E21 318i (ITB)

Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29236
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 318i (ITB)

Post by Jeroen »

Mooi, en weer toestemming om 2 jaar de wegen onveilig te maken!


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18655
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 318i (ITB)

Post by uwbuurman »

Lekker, JW!!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3009
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 318i (ITB)

Post by BertjeConti »

Top, kun je weer zorgeloos vooruit kijken.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Op wat gewone perikelen na... Verder niet zoveel te melden. Als iemand tips heeft voor de platen met de drie gaten en de rubber insert voor de achterste schokdempers, dan houd ik me aanbevolen.

Image

Verder was het vroeg vanochtend. Zo vroeg dat ik eens niet met de fiets was en de BMW mee mocht. Zo ongeveer het laatste ritje voor ik even twee maanden uit de running ben voor een fietstochtje in Noorwegen. Eind augustus zijn er vast wel wat foto's.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18655
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 318i (ITB)

Post by uwbuurman »

Welke tips zou je willen hebben voor de veerpootschotels?

Leuk!! 2 maand weer op pad. Doe je goed!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Bram_Baur
E21 Fanatic
Posts: 435
Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983
Location: Kasterlee , Antwerpen, België

Re: E21 318i (ITB)

Post by Bram_Baur »

Wow, fietsvakantie in Noorwegen. Heerlijk land. Ben benieuwd naar je avonturen. Veel plezier!!
Groeten, Bram

e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29236
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 318i (ITB)

Post by Jeroen »

Gaaf, veel plezier!
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

uwbuurman wrote: Tue Jun 27, 2023 11:21 pm Welke tips zou je willen hebben voor de veerpootschotels?

Leuk!! 2 maand weer op pad. Doe je goed!
Waar te bestellen en wat voor opties er zijn. Zit je aan prutrubber vast of is er ook PU?
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18655
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 318i (ITB)

Post by uwbuurman »

Het toplager bedoel je dus? Is vast wel pu voor te vinden.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3009
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 318i (ITB)

Post by BertjeConti »

Lekker man, 2 maanden eropuit...genieten maar !!
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Toen ik de coilovers net geinstalleerd had en over de kinderkopjes in Heusden reed, klonk het alsof de auto bijna uit elkaar viel. Ik heb toen de moeren bovenop de schokdempers wat verder aangedraaid en ik kon het dorp weer uit. De rubberen kapjes kreeg ik er nooit overheen en die hingen er ook maar wat bij. Later toen we door de Eifel roffelden en ik het soms eens op m’n heupen had, rammelde het als een malle. Ook bij mij thuis in de parkeergarage, met twee van die plastic-rubberen drempels waar je dan in een bocht overheen rijdt, wrikte en deed het.

Paar maanden terug keek ik het toch eens aan en toen zat dat kapje vast. Verder niet echt bij nagedacht. Vanwege iets anders had ik de auto opgekrikt en toen was het kapje ineens los. En begon ik eens met denken. Effectief deed het rubber van de top mount niet zoveel, het uiteinde van de schokbreker zat tegen de carrosserie aan.

Image

Dusja, nu moet de auto maar naar de spuiter, zo’n beschadiging aan de binnenkant kan ik echt niet hebben.

Het rubber van de top mount stak wel iets uit en daaruit maar gestopt met denken en besloten dat ik nieuwe top mounts nodig had. De enige PU zijn in Oekraïne te koop, maar je moet wel de metalen delen opsturen en het alternatief is Walloth&Nesch. Omdat ik geen andere metalen delen had en ik er ook verder allemaal niet zo’n zin in had, maar rubberen bij W&N besteld. Vandaag was de dag… De producten van W&N bleken origineel BMW te zijn. Daar zal de voorraad dus wel blijven.
Image

Normaal is het niet zoveel werk, maar ik heb een staaf tussen de wielkasten gemonteerd waar de accu aan bevestigd is. En ik moet toegeven dat dit niet helemaal als modificatie verkocht kan worden, tenzij er vloekwoorden bij inbegrepen zijn.

De boel los, dat ging, nieuwe en van een verfje voorziene top mounts erin, coil over erin en… Kak. Weer er tegenaan. Ligt het aan mij, normaal wel, maar dit keer… Ik houd het toch op een constructiefout. Voor die van mijzelf heb ik een grote mantel der liefde, maar als ik met half gereedschap iemand anders fouten moeten oplossen, naja. Vooruit. Twee mooi passende ringen gevonden, omgekeerde M12 moer erop waardoor de schijf een 20mm hoger wordt afgesteund en er 5mm tussen de carrosserie en het uiteinde zit.

Uiteindelijk vind ik alsnog dat het rubber hoog uitgedrukt wordt, maar zo mag het er eerst wel even inzitten.

Image

Want toen ik ging opruimen… Stond deze nog te pronken, maar niet waar die moest. Klussen met mijzelf is altijd leuk...

Image


Nadien nog even geprutteld, gegast en gestuurd en deze rammel is in elk geval verleden tijd. Nu eens gaan bedenken wat het volgende wordt.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

En het fietsavontuur was een beetje als dit, visueel erg aantrekkelijk.

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18655
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 318i (ITB)

Post by uwbuurman »

Gaaf, Jan Willem!! Collega van me heeft 3 maanden rondje Noordkaap gedaan op de fiets, via Finland weer terug. Vergelijkbare plaatjes. Echt gaaf en zo goed dat je dit doet!!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Bram_Baur
E21 Fanatic
Posts: 435
Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983
Location: Kasterlee , Antwerpen, België

Re: E21 318i (ITB)

Post by Bram_Baur »

Wow Jan Willem… prachtige rijd geweest lijkt me!!
Ah ja en ook weer top gesleuteld. 😀
Groeten, Bram

e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18655
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 318i (ITB)

Post by uwbuurman »

Wilmo wrote: Sat Sep 02, 2023 9:56 pm Image
Zou je die rubbers niet andersom in de schotels zetten? Dus brede rand onder? Dan druk je ze er ook niet uit...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply