Omdat hier veel over gevraagd wordt en dit onderdeel ook vaak stuk gaat even wat beelden ter verduidelijking.
De achterkant van het paneel (type 2):
Let op in spiegelbeeld met wat je vanuit de auto ziet
Met in het midden de standenschakelaar voor de ventilator en boven in het midden het gat waar de alarmlichtschakelaar normaal zit.
De schuifjes naast de roostertjes bedienen alleen de kleppen direct achter het rooster, meer niet. (open/dicht)
Onder het linker rooster zit de verstelling voor de kachelkleppen, lucht boven/onder/allebei enz.
Het grijze tandwiel bediend de zwarte handel en links zie je het oogje en daaronder het ijzeren klemmetje.
Onder dit klemmetje zit de blauwe kabel naar de kachelunit voor die kleppen.
Onder het rechter rooster zit de draaiknop voor warme/koude lucht die de klep in de waterleiding bediend.
Het grijze tandwiel bediend de zwarte handel en bovenin zie je het oogje en recht onderaan het ijzeren klemmetje.
Onder dit klemmetje zit de blauwe kabel naar de kachelkraan in de motorruimte.
In het midden links van de ventilator schakelaar (waar die drie zwarte kabeltjes vandaan komen) zit het houdertje van het lampje wat dit hele paneel van licht voorziet.
Die zwarte kabeltjes geleiden het licht. Degene die naar links gaat eindigd in de zwarte knop die de luchtschuif bediend voor frisse lucht.
Achteraan zit aan dit geel kleurige ijzer een oogje en onderaan naast dat andere ijzeren klemmetje zit er dan ook 1 voor die kabel.
Wat gaat er dan over het algemeen stuk?
Wat niet
Door de jaren gaat de boel zwaarder lopen, kleppen in de kachelunit, ijzeren kabel in blauwe buitenmantel enz.
Dan komen er meer krachten op het paneel te staan en breken de hoeken af precies waar het ijzeren klemmetje zit.
Deze vind je dan ook vaak terug bij demonteren onder in de auto. Lijmen van het plastic heeft weinig nut, Tie-rips (of hoe je het ook schrijft) wel.
Vaak kan je door daar creatief mee te zijn de boel wel weer vastzetten.
Smeer wel even de kabel in met wat vettigheid en ook de scharnierpunten van de kleppen in de kachelunit.
En draai niet als een malle aan al die knoppen want dan gaat de boel zeker stuk.
Het scharnier punt van de luchtschuif links is een plastic busje, die heb ik ook al een keer stuk gezien.
Niet alleen bij het middenpaneel gaat de boel stuk, ook bij de aansluiting van de kabels aan de kachelunit.
Hier zitten de kabels geborgd met een vierkant blokje plastic wat er ook spontaan afkomt waarna de buitenkabel gaat meebewegen en er geen klep meer wordt bediend.
Ook deze eindigen onderin de auto achter de middenconsole en kunnen weer worden teruggeklikt. Tie-rip er om heen en het blijft vast.
Vastzittende kachelkraan sloopt dan de laatste aansluiting van je paneeltje.
Genoeg stof om over na te denken?