E21 318i (ITB)
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29194
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Ook weer zo'n leuke zoektocht vol keuzes... is er iets leukers? Tuurlijk, een E21 met een S14 erin! Maar een Elise is inderdaad ook een puur rij-ijzer. Licht, niet rijden op een berg pk's maar op balans, net als met bijv een E30 M3. Ik ga ervan uit dat je -jou een beetje kennende- idd wel zoekt naar een lichtvoetig stuurijzer met mooie techniek, maar het ligt een beetje aan je budget natuurlijk. Ik zou zelf een Elise iets te spartaans vinden, dan zou ik een BRZ/GT86 erg leuk vinden, dat vind ik echt één van de leukste autootjes van de laatste jaren. En de Honda S2000 heeft natuurlijk een juweel van een toerenmachine.
Met een V8 in het vooronder kom je al veel meer in de categorie GT's en gaat het lichtvoetige er rap af. Zespitter dan als gulden middenweg? Ook dan is het zeker niet zo puur als een Elise, maar heb je ook leuke krachtige pakketjes. Ga eens een Alpina B3 (E36/E46) met handbak rijden. Geen overgevoelige of heel complexe techniek en wel dikke pret.
Met een V8 in het vooronder kom je al veel meer in de categorie GT's en gaat het lichtvoetige er rap af. Zespitter dan als gulden middenweg? Ook dan is het zeker niet zo puur als een Elise, maar heb je ook leuke krachtige pakketjes. Ga eens een Alpina B3 (E36/E46) met handbak rijden. Geen overgevoelige of heel complexe techniek en wel dikke pret.
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11757
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Idd, koop nu het nog kan een lichte e36 met een dikke 6cil.
Zeker een compact gaat jou heel veel plezier geven.
Zeker een compact gaat jou heel veel plezier geven.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: E21 318i (ITB)
Vergeleken met de 323i is de mijne een skelter wat comfort betreft. Ik heb dan een paar kilometer in die van Koos gereden en dat is een compleet andere auto. Ik ben nul comfort gewend en dat vind ik prima. Eerlijk is eerlijk, ik zou liever naar een 02 overstappen dan naar een E36. Terwijl ik op veel vlakken van de snufjes ben, vind ik iets als stuurbekrachtiging maar niets.
Een S2000 of een Z4 zou nog kunnen, maar dat komt wel als ik eenmaal ben begonnen aan m'n midlife crisis. Voorlopig fantaseer ik lekker door en als het er van komt, misschien eens een proefrit maken in een Elise. Misschien ben ik dan wel genezen ;D
Een S2000 of een Z4 zou nog kunnen, maar dat komt wel als ik eenmaal ben begonnen aan m'n midlife crisis. Voorlopig fantaseer ik lekker door en als het er van komt, misschien eens een proefrit maken in een Elise. Misschien ben ik dan wel genezen ;D
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11757
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Niettemin is het ook een budget ding:
Een Elise of s2000 kost Ff iets meer dan een dozijn e36 compactjes.
Rij daar maar eens mee voordat je dat afschrijft.
Een Elise of s2000 kost Ff iets meer dan een dozijn e36 compactjes.
Rij daar maar eens mee voordat je dat afschrijft.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: E21 318i (ITB)
Het zou moeten gaan over een E21 hier, dus vooruit. Even een update. Ik had over de kerst mijn cardanas in Veendam achtergelaten en die is nu weer fris gereviseerd. Het achterste stuk is vervangen door een langere waardoor nu alles wat beter klopt. Oorzaak van de trilling... De vertanding zal wel niet lekker weer over elkaar geschoven zijn. Maar dat is nu hopelijk verholpen.
Dan heb ik gisteren twee 320/6 veerpoten in Bottrop gehaald. Daar zaag ik het bovendeel vanaf en komen er twee MTS Teknik schroefpoten in. Ook achter wordt schroefset. Het lijkt een hele mooie set met dubbele veren van Eibach. Ik zat te denken om 50, 60 en 70N/mm veren te kopen maar al met al kwam de som wel in de buurt van een set echte poten. De MTS is uitgerust met 60N/mm voor en achter. Door de dubbele veer zal het rammen in de eindaanslag ook hopelijk tot het verleden behoren. Ik heb de grote SKF lagers al binnen met een passende keerring, dus hopelijk slijten de wiellagers nu ook niet zo snel meer. En komt de auto weer een beetje netjes op z'n pootjes. Ik hoop dat ik daarmee in februari ver kom, zodat de auto weer de weg op kan.
Dan heb ik gisteren twee 320/6 veerpoten in Bottrop gehaald. Daar zaag ik het bovendeel vanaf en komen er twee MTS Teknik schroefpoten in. Ook achter wordt schroefset. Het lijkt een hele mooie set met dubbele veren van Eibach. Ik zat te denken om 50, 60 en 70N/mm veren te kopen maar al met al kwam de som wel in de buurt van een set echte poten. De MTS is uitgerust met 60N/mm voor en achter. Door de dubbele veer zal het rammen in de eindaanslag ook hopelijk tot het verleden behoren. Ik heb de grote SKF lagers al binnen met een passende keerring, dus hopelijk slijten de wiellagers nu ook niet zo snel meer. En komt de auto weer een beetje netjes op z'n pootjes. Ik hoop dat ik daarmee in februari ver kom, zodat de auto weer de weg op kan.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Gelukkig gaat je aandacht nu weer naar je E21....
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: E21 318i (ITB)
Ben benieuwd hoe de poten worden gemonteerd/ gelast.
Re: E21 318i (ITB)
Gisteren het setje afgehaald, maar poehee. Dat is wel spul hoor:
Heel mooi afgewerkt, alles zwaar verzinkt. Ziet er goed uit. Die veerconstante van 60N/mm maak ik me nu ook geen zorgen meer over. Het kleine veertje zou voor het comfort moeten zorgen. Hobbeltjes, deuken enzo. En dan de grotere stijve veer pakt de wegligging. Hopelijk draagt dit bij aan best of both worlds? De set is van MTS Technik. Ik dacht eerst dat goedkoop, duurkoop zou zijn, maar de mensen van bimmerproducts.nl gaven wel een goed argument. Als het troep zou zijn, dan verbindt Eibach zijn naam er niet aan. Dus... Fingers crossed en snel het lasapparaat maar eens tevoorschijn halen.
Heel mooi afgewerkt, alles zwaar verzinkt. Ziet er goed uit. Die veerconstante van 60N/mm maak ik me nu ook geen zorgen meer over. Het kleine veertje zou voor het comfort moeten zorgen. Hobbeltjes, deuken enzo. En dan de grotere stijve veer pakt de wegligging. Hopelijk draagt dit bij aan best of both worlds? De set is van MTS Technik. Ik dacht eerst dat goedkoop, duurkoop zou zijn, maar de mensen van bimmerproducts.nl gaven wel een goed argument. Als het troep zou zijn, dan verbindt Eibach zijn naam er niet aan. Dus... Fingers crossed en snel het lasapparaat maar eens tevoorschijn halen.
Last edited by Wilmo on Sun Feb 06, 2022 11:01 am, edited 1 time in total.
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: E21 318i (ITB)
Ziet er inderdaad mooi uit.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Bling bling inderdaad, bedoeld voor cirquit omgevingen neem ik aan?
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
Niet per se. Daar zou ik nog veel hardere veren voor nemen. Als ik de huidige eibachveren heb gedemonteerd zal ik er eens met mijn federweight proberen hoeveel die inzakken. En vooral met de zachte hulpveren zou het wel goed rijdbaar moeten zijn.
Re: E21 318i (ITB)
Even een update op de hulpveren. Ik schrok ervan dat die helemaal plat zaten zodra ik de auto liet zakken, want ik dacht dat ze wel degelijk deel uitmaakten van het veergedrag. Niet dus, de enige functie van een hulpveer is het houden van druk op de hoofdveer zodat die niet gaat rammelen. Er zijn ook zogenaamde tender springs, en die hebben wel de functie die ik ze hierboven toedichtte.
Ze zitten eronder in elk geval. Ik heb nog geen foto van de auto, maar voor het eerst zie ik mijn BMW als de meeste E21's hier op het forum. Ik vond de mijne nooit echt op de andere lijken, maar dat kwam dus door de hoogte. Wel gelijk een probleem met mijn krik, maar ik was toch toe aan een nieuwe.
Ik ben nu bezig met een nieuwe airbox. Maar ik hoop dit weekend de hele auto eens even uit de box te halen..!
Ze zitten eronder in elk geval. Ik heb nog geen foto van de auto, maar voor het eerst zie ik mijn BMW als de meeste E21's hier op het forum. Ik vond de mijne nooit echt op de andere lijken, maar dat kwam dus door de hoogte. Wel gelijk een probleem met mijn krik, maar ik was toch toe aan een nieuwe.
Ik ben nu bezig met een nieuwe airbox. Maar ik hoop dit weekend de hele auto eens even uit de box te halen..!
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Die functie van de hulpveren zoals je het nu omschrijft had ik ook wel verwacht, op sommige schroefsets zie je dat die hulpveren nog veel dunner/platter zijn.
Heb je ook plaatjes van je aangepaste voorste veerpoten?
Yep, een klein beetje lager zette doet wonderen met het uiterlijk en verschijning van de auto.
Heb je ook plaatjes van je aangepaste voorste veerpoten?
Yep, een klein beetje lager zette doet wonderen met het uiterlijk en verschijning van de auto.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
Veel gedaan de laatste weken, maar niet veel gepost. Het grootste project was een nieuwe airbox. De oude lekte en zat tegen de motorkap aan. Nu heb ik de bocht ook uit het traject gehaald en is het allemaal iets strakker.
Het concept:
De uiteinden heb ik dichtgemaakt met glasvezel, en ook de 3D-geprinte delen zijn zo versterkt. Aan de binnenkant zitten de toeters nu ook. En dit ziet er wel iets strakker. Merk ook de messing bochtjes bij de brandstofrail op. Die zitten iets sjieker dan eerst.
En deze box is nu wel dicht en rammelt niet tegen de motorkap aan.
Na het starten liep/loopt het allemaal een beetje matig en een kapotte Beru bougiekabel leek een deel van de oorzaak. En de uitlaat was lek. De ring lag in vier stukken. Ik had wel snel een nieuwe ring nodig, dus maar besloten er eentje uit amunulium te draaien. Het is voor de einddemper, dus wat temperatuur betreft moet het wel redelijk goed gaan.
Afgelopen zondag dus voor het eerst weer gestart. Dinsdag een blokje om gedaan en weer mee naar huis genomen. Woensdag een rondje in de buurt gedaan en donderdag mee naar het werk genomen. Het was eigenlijk gewoon kut met peren, de auto moest echt weer ontdooien. Maar een rit van 2.5 van Brabant naar Dokkum en een 1.5uur babbelen en sleutelen met Lammert de uitlijnspecialist deed veel goed. Van Dokkum naar Groningen was wel echt genieten. Het is echt precies nu. En dat is heel mooi. De stance is ook stukken beter dan eerder.
Bij mijn ouders kon ik nog een beetje prutsen. Ik had al een tijd nieuwe PU busjes voor de dynamo liggen. En de lambda sonde heeft soms moeite om op te warmen. Ik zie dat na het starten het voltage 12V is en pas na een fikse dot gas de spanning naar 14V gaat. Dus ook de gelijkrichter maar even vervangen toen de dynamo er toch uit lag.
Het is niet superhard PU. Deze busjes komen bij Hardeman vandaan. We zullen zien hoe lang deze het volhouden.
Na een jaar of 3...
Het concept:
De uiteinden heb ik dichtgemaakt met glasvezel, en ook de 3D-geprinte delen zijn zo versterkt. Aan de binnenkant zitten de toeters nu ook. En dit ziet er wel iets strakker. Merk ook de messing bochtjes bij de brandstofrail op. Die zitten iets sjieker dan eerst.
En deze box is nu wel dicht en rammelt niet tegen de motorkap aan.
Na het starten liep/loopt het allemaal een beetje matig en een kapotte Beru bougiekabel leek een deel van de oorzaak. En de uitlaat was lek. De ring lag in vier stukken. Ik had wel snel een nieuwe ring nodig, dus maar besloten er eentje uit amunulium te draaien. Het is voor de einddemper, dus wat temperatuur betreft moet het wel redelijk goed gaan.
Afgelopen zondag dus voor het eerst weer gestart. Dinsdag een blokje om gedaan en weer mee naar huis genomen. Woensdag een rondje in de buurt gedaan en donderdag mee naar het werk genomen. Het was eigenlijk gewoon kut met peren, de auto moest echt weer ontdooien. Maar een rit van 2.5 van Brabant naar Dokkum en een 1.5uur babbelen en sleutelen met Lammert de uitlijnspecialist deed veel goed. Van Dokkum naar Groningen was wel echt genieten. Het is echt precies nu. En dat is heel mooi. De stance is ook stukken beter dan eerder.
Bij mijn ouders kon ik nog een beetje prutsen. Ik had al een tijd nieuwe PU busjes voor de dynamo liggen. En de lambda sonde heeft soms moeite om op te warmen. Ik zie dat na het starten het voltage 12V is en pas na een fikse dot gas de spanning naar 14V gaat. Dus ook de gelijkrichter maar even vervangen toen de dynamo er toch uit lag.
Het is niet superhard PU. Deze busjes komen bij Hardeman vandaan. We zullen zien hoe lang deze het volhouden.
Na een jaar of 3...