Page 1 of 1

slecht stationair lopen na starten, en naroken uit uitlaat

Posted: Thu Oct 27, 2011 2:29 pm
by jonkheer vierkant
Beste forumgenoten,

Ik heb al sinds aanschaf van mijn 316, dat hij beroerd loopt als ik hem net heb gestart. De motor loopt heel onregelmatig, en ik moet gas bijgeven om te voorkomen dat de motor dood valt.
Dit houdt na een paar kilometer rijden overigens op, wanneer de motor iets van temp. heeft gekregen.
Dan loopt hij stationair weer vlot, en heb ik ook geen problemen.

Waarschijnlijk doorzien jullie meteen het probleem, maar ik ben niet zo technisch :screwy

Verder merkte ik ook na een kort ritje, dat de wagen na-rookt via de uitlaatpijp; is dit normaal, of wat gaat er mis?

groeten,

Re: slecht stationair lopen na starten, en naroken uit uitla

Posted: Thu Oct 27, 2011 2:32 pm
by uwbuurman
Lijkt me een probleem met koudestartventiel/choke.

Over je uitlaat, zie je echt rook (blauw of zwart) of damp? Mijn idee is dat je damp ziet, dat hebben alle koude auto's. Als je de auto start is de uitlaat net als de rest van de auto koud. Maar uitlaatgassen zijn wel erg warm waardoor je condensvorming krijgt. Witte damp dus.

Re: slecht stationair lopen na starten, en naroken uit uitla

Posted: Thu Oct 27, 2011 2:57 pm
by jonkheer vierkant
nee, gelukkig geen blauw of zwart!!!
dus goed, blijft alleen mijn eerste probleem (het startprobleem) over. Enig idee hoe ik de werking van het koudestartventiel/choke kan controleren? of hoe dit te repareren is.

Re: slecht stationair lopen na starten, en naroken uit uitla

Posted: Thu Oct 27, 2011 8:02 pm
by Peter V.
Ik weet niet van wanneer je 316 is en dus wat voor carburateur je heb maar een beetje vraagbaak of werkplaatsboek heeft de juiste controlepunten staan.

Er staat hier ook wel wat als de 316 van na 1980 is:
http://www.ruddies.business.t-online.de/se2B4Serv.htm

*Chokeklepstand controleren.
*Verrijkingsklep controle.
*TN-starter (extra lucht).
Basisafstelling etc etc.

Re: slecht stationair lopen na starten, en naroken uit uitla

Posted: Thu Oct 27, 2011 9:24 pm
by uwbuurman
oh ja, als je heel veel witte damp ziet, maar dan altijd, dan kan je koppakking er wel eens aan zijn. Maar omdat jij dat alleen ziet bij een koude motor verwacht ik niet dat t dit probleem is. En daarnaast zou je dan koelvloeistof verliezen.

Re: slecht stationair lopen na starten, en naroken uit uitla

Posted: Fri Oct 28, 2011 11:01 am
by RJ
Dat dampen van de uitlaat is normaal als de motor koud is, lijkt alleen erg veel in vergelijking met andere auto's. Mijn E30 heeft dat bijvoorbeeld een heel stuk minder terwijl mijn E21 wel een stoomboot lijkt als hij net gestart is :D
Dus zolang als je niks ziet bij warme motor en geen koelvloeistof verliest zou ik me geen zorgen maken :wink:

Dat de auto bij koude start niet goed wil lopen ligt volgens mij aan de TN-starter. Mijn E21 had daar problemen mee met de oude carb, maar sinds de Weber carb is dit opgelost door de handmatige choke.

Re: slecht stationair lopen na starten, en naroken uit uitla

Posted: Mon Nov 07, 2011 3:44 pm
by jonkheer vierkant
nou, dit hele weekend en vanmorgen de hele tijd aan de 316 geklust (vooral plaatwerk).

Ook erachter gekomen dat de tweede trap helemaal niet werkte, maar nu weer wel! is hij opeens toch wat pittiger.

Mijn 316 komt uit 1978, dus heeft volgens mij helemaal geen TN-starter,... toch?
Hoe dan ook, ik heb een klein lek op de vacuümslangen, dus die moeten vervangen worden. Kunnen dit gewoon universele slangetjes zijn, of waar tover ik die vandaan ?
Blijf ik dus wel nog met het slecht stationair lopen zitten,...maargoed.

Laatste puntje wat ik in de groep wilde gooien; bij koude motor bleef de chokeklep dicht zitten, terwijl hij open ging met een warmere motor. Dit lijkt me logisch toch? alleen liep hij na starten op koude motor beter, toen we de chokeklep open hielden?! kan iemand me dit uitleggen.

Ps misschien kan/moet dit topic naar 'techniek' verplaatst worden.

Re: slecht stationair lopen na starten, en naroken uit uitla

Posted: Tue Nov 08, 2011 12:48 pm
by jamesV
Hoe dan ook, ik heb een klein lek op de vacuümslangen, dus die moeten vervangen worden. Kunnen dit gewoon universele slangetjes zijn, of waar tover ik die vandaan ?
universeel moet lukken.
Blijf ik dus wel nog met het slecht stationair lopen zitten
dit zou wel eens te maken kunnen hebben met het lek op de vacuümslangen...

Re: slecht stationair lopen na starten, en naroken uit uitla

Posted: Wed Nov 09, 2011 12:28 am
by jonkheer vierkant
jamesV wrote:
Blijf ik dus wel nog met het slecht stationair lopen zitten
dit zou wel eens te maken kunnen hebben met het lek op de vacuümslangen...
allereerst dank voor je reactie!
het slechte stationair lopen (tot stilvallen aan toe) is overigens alleen met koude motor, dus dan kan het toch niet door de vacuumslangen liggen?
want die lekken toch net zo veel/weinig met koude of warme motor.

Re: slecht stationair lopen na starten, en naroken uit uitla

Posted: Wed Nov 09, 2011 10:36 am
by jamesV
het slechte stationair lopen (tot stilvallen aan toe) is overigens alleen met koude motor, dus dan kan het toch niet door de vacuumslangen liggen?
want die lekken toch net zo veel/weinig met koude of warme motor.
toch wel... onlangs kreeg mijn carburator teveel lucht door een defecte dichting (onder de carburator). De wagen liep heel slecht koud en stationair maar eens warm was er 'geen' vuiltje aan de lucht. Eens de dichting vervangen was liep die zowel stationair als lopend perfect. Ik zou toch daar eens mee beginnen en zo'n universele darmpjes kosten geen geld om eens te proberen.

Re: slecht stationair lopen na starten, en naroken uit uitla

Posted: Wed Nov 09, 2011 10:40 am
by Jeroen
Nadat je alle mogelijkheden voor valse lucht zoals vacuumslangen en voetpakking hebt uitgesloten de carburateur afstellen, voor de zekerheid ook even statisch ontstekingstijdstip controleren. Deze carburateurs zijn verder geen extreme probleemgevallen dus daarna zou 'ie gewoon weer als een zonnetje moeten kunnen lopen.

En yep, bij koude motor zijn temperaturen en drukken nog geenszins op orde dus uiteraard loopt je motor koud een stuk minder goed dan warm. Als er dan ook nog eens mankementjes zijn zoals bijvoorbeeld vacuumlekken, oude bougies, slechte bougiekabels oid, ja dan heb je daar met koude motor veel meer last van dan met warme motor.

Re: slecht stationair lopen na starten, en naroken uit uitla

Posted: Wed Nov 09, 2011 7:26 pm
by jonkheer vierkant
wederom dank voor de hulp!