Page 1 of 2

Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 323i

Posted: Tue Oct 04, 2011 9:58 pm
by BMW-POWER
hoi jongens,
ik weet een complete e21 323i motor liggen, nu lijkt dit me eengoeie gelegenheid om mijn 320/6 wat vinniger en zuiniger te maken(dat ding drinkt echt teveel) + dat er geen zinvol afstellen meer is aan die solex 4a1
nu is mijn vraag, wat moet er allemaal veranderd worden? er zit al een 5ecobak en 323i vering onder, en de achteras met schijfremmen ligt ook klaar
dat er een elektrische brandstofpomp gemonteerd zal moeten worden is al duidelijk e_geek

Re: Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 32

Posted: Wed Oct 05, 2011 7:05 am
by Wondermike
Dit is iets wat al meerdere malen besproken is en zowel Blackadder als ikzelf gaan dit uitvoeren.
Maar vergis je niet en zorg dat je bij het 323i blok de juiste kabelboom krijgt.

Er is wel eens zo'n project geweest wat jaren heeft geduurd :sealed

Re: Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 32

Posted: Wed Oct 05, 2011 7:45 pm
by 323baur
Wondermike wrote:
Er is wel eens zo'n project geweest wat jaren heeft geduurd :sealed

Oh ja...vertel :mrgreen:
Kom d'r maar in mister DT

Re: Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 32

Posted: Wed Oct 05, 2011 9:26 pm
by BMW-POWER
Wondermike wrote:Dit is iets wat al meerdere malen besproken is en zowel Blackadder als ikzelf gaan dit uitvoeren.
Maar vergis je niet en zorg dat je bij het 323i blok de juiste kabelboom krijgt.

Er is wel eens zo'n project geweest wat jaren heeft geduurd :sealed
heb gisteravond het forum een halfuurtje afgeschuimd op zoek naar vergelijkbare topics...
bij de complete motor zit een complete kabelboom, krijg er nog een tweede complete motor bij zonder kabelboom

Re: Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 32

Posted: Thu Oct 06, 2011 3:29 pm
by Blackadder
Hoi,

Dus motor + kabelboom,
Kabelboom hogedebiet benzinepomp
Hoogdebiet benzinepomp + filter + beugel
Ophangingspunten te voorzien onder wagen voor bevestiging benzinepomp en toestanden.
Diff 3.45 met bijhorende snelheidsmeter
En als je de paardjes in toom wilt houden: achterophanging 323i met schijfremmen.

Da's zowat het voornaamste denk ik.....

Re: Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 32

Posted: Thu Oct 06, 2011 7:36 pm
by BMW-POWER
Blackadder wrote:Hoi,

Dus motor + kabelboom,
Kabelboom hogedebiet benzinepomp
Hoogdebiet benzinepomp + filter + beugel
Ophangingspunten te voorzien onder wagen voor bevestiging benzinepomp en toestanden.
Diff 3.45 met bijhorende snelheidsmeter
En als je de paardjes in toom wilt houden: achterophanging 323i met schijfremmen.

Da's zowat het voornaamste denk ik.....
dat diff, is het standaard diff in een 320/6 niet bruikbaar?
de achteras ligt al klaar voor montage,
kabelboom van benzinepomp heb ik niet, is die zo speciaal misschien?
grtz

Re: Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 32

Posted: Thu Oct 06, 2011 8:47 pm
by Peter V.
Diff van een 320/6 is gewoon bruikbaar. Je zit iets hoger in toerental en boet wat in topsnelheid in. Daarentegen door het hogere toerental beschik je net iets eerder over je vermogen.

Re: Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 32

Posted: Thu Oct 06, 2011 9:47 pm
by ac/dennis
haha bedankt heren :), maar het rijdt wel heel erg fijn!
Niet alleen een stuk sneller, maar ook zoals hierboven beschreven veel zuiniger!

Als je ook de dubbele uitlaat wil:
- middendemper
- uitlaat links
- uitlaat rechts
- ophanging uitlaat rechts

- benzinevlotter 323i
- bij de achterophanging 323i komen ook andere remleidingen achter kijken.


Wat ik op het Engels forum las, is dat je ook dat remverdeel-dinkie nodig hebt dat in de motorruimte zit. Deze zou anders zijn bij 323i dan bij andere modellen. Heb het zelf niet vervangen. Geen problemen met de remmen trouwens.

Re: Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 32

Posted: Thu Oct 06, 2011 10:29 pm
by Jeroen
Remdrukbegrenzer is dat, om te voorkomen dat je met de schijven achter te hard gaat remmen. Te hard remmen achter maakt het nl wat tricky...

Re: Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 32

Posted: Fri Oct 07, 2011 6:35 am
by ac/dennis
Verschilt deze van die op de 320/6 zit?

Re: Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 32

Posted: Fri Oct 07, 2011 7:07 am
by Wondermike
Volgens mij hadden Peter en ik pas gekeken en gezien dat de bestelnummers inmiddels voor alle modellen gelijk was.

Gaat nu zijn rollator pakken Image

Re: Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 32

Posted: Fri Oct 07, 2011 8:09 am
by Jeroen
Hahaha ja de jaren gaan hard bij jou! :loll gefeliciteerd trouwens, maak er een mooie dag van!

Maar on topic, ik zie idd dat BMW daar idd 1 part van heeft gemaakt terwijl ik zeker weet dat dat in het verleden niet zo was, verschil in druk zal dan niet zo gek groot zijn. Als je een upgrade qua remblokken gaat doen kan het dan wel verstandig zijn om dat voor wel te doen en achter niet. Maar voor de achterkant is er volgens mij ook geen fatsoenlijk remblok meer leverbaar, buiten origineel.

Re: Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 32

Posted: Fri Oct 07, 2011 7:03 pm
by Peter V.
Wondermike wrote:Gaat nu zijn rollator pakken Image
Inderdaad gefeliciteerd met de verjaardag! Al een mooie leeftijd behaald hoor :loll

Re: Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 32

Posted: Fri Oct 07, 2011 8:44 pm
by Wondermike
Volgens mij waren bijna alle alpentouristen even oud kan ik me herinneren.
Sven als senior daargelaten :smoke

Re: Wat is er allemaal nodig bij motorswap van 320/6 naar 32

Posted: Fri Oct 07, 2011 9:14 pm
by 323baur
GEfeliciteerd!@!!!