Re: E21 ->M30B34
Posted: Mon Sep 29, 2014 8:21 am
Het is nog geen woensdag, dus dit weekend nog even mijn best gedaan. Ik had vrijdag nog 2 goodies met de post gekregen, dus dit moest gemonteerd worden!
PU stuurstangrubber en een Alpina chassis bar:
Helaas bleek de dikte van het PU rubber absoluut niet te corresponderen met het E21 rubber:
Ik had wel een vermoeden waarom dit rubber zo dik was.. Ik had nog een E30 op bezoek, na hier even snel onder de motorkap gekeken te hebben was het duidelijk dat het rubber qua dikte hetzelfde was. Heeft iemand hier dit rubber wellicht ook al gemonteerd en past dit überhaupt bij een standaard E21?
De bezoekende E30:
http://www.e30fansite.nl/Forum/viewtopi ... 24&t=43972
Uiteindelijk heb ik het toch correct passend gekregen, maar ik kan mij voorstellen dat dit bij een standaard E21 niet gaat lukken:
De standaard luchtfilterbak is bij een M30b34 best wel een joekel, dus deze wilde ik eigenlijk niet gaan monteren. Ik had wat templates gemaakt en dit uit laten snijden door een kameraad van me. Na wat passen en meten is het begin er van de LMM steun. Hij wordt bevestigd aan de veerpootsteun en moet uiteraard nog even gefatsoeneerd worden.
Vakman:
Moet goed gaan komen!
Vervolgens weer druk bezig gegaan met de stuurhuis werkzaamheden. Al met al is het nog best een gepuzzel om het E46 stuurhuis goed werkend te krijgen.
Het E46 reservoir een plekje gegeven:
E46 stuurpomp met een eigen fabrikaat poelie. Diameter en V-profiel aangepast a.d.h. van de huidige aandrijver en de aandrijver op de E46. Daarnaast was de ruimte zeer beperkt.
Geen foto's van de installatie zelf realiseer ik me, maar de ruimte is zeer beperkt. De aandrijver voor de stuurpomp zit nu op de dynamo. Ik heb nu dus 2 v-riemen. 1 v-riem loopt over de krukas, de waterpomp en de dynamo. Op deze dynamo zitten nu 2 poelies. De tweede poelie op de dynamo is nu de aandrijver van de stuurpomp, hier loopt dus een hele korte v-riem over.
Al met al weer een flinke stap in de goede richting, echter is de Alpina chassis bar blijven liggen . Waarschijnlijk het makkelijkst te monteren, maar ik was er na de andere activiteiten wel weer klaar mee.
Het volgende serieuze werk zit hem in de verbinding tussen stuurhuis en de veerpoten. Het idee is al uitgewerkt, nu de praktijk nog!
(Ik ben eventjes heel lui, maar kan iemand mij vertellen hoe de verwarming slangen aangesloten moeten worden op het schutbord? Mijn geheugen laat mij hier even in de steek. Mijn gok is:De slang vanaf achter de kop op de bovenste en van de voorzijde op de onderste?)
PU stuurstangrubber en een Alpina chassis bar:
Helaas bleek de dikte van het PU rubber absoluut niet te corresponderen met het E21 rubber:
Ik had wel een vermoeden waarom dit rubber zo dik was.. Ik had nog een E30 op bezoek, na hier even snel onder de motorkap gekeken te hebben was het duidelijk dat het rubber qua dikte hetzelfde was. Heeft iemand hier dit rubber wellicht ook al gemonteerd en past dit überhaupt bij een standaard E21?
De bezoekende E30:
http://www.e30fansite.nl/Forum/viewtopi ... 24&t=43972
Uiteindelijk heb ik het toch correct passend gekregen, maar ik kan mij voorstellen dat dit bij een standaard E21 niet gaat lukken:
De standaard luchtfilterbak is bij een M30b34 best wel een joekel, dus deze wilde ik eigenlijk niet gaan monteren. Ik had wat templates gemaakt en dit uit laten snijden door een kameraad van me. Na wat passen en meten is het begin er van de LMM steun. Hij wordt bevestigd aan de veerpootsteun en moet uiteraard nog even gefatsoeneerd worden.
Vakman:
Moet goed gaan komen!
Vervolgens weer druk bezig gegaan met de stuurhuis werkzaamheden. Al met al is het nog best een gepuzzel om het E46 stuurhuis goed werkend te krijgen.
Het E46 reservoir een plekje gegeven:
E46 stuurpomp met een eigen fabrikaat poelie. Diameter en V-profiel aangepast a.d.h. van de huidige aandrijver en de aandrijver op de E46. Daarnaast was de ruimte zeer beperkt.
Geen foto's van de installatie zelf realiseer ik me, maar de ruimte is zeer beperkt. De aandrijver voor de stuurpomp zit nu op de dynamo. Ik heb nu dus 2 v-riemen. 1 v-riem loopt over de krukas, de waterpomp en de dynamo. Op deze dynamo zitten nu 2 poelies. De tweede poelie op de dynamo is nu de aandrijver van de stuurpomp, hier loopt dus een hele korte v-riem over.
Al met al weer een flinke stap in de goede richting, echter is de Alpina chassis bar blijven liggen . Waarschijnlijk het makkelijkst te monteren, maar ik was er na de andere activiteiten wel weer klaar mee.
Het volgende serieuze werk zit hem in de verbinding tussen stuurhuis en de veerpoten. Het idee is al uitgewerkt, nu de praktijk nog!
(Ik ben eventjes heel lui, maar kan iemand mij vertellen hoe de verwarming slangen aangesloten moeten worden op het schutbord? Mijn geheugen laat mij hier even in de steek. Mijn gok is:De slang vanaf achter de kop op de bovenste en van de voorzijde op de onderste?)