Welcome to the E21 resource, the worldwide owners gallery, and get your answers, fast! ____ Scroll naar beneden voor het Nederlandse forum! https://www.bmwe21.net/forum/
Vandaag een 320/6 gaan ophalen. De auto is van 1979 en heeft 89.000 km op de teller. Aan de papieren te zien is de wagen de laatste 18 jaar niet meer naar de keuring geweest en heeft dus de nodige aandacht nodig.
Deze morgen om 8u eerst de kindjes naar school gebracht en dan een remorque gaan halen. Omdat ik met mijn Citroen Picasso maar 900kg mag trekken heeft er een collega gekomen met een bestelbus.
Er was mij verteld dat de remmen compleet vast zaten en we hadden dan ook een koffer vol materiaal bij ☺ . Eens daar hebben de wagen gestart (die momenteel niet op alle cylinders draait) en wat voor en achteruit proberen te rijden.. met succes!! De wagen bolde lichtjes maar de remmen zitten nog steeds goed vast. Maar het was genoeg om hem er op te krijgen.
Omstreeks 12u deze middag zijn we veilig aangekomen thuis. Een wijze man hier (Peter v) zei me ‘Dikke kans dat je koelsysteem dichtgeslibd zit’.. en inderdaad er blijkt dus aardig wat ‘slib’ in te zitten. Tips om het te spoelen zonder de motor er uit te halen zijn meer dan welkom.
Zoals ik reeds zei draait de motor maar op ‘5 poten’. Vlug met het fototoestel een beetje gefilmd om het jullie eens te laten horen. En dan zijn er uiteraard nog foto’s. En al is deze nog niet 100% in orde ben ik nu toch al tevreden met de 320/6.
Leuke wagen, nette kleur! Jammer van de spoiler, trekhaak en het lampje in de middenconsole naast de radio, maar verder echt netjes! Nieuwe deur is zo gevonden.
Over het koelsysteem, de slangen eraf (liefst vervangen, kun je een compleet setje voor kopen) en de tuinslang er eerst maar eens op. Ik gok dat je waterpomp ook verrot is. Veel plezier ermee om hier weer een mooie rijdende dame van te maken!
Re: 320/6 1979
Posted: Wed Oct 19, 2011 6:56 pm
by Jeroen
Tsja als de auto nu op z'n plek staat en voorlopig niet aan de wandel hoeft, zou ik eerst eens de auto goed gaan inspecteren op alle bekende plaatsen, ik zie toch wel wat plekjes en dan kun je beter eerst in beeld hebben hoeveel aandacht de carrosserie nodig heeft. Dus hup mat eruit, achterbank eruit, kapjes van de voorste wielkasten, wielen eraf en de wielkasten goed inspecteren bijv op roest onder de tectyl, voeteneind net achter de voorwielen, dorpels, the works.
Het is een lief en behoorlijk origineel autootje, maar als er een volledige restauratie nodig is en je kunt dat bijv niet eigenhandig doen dan moet je je wellicht nog eens achter de oren krabben. Beter eerst eens duidelijkheid krijgen vind ik.
Re: 320/6 1979
Posted: Wed Oct 19, 2011 7:02 pm
by jamesV
carrosserie en spuitwerk neemt mijn buur voor zijn rekening.. grootste kost is daar de verf. Het meeste van de mechaniek doen we samen... alleen de Driem zal ik laten doen.
gezien de prijs ik gegeven heb is het zeker de moeite deze op te knappen..
Re: 320/6 1979
Posted: Wed Oct 19, 2011 8:43 pm
by 323baur
jamesV wrote:carrosserie en spuitwerk neemt mijn buur voor zijn rekening.. grootste kost is daar de verf. Het meeste van de mechaniek doen we samen... alleen de Driem zal ik laten doen.
gezien de prijs ik gegeven heb is het zeker de moeite deze op te knappen..
Zelfs al heb je hem voor niks...ik zou echt eerst Jeroen's analyse ter harte nemen, hij is niet voor niks president..
Re: 320/6 1979
Posted: Wed Oct 19, 2011 8:54 pm
by jamesV
veel van de aandachtspunten zijn gecontroleerd geweest toen ik ging kijken en valt best mee.. de 'plekjes' zijn vooral oppervlakkig en zeker niet doorgeroest..
Re: 320/6 1979
Posted: Wed Oct 19, 2011 11:46 pm
by loentje
had hem ook al gezien, wilde misschien nog gaan kijken omdat iemand hier zoekt naar een schuifdak cas
Maar zo is ie misschien beter af! Als je nog goede type 1 deuren zoekt, die heb ik nog liggen, volgens mij ook nog in de kleur.
groeten loentje
Re: 320/6 1979
Posted: Thu Oct 20, 2011 12:51 am
by Peter V.
Ziet er leuk uit hoor. Over het spoelen van het koelsysteem moet je even in mijn topic van de 320/6 kijken.
Waar het op neer komt is je radiateur eruit halen (is altijd makkelijk voor de distibutie te doen) en alle slangen eruit halen behalve in eerste instantie die van de kachel (kun je dan ook lekker spoelen).
Het beste is tevens de waterpomp te verwijderen.
Re: 320/6 1979
Posted: Thu Oct 20, 2011 8:46 am
by jamesV
Als je nog goede type 1 deuren zoekt, die heb ik nog liggen, volgens mij ook nog in de kleur.
ik kijk vanavond na het werk eens welke kleur het juist is...
Over het spoelen van het koelsysteem moet je even in mijn topic van de 320/6 kijken
zal ik zeker doen! Het koelsysteem reiningen zal iets voor volgende week woendsdag zijn. bedankt voor de tips
Re: 320/6 1979
Posted: Thu Oct 20, 2011 11:54 am
by pattam2009
loentje wrote:had hem ook al gezien, wilde misschien nog gaan kijken omdat iemand hier zoekt naar een schuifdak cas
vandaag dus begonnen aan de 320. Eerste werkje voor vandaag was het reinigen van het waterkanaal. Daarna de Carb. afgenomen om deze eens netjes te maken.
Voor:
Na:
en zonder carb.
volgende week driem, spanrol, waterpomt, v-riem, thermostaat, bougies en nieuwe dichting voor onder de carb bestellen en zo gaan we weer weten wat te doen
Re: 320/6 1979
Posted: Sat Nov 12, 2011 6:58 pm
by jamesV
bij deze nog effe een update.
vandaag heb ik voor het eerst zelf een Driem gestoken.. dankzij de handleiding van Peter is alles goed gekomen.
Meteen ook maar een nieuwe spanrol, nieuwe waterpomp, nieuwe thermostaat, nieuwe bougies, nieuwe pakking onder de carbu en een nieuwe luchtfilter gestoken.
De wagen draait nu zonder pruttelen (niet meer op 5 poten zoals voorheen!). Enige wat ik nog zou willen doen is de co wat minderen maar ik kan nergens vinden waar ik dit kan doen aan de carb.
Voor het steken van al die onderdelen had ik al eens het volledige waterkanaal doorspoten met de tuinslang maar ik moet zeggen dat er nu weer al veel in staat... ik denk dat ik nog eens zal mogen spoelen. Bestaat daar geen product voor om dit 'op te lossen' en dan te doorspoelen? want dit is nogal een hardnekkig goedje
Het ontluchten van het waterkanaal zal voor een volgende keer zijn omdat het ontluchtventiel muurvast zit.. ik zal meteen een ander thermostaat huis bestellen.
genoeg gepraat.. hier wat foto's
de nieuwe stukken (er zitten ook nog 2 rempompjes bij voor langs achter en een motorsteun voor mijn grijze 315):
het demonteren kan beginnen
nieuwe spanrol vs oude
De nieuwe driem, nieuwe spanrol en nieuwe waterpomp (had natuurlijk het veertje vergeten bestellen maar het oude doet het nog goed)
oude thermostaat
nieuwe thermostaat
nieuwe pakking onder de carbu
en nu draait de motor lekker (nog iets te hoog in toeren maar das een kwestie van nog eens af te stellen):