Page 1 of 1
Ontsteking afstellen 2.0 6IL met LPG
Posted: Wed Oct 19, 2011 12:47 pm
by MellyVille
Heren,
Ik wil het ontstekingstijdstip controleren cq. afstellen van onze E21 uit 1979, met de 6-cilinder 2.0 liter op LPG. Welke waarden moet ik aanhouden? Vacuum los neem ik aan (anders nog iets?)?
Kan en zal ik de ontsteking een paar graden vroeger zetten ivm LPG?
Thanks!
Re: Ontsteking afstellen 2.0 6IL met LPG
Posted: Mon Oct 24, 2011 12:28 pm
by MellyVille
Niemand?
Re: Ontsteking afstellen 2.0 6IL met LPG
Posted: Mon Oct 24, 2011 3:46 pm
by Peter V.
Onsteking afstellen van een 320/6 is niet zo heel spannend. Een 1979 E21 320/6 heeft volgens mij nog contactpunten denk ik trouwens.
Bij contactpunten kun je nog wat meer zaken afstellen.
*afstand tussen contactpunten 0,35 mm
*Kontakthoek. 35° - 41°
*Ontstekingstijdstip statisch (koude motor) 10° voor BDP
*Ontstekingstijdstip dynamisch (warme motor zonder vacuumverstelling) 22° voor BDP bij 1500 rpm.
Als je hier compleet onbekend mee bent en geen apparatuur voor heb moet je het niet gaan doen.
Wat betreft een andere afstelling voor LPG. Te vroeg zetten geeft een hogere motortemperatuur en eventueel backfire in het inlaattraject. Te laat geeft klappen in de uitlaat. Als ze nu goed draait zou ik er niet teveel aan doen.
Re: Ontsteking afstellen 2.0 6IL met LPG
Posted: Mon Oct 24, 2011 3:59 pm
by MellyVille
Ik heb een Equus en ben er goed mee bekend, dus huidige stand aflezen geen probleem. Wel vreemd, ik moest tot 32 Gr voorontsteking instellen om Z uit te lijnen met het afstelpunt. Dat betekent dus 32 Gr te vroeg, want als ik 0 instel moet ik op Z uitkomen. Evenals met een strobos zonder instelmogelijkheden.
Dat heb ik nu ingesteld en dan zie je netjes als ik op de Equus 0gr voorontsteking instel, Z uitlijnt met het afstelstreepje en als ik 22gr voorontsteking instel, dat OT (TDC) met het streepje uitlijnt. Stationair moest daarna een tikje omhoog en hij loopt weer heerlijk (vreemde is, liep daarvoor ook mooi maar mistte wat pit).
Wel vreemd dat het er 32 graden naast kan staan ofniet?
Re: Ontsteking afstellen 2.0 6IL met LPG
Posted: Wed Oct 26, 2011 7:18 pm
by jamesV
Een 1979 E21 320/6 heeft volgens mij nog contactpunten denk ik
Vorige week heb ik mijn delco kap eens afgedaan en ik dacht er geen te zien zitten.... Of ik moet niet goed gekeken hebben.

Re: Ontsteking afstellen 2.0 6IL met LPG
Posted: Wed Oct 26, 2011 7:56 pm
by MellyVille
Onze 320/6 heeft ook geen contactpunten, maar 'digitale' ontsteking. Kan zijn dat het later is ingebouwd, vorige eigenaar heeft wel het hele ontstekingssysteem vervangen (verdeler, bobine, voorschakelweerstanden, etc).
Is het normaal dat de auto een hele tijd op 32gr te veel voorontsteking heeft gereden, maar het daar prima op deed? Nu loopt het wel net ff soepeler allemaal, dat wel...
Re: Ontsteking afstellen 2.0 6IL met LPG
Posted: Wed Oct 26, 2011 8:23 pm
by jamesV
Normaal niet volgens mij maar het kan wel zijn dat hij het idd prima deed.... Maar wat is dan 'prima' hè

Re: Ontsteking afstellen 2.0 6IL met LPG
Posted: Wed Oct 26, 2011 8:25 pm
by MellyVille
Nou, echt prima hoor. Doet ie het gewoon perfect op!
Merk nu wel dat-ie net wat sneller doortrekt en wat eerder terugschakelt (automaat) en dus ook vlotter is daardoor. Blij dat ik een Equus heb gekocht
