennardkvw
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 61
- Joined: Tue Sep 27, 2011 5:48 pm
Re: 315 M42
Ervan uitgaande dat de foto's nu ook nog werken ná 'submit' ...
de auto:
Doet het lekker op het circuit:
op het overhellen na:
En doet het ook prima als trekauto (mede de reden van de tweede engine swop):
de auto:
Doet het lekker op het circuit:
op het overhellen na:
En doet het ook prima als trekauto (mede de reden van de tweede engine swop):
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 315 M42
Welkom! Serieuze ombouw en een nette koets! Wat meer foto's incl detailfoto's van de aanpassingen zijn van harte welkom hoor!
Regards/groeten, Jeroen
- lennardkvw
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 61
- Joined: Tue Sep 27, 2011 5:48 pm
Re: 315 M42
Dankje! ik zal eens kijken wat ik kan vinden!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 315 M42
Zie 'm trouwens leuk overhellen, voor zul je met andere veren en dempers nog wat daarvan wegnemen, maar heb je achter ook een stabi zitten? Anders is dat zeker een zinnige upgrade. Voor kun je ook nog wel wat doen, bijv tweede stabi parallel aan de eerste laten lopen is al een eenvoudige en doeltreffende oplossing.
Regards/groeten, Jeroen
- lennardkvw
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 61
- Joined: Tue Sep 27, 2011 5:48 pm
Re: 315 M42
Ik heb achter de stabi (tijdelijk) verwijderd om het binnenste wiel aan de grond te houden, dat ging beter (stabi tilt het binneste wiel op als het buitenste zo belachelijk ver wordt ingedrukt). Ik heb een tweede stabi liggen om eventueel voor te monteren maar in de veren zit op dit moment de grootste verbetering.
- lennardkvw
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 61
- Joined: Tue Sep 27, 2011 5:48 pm
Re: 315 M42
ps. De verwijderde achter stabi werkte natuurlijk alleen om bij het uitkomen meer tractie te hebben. (daardoor iets snellere tijden)
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 315 M42
Dus met een kortere veerweg (nu met de schroefset achter?) kannie weer terug en dan is dat ws weer sneller....
Regards/groeten, Jeroen
Re: 315 M42
Ziet er echt leuk uit! Heb je ook foto's van de motorruimte?
Nu alleen nog een leuk voorspoilertje voor betere luchtstroom
Eh suggesties voor Zandvoort, ik denk gewicht? Wat zit er nog allemaal wel en niet meer in? Anders op zoek naar polyester plaatwerk!
Of een turbo erop
Wat heb je eigenlijk met het 02 blokkie gedaan?
groeten loentje
Nu alleen nog een leuk voorspoilertje voor betere luchtstroom
Eh suggesties voor Zandvoort, ik denk gewicht? Wat zit er nog allemaal wel en niet meer in? Anders op zoek naar polyester plaatwerk!
Of een turbo erop
Wat heb je eigenlijk met het 02 blokkie gedaan?
groeten loentje
- lennardkvw
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 61
- Joined: Tue Sep 27, 2011 5:48 pm
Re: 315 M42
Bedankt! Ik zal later even wat foto's opzoeken.
Gewicht is idd belangrijk maar de klassieke look (bumpers ed) en achterbank ed zijn ook wel leuk.
Op straat en in de paddock is het een mooie klassieker, op het circuit een beschaaft beest . Het doel van 2m10s heb ik mezelf voorgenomen omdat dat haalbaar is zonder grote investeringen en aanpassingen. Tuurlijk, als ik de 2.10 eenmaal gehaald heb moet het waarschijnlijk weer sneller! Dan koop ik een andere daily driver en bouw ik de e21 om voor het circuit!
Voor meer vermogen staan 'snellere' nokkenassen voor in de M42 op mn verlanglijstje. Wellicht dat ik dan ook de compressie verhoog e.d. De motor die er nu in zit is eigenlijk een halve sloopmotor die ik niet heb opengehaald of wat dan ook. Zo uit de kippenschuur mijn e21 in!
Het 02 blok is verkocht, die gaat zn dagen slijten op circuits in de technochallenge.
Gewicht is idd belangrijk maar de klassieke look (bumpers ed) en achterbank ed zijn ook wel leuk.
Op straat en in de paddock is het een mooie klassieker, op het circuit een beschaaft beest . Het doel van 2m10s heb ik mezelf voorgenomen omdat dat haalbaar is zonder grote investeringen en aanpassingen. Tuurlijk, als ik de 2.10 eenmaal gehaald heb moet het waarschijnlijk weer sneller! Dan koop ik een andere daily driver en bouw ik de e21 om voor het circuit!
Voor meer vermogen staan 'snellere' nokkenassen voor in de M42 op mn verlanglijstje. Wellicht dat ik dan ook de compressie verhoog e.d. De motor die er nu in zit is eigenlijk een halve sloopmotor die ik niet heb opengehaald of wat dan ook. Zo uit de kippenschuur mijn e21 in!
Het 02 blok is verkocht, die gaat zn dagen slijten op circuits in de technochallenge.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 315 M42
Je kunt het ook heel eenvoudig houden als het blok goed is en er tzt een supercharger op bouwen. Aanpassingen aan het blok zelf brengen toch geen wonderen, hooguit wat mondjesmaat pk's. Alternatief kan ook een ander blok zijn maar als je nu een vierpitter hebt die je lekker ver naar achter hebt gelegd kun je niet veel anders dan een S14 erin leggen als je vooruit wilt. Een zespitter helpt alleen maar je balans om zeep en dan gaat het pas echt tijd kosten ipv opleveren.
Regards/groeten, Jeroen
- lennardkvw
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 61
- Joined: Tue Sep 27, 2011 5:48 pm
Re: 315 M42
Bij deze nog wat foto's!
Hoe het begon.....
een gare 315 uit 1980:
Het 02 motortje, wat een heerlijk ding was dat! tot 8000 toeren zonder plof:
Opbouw van de M42:
Carter paste niet dus een custom carter gemaakt
Paar motor steuntjes
Plaatsing van de pook
Uitlaatje
Custom inlaatspruitstuk (mn vader met een lintzaag en veel geduld)
oude webers verzaagd tot throttlebody's:
Custom kelken:
Airbox
de mal:
ongespoten polyester:
Tijdelijke montage (Groene filter had ik nog liggen, later over gegaan op K&N zonder airbox)
testen op het droge (dat witte emmertje is de brandstof )
en zo zit ie er nu in (ik weet het, niet netjes naar achteren maar vooral de bak paste maar net:
De accu verplaatst naar de achterbak.
Oja, natuurlijk de snelheidsmeter aan moeten passen, zit nu een electronische in.
De wielophanging:
achter wat breder gezet, spacers uitgezaagd en gedraaid:
zelf gefabriceerde schroefset:
voor de stabirubbers vervangen door unibolts:
en dat is het geloof ik wel...
Mooi hè!
Zoals jullie zien, weinig kosten maar een hoop hobby plezier!
Hoe het begon.....
een gare 315 uit 1980:
Het 02 motortje, wat een heerlijk ding was dat! tot 8000 toeren zonder plof:
Opbouw van de M42:
Carter paste niet dus een custom carter gemaakt
Paar motor steuntjes
Plaatsing van de pook
Uitlaatje
Custom inlaatspruitstuk (mn vader met een lintzaag en veel geduld)
oude webers verzaagd tot throttlebody's:
Custom kelken:
Airbox
de mal:
ongespoten polyester:
Tijdelijke montage (Groene filter had ik nog liggen, later over gegaan op K&N zonder airbox)
testen op het droge (dat witte emmertje is de brandstof )
en zo zit ie er nu in (ik weet het, niet netjes naar achteren maar vooral de bak paste maar net:
De accu verplaatst naar de achterbak.
Oja, natuurlijk de snelheidsmeter aan moeten passen, zit nu een electronische in.
De wielophanging:
achter wat breder gezet, spacers uitgezaagd en gedraaid:
zelf gefabriceerde schroefset:
voor de stabirubbers vervangen door unibolts:
en dat is het geloof ik wel...
Mooi hè!
Zoals jullie zien, weinig kosten maar een hoop hobby plezier!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 315 M42
Mooi werk hoor! En hoe doet je nieuwe blok het tov die M10? Ziet er leuk uit en is natuurlijk ook een prima blok voor het sportievere werk.
Alleen die testopstelling voor de uitgebouwde motor...
Alleen die testopstelling voor de uitgebouwde motor...
Regards/groeten, Jeroen