Page 1 of 1

vraag over remmerij

Posted: Mon Oct 31, 2011 10:16 am
by jamesV
bij deze een dringend vraagje over de remmerij. zoals jullie weten zitten mijn remmen vooraan helemaal vast. ik ben nu bezig met deze te lossen maar zit met een vraagje.
bij het uiteen halen van de klauwen zie ik dat er 2 pistons in zitten. Is het de bedoeling dat ze allebei 'bewegen'? Op de foto kan je zien dat nummer 1 er uit is en ondertussen klaar is om terug te plaatsten. Bij nummer 2 komt immers niets van beweging. Indien deze ook los moet, heb je enig idee hoe ik deze daar kan uithalen? Alvast dank voor het snelle antwoord!

Image

Re: vraag over remmerij

Posted: Mon Oct 31, 2011 10:25 am
by Jeroen
Ja die moet ook kunnen bewegen, liever wel :lol:

Wat je kunt proberen is om die helft van de klauw in een bankschroef te zetten zodat ook de twee dunne kanaaltjes naar de andere helft van de klauw dicht zitten. Dan perslucht op de aanvoer of het ontluchtingsnippel en dan komt 'ie er met een klap uit. Zo te zien kun je de zuiger nog iets indrukken, kun je eerst nog even proberen met een grote tang of in de bankschroef, dat kan wellicht helpen met los krijgen.

Zuigers onder de juiste hoek terugplaatsen:

Image

Re: vraag over remmerij

Posted: Mon Oct 31, 2011 10:31 am
by jamesV
thx voor de vlugge reply!! ik zal nog wat verder gaan sukkelen dus :(

Re: vraag over remmerij

Posted: Mon Oct 31, 2011 10:51 am
by RJ
Ik zie dat je beide helften hebt losgehaald... let er goed op dat je ook het (nieuwe) afdichtingsringetje tussen beide helften plaatst en de helften goed tegen elkaar laat aansluiten, goed vastdraaien dus. (de vloeistof gaat hierdoor van de ene naar de andere helft)
Destijds (2009?) zaten die ringetjes bij het revisiesetje van W&N. (2 per klauw).

In principe mag je beide helften niet van elkaar afhalen is mij verteld (heb een keer een hele boze meneer van een remmen-revisie-bedrijf tegenover me gehad; dat het scheiden van de helften absoluut uit den boze is!) omdat de kans bestaat dat het daar gaat lekken... (en dus minder remkracht). Bij mij is het goed gedaan en zijn ze nooit gaan lekken. (afkloppen)

Beide zuigers moeten inderdaad kunnen bewegen (volgens mij zijn het Até's?). Als je met perslucht gaat werken, probeer dan geleidelijk de druk op te bouwen. Niet meteen met tig bar gaan blazen.
Je kunt eventueel ook proberen wat WD40 o.i.d. in te laten werken, je moet toch alles schoonmaken met remreiniger voordat je alles weer in elkaar zet.

Afhankelijk van hoe de zuiger eruit ziet, en de wanden aan de binnenzijde van de klauw; kun je het e.e.a. een beetje polijsten met staalwol, maar als deze te slecht zijn moet je die vervangen en misschien zelfs een ander setje klauwen monteren...
Bij monteren van alle delen (rubbers, pistons) kun je motage vet/smeermiddel gebruiken voor remmen (bijv. de blauwe tube van Até).

Om de zuigers in de juiste stand te monteren heb ik destijds een driekhoekje gemaakt van een stukje stevig dun karton als referentie-middel.

Succes!

groeten, Roel

Re: vraag over remmerij

Posted: Mon Oct 31, 2011 11:29 am
by Jeroen
Beetje vreemd want juist die dunne kanaaltjes gaan dicht zitten! Bij een revisieset zitten idd die ringetjes, al heb ik eens gehoord dat WN er te weinig bij doet voor als je geventileerde schijven hebt (daar heb je er per klauw geen twee maar 4 nodig vanwege de spacers). Helften even op een schuurblokje oid zodat de pasvlakken schoon en vlak zijn en het werkt gewoon weer, nog nooit lekkage meegemaakt.

De klauw zelf (de kamer van de zuiger) krijg je altijd wel netjes schoon, meestal is flink poetsen met staalwol genoeg om de zuiger roestvrij te krijgen. Lukt het niet om 'm weer helemaal aan het glimmen te krijgen zit je idd aan een nieuwe zuiger want eenmaal aangevreten dan blijft het etteren.

Montage idd uitsluitend met remmenvet en die blauwe tubes zijn welbekend :P

Re: vraag over remmerij

Posted: Mon Oct 31, 2011 11:44 am
by 323baur
+1 Die helften MOETEN juist uitelkaar om het goed werkend schoon te krijgen.
Met een lijmklem en een compressor krijg je de zuiger er wel uit.
Wel oppassen want de 'effect' druk is heel hoog - een ernstig blauwe vinger heb je zo.
Ook uitkijken met de remolie, zowel in je huid als wel op je lak.

Succes!

Re: vraag over remmerij

Posted: Mon Oct 31, 2011 12:06 pm
by RJ
323baur wrote:Die helften MOETEN juist uitelkaar om het goed werkend schoon te krijgen.
Succes!
In mijn ogen is dat ook zo. (hoe kun je er anders fatsoenlijk bij / in komen?) Ik vertel alleen wat die man mij vertelde en ik neem aan dat hij weet waar hij het over heeft, aangezien hij remmen reviseert etc. :wink:

Re: vraag over remmerij

Posted: Mon Oct 31, 2011 2:18 pm
by jamesV
gelukt!

ik heb het wel anders moeten doen om zuiger 2 er uit te krijgen.

ik heb 2 metalen plaatjes gemaakt die ik tussen de 2 blokken heb gestoken (om de kanaaltjes af te dichten) en dan.. ontluchten en pompen op de rem.. beetje bij beetje kwam die er mooi uit

Image

alles is weer netjes en de remmen doen het goed (nog een beetje meer onluchten maar dit komt goed). Ondertussen ook de achterste remmen een aangepakt.. deze zijn ook volledig los maar remmen nog niet.. daar zullen 2 nieuwe pompjes in moeten maar hé... alle remmen zijn los en de voorste remmen al goed.. ikke bij dus :boogie

Re: vraag over remmerij

Posted: Mon Oct 31, 2011 2:45 pm
by Jeroen
:cheers

Re: vraag over remmerij

Posted: Tue Nov 01, 2011 9:49 am
by RJ
Nice! :) Hoe zien de zuigers eruit? Erg aangetast of valt het mee?

Re: vraag over remmerij

Posted: Tue Nov 01, 2011 10:06 am
by jamesV
zuigers zagen er redelijk goed uit.. met een beetje staalwol waren die zo weer als nieuw. Die zaten volgens mij vooral vast omdat de wagen 18 jaar heeft stil gestaan.

Re: vraag over remmerij

Posted: Tue Nov 01, 2011 12:14 pm
by uwbuurman
goed bezig! Mooi dat je de blauwen met zuigers helemaal kunt hergebruiken.