Page 5 of 8

Re: E21 M30B28 en naar M30B34

Posted: Mon Aug 25, 2014 6:56 pm
by Jeroen
Hmmm dus je wist niet van het belang van de sensoren en had het belhuis wat handzamer gemaakt? :bag

Vertel es wat meer over dat andere project!

Re: E21 M30B28 en naar M30B34

Posted: Mon Aug 25, 2014 10:37 pm
by Aldo
Ik wist van te voren niet dat er sensoren op de bak zaten inderdaad. Dit had mijn m30b28 ook niet, dus had er niet bij stilgestaan. De vorige eigenaar heeft de bevestiging op de bak afgeslepen, snap ook niet exact waarom. Maar dat is nu gelukkig weer opgelost.

De raceauto ben ik via via bij betrokken om het project een kickstart te geven. Het is een auto voor de formule SAE, een studentenklasse. Mij werd gevraagd een stijf frame te modelleren, die uiteraard aan bepaalde eisen moest voldoen, waaronder een crashbox aan de voorzijde, bepaalde minimale wanddiktes en torsiestijfheid van het chassis. Chassis is als lasergesneden pakket aangekomen en opgebouwd uit chroom molybdeen en in elkaar gelast bij HP-motorsport te Donkerbroek. Verder ben ik niet meer betrokken bij het project, het is tenslotte een studentenproject :thumbsup.

Ze zijn tevens te volgen op facebook
https://www.facebook.com/hanzeracingdivision

Re: E21 M30B28 en naar M30B34

Posted: Mon Aug 25, 2014 11:06 pm
by uwbuurman
Mooie oplossing en een stoer frame. Wat voor kanon wordt dat?

Re: E21 M30B28 en naar M30B34

Posted: Tue Sep 09, 2014 2:31 pm
by Aldo
Inmiddels heeft het stuurhuis zijn definitieve plek onder de auto ook gevonden. Het stuurhuis is met behulp van aluminium adapter blokjes bevestigd, de originele bevestigingspunten van het subframe zijn hierdoor gewoon te gebruiken.

Image

Past allemaal mooi:
Image

Daarnaast een GAZ schroefset binnen gekregen, echter weer teruggestuurd vanwege de verschillen in lagering tussen een 4 en 6 cilinder.
Image
Image

Mijn hoovercraft...
Image

Re: E21 ->M30B34

Posted: Tue Sep 09, 2014 7:18 pm
by uwbuurman
Mooie vorderingen, maar spijtig van de schroefset.

Re: E21 ->M30B34

Posted: Sun Sep 14, 2014 9:09 am
by Daniel
Heel netjes! :thumbsup

Re: E21 ->M30B34

Posted: Fri Sep 26, 2014 4:21 pm
by Aldo
Helaas loop je met een project als dit altijd tegen tegenslagen aan :thumbsup. Deze motor is qua ontsteking anders dan een m30b28. Het gevolg is dat mijn radiator niet meer past, door een iets verder uitstekende verdelerkap. Ik heb toen maar besloten om een andere radiator te tekenen en te laten maken. Binnen twee weken had ik hem binnen en ik ben op het oog tevreden met het resultaat.

De ladiatol:
Image
Image
Image
Image

Uiteindelijk kreeg ik de radiator niet passend met de ventilator. De brackets voor de ventilator er afgeslepen en de 2 kleinere ventilatoren van de oude radiator wederom geplaatst. Ik had er al een beetje rekening mee gehouden dat de ventilator niet zou passen, met het idee je kan makkelijker iets verwijderen dan toevoegen had ik de ventilator bracket toch maar toe laten voegen met onderbroken lassen.

Las van de bracket:
Image

Aansluiting ventilator temperatuur schakelaar:
Image

Radiator met enig stoeiwerk op zijn plek:
Image

Volgende week krijgen we de sleutel van onze woning, de updates zullen na dit weekend dus even uitblijven.

Re: E21 ->M30B34

Posted: Fri Sep 26, 2014 7:30 pm
by Peter V.
Dat is vooralsnog een schitterend project. Ik ben benieuwd wanneer we deze IRL kunnen zien.

Re: E21 ->M30B34

Posted: Fri Sep 26, 2014 8:17 pm
by Jeroen
Nice! Het is in een B6 idd ook millimeterwerk met idd de verdelerkap. Voor de rad kun je wel een fan kwijt toch?

Re: E21 ->M30B34

Posted: Fri Sep 26, 2014 8:55 pm
by uwbuurman
Mooi werk met de radiateur!

Re: E21 ->M30B34

Posted: Fri Sep 26, 2014 9:05 pm
by pattam2009
Op zich ruimte genoeg, met een kleine aanpassing heb ik er een type 1 elektrisch vin voor gemonteerd en je weet dat is niet de kleinste. Wel een gaaf project zo, zal een lekkere strepen trekker gaan worden.
Succes met je nieuwe woning.

Re: E21 ->M30B34

Posted: Fri Sep 26, 2014 9:34 pm
by 323baur
Voor de liefhebbers: ik heb nog een dikke tropenradiateur staan in nieuwstaat voor een type I. Meer koeling kan je niet krijgen op een e21..

Re: E21 ->M30B34

Posted: Fri Sep 26, 2014 10:18 pm
by Aldo
@peter
Bedankt! Erg leuk om zo te horen. Toch ben ik nog lang niet tevreden, ongelooflijk hoeveel punten de auto nog verbeterd kan worden hoor!

@jeroen
Zoals ik al zei, er zitten nu twee ventilatoren voor de radiator. Dus dat zit al goed :thumbsup

.

Re: E21 ->M30B34

Posted: Fri Sep 26, 2014 11:23 pm
by bmw e12 e21
Mooi project man!

Re: E21 ->M30B34

Posted: Fri Sep 26, 2014 11:27 pm
by Jeroen
Aldo wrote:@jeroen
Zoals ik al zei, er zitten nu twee ventilatoren voor de radiator. Dus dat zit al goed :thumbsup
OK! Was me even niet duidelijk of je die grote vervangen had door twee kleinere voor of achter, had beide gekund denk ik, alleen heb je voor meer vrije ruimte en zitten ze ook niet in de weg als je eens wat moet schroeven :wink: