uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Ja, dat kan wel eens de planning worden, Jeroen. Maar van de andere kant, wellicht zit ik dan midden in de m30 revisie van de e12?
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Er wordt goed voor gezorgd zie ik wel.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Dank, Peter. Tja, het conserveren is wel belangrijk inderdaad. Tijdens het werken aan de auto van Jan in de laatste twee jaar, is me wel duidelijk geworden dat sommige punten, wat een toevallig plekje lijkt te zijn, gewoon echt cabrio of e30 specifiek is. Dus nu dat maar even aangepakt
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
't beste perd van de stal wordt inderdaad goed verzorgd en komt niks te kort in buurmans schuurtje.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
En zo had ik al bijna 10 maanden niks gepost over mijn trouwe strijder, de e30 325iA Cabrio. Wat een fijne auto blijft dat toch, maar met ruim 36 jaar blijft er genoeg te onderhouden en bij te houden en te mierenneuken.
Onderhoud eerst. Immers, ik was in 2021 met een brandend remlampje uit de Eifel komen stuiteren. Mooie winterklus was dat en die moest klaar, voor het seizoen begon. Gelijk remklauwrevisie rondom, want dat was in de winter van 2011 op 2012 voor het laatst en dat is 10 jaar.
In het voorbije jaar al mooi wat spulletjes besteld en zo kwam het dat ik had liggen:
- Remblokken
- Remschijven
- Revisiesetjes voor voor en achter
- Nest jonge slijtindicatoren
Eerst voor de boel aangepakt
Wat grappig was, ik heb ook voor de F31 wat remmenspul besteld en ik kreeg de achterschijven binnen. Achterschijven zijn altijd kleiner en lichter dan voorschijven, nietwaar? Zie het verschil tussen de achterschijven van de f31 en de voorschijven van de e30…
Daarna naar de achterzijde. De spulleboel gedemonteerd maar dat was een (kleine) tegenvaller. Ten eerste: de handremsegmenten waren aan het desintegreren.
Ten tweede, een remtang die ingesleten is op de remschijf, maar hoe kan dat dan?? En toen herinnerde ik me dat een jaar of 5 geleden bij een APK was geconstateerd dat er een bout miste. Nader onderzoek leverde dat die destijds is vervangen door een 8.8 bout, terwijl dat een 10.9 moet zijn. Dus dat heb ik nu weer origineel gemaakt. Had ik beter toen moeten constateren, maar goed. Overigens is die bout niet lang weggeweest als ik naar de schade kijk. Dat heb ik wat vlakgevijld en klaar weer.
Daarna rap verder met demontage en revisie.
Blokken zijn echt wel klaar.
Snel nieuwe handremsegmenten besteld en geplaatst
En toen de boel weer monteren.
Onderhoud eerst. Immers, ik was in 2021 met een brandend remlampje uit de Eifel komen stuiteren. Mooie winterklus was dat en die moest klaar, voor het seizoen begon. Gelijk remklauwrevisie rondom, want dat was in de winter van 2011 op 2012 voor het laatst en dat is 10 jaar.
In het voorbije jaar al mooi wat spulletjes besteld en zo kwam het dat ik had liggen:
- Remblokken
- Remschijven
- Revisiesetjes voor voor en achter
- Nest jonge slijtindicatoren
Eerst voor de boel aangepakt
Wat grappig was, ik heb ook voor de F31 wat remmenspul besteld en ik kreeg de achterschijven binnen. Achterschijven zijn altijd kleiner en lichter dan voorschijven, nietwaar? Zie het verschil tussen de achterschijven van de f31 en de voorschijven van de e30…
Daarna naar de achterzijde. De spulleboel gedemonteerd maar dat was een (kleine) tegenvaller. Ten eerste: de handremsegmenten waren aan het desintegreren.
Ten tweede, een remtang die ingesleten is op de remschijf, maar hoe kan dat dan?? En toen herinnerde ik me dat een jaar of 5 geleden bij een APK was geconstateerd dat er een bout miste. Nader onderzoek leverde dat die destijds is vervangen door een 8.8 bout, terwijl dat een 10.9 moet zijn. Dus dat heb ik nu weer origineel gemaakt. Had ik beter toen moeten constateren, maar goed. Overigens is die bout niet lang weggeweest als ik naar de schade kijk. Dat heb ik wat vlakgevijld en klaar weer.
Daarna rap verder met demontage en revisie.
Blokken zijn echt wel klaar.
Snel nieuwe handremsegmenten besteld en geplaatst
En toen de boel weer monteren.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
In de vroege zomer zat ik wat te schuimen op de diverse internationale fora, toen ik een post tegenkwam, van een garagebedrijf die een e30 had staan, waarbij het ABS lampje bleef branden. Alles gecontroleerd, maar niet te vinden. 2 posts daaronder stond een post van een ader garagebedrijf die hetzelfde had beleefd. Die had uitgevonden, dat er een relais zit, onder het dashboard, boven de ECU, lastig te vinden. In dat relais zit een draadje en dat draadje fikt wel eens door.
Nou moet ik bekennen dat ik de auto kocht met een “aangepaste ABS”. Oftewel, de ABS deed het niet en het lampje was in de tellerbak doorverbonden. Immers, voor de APK moet wat erop zit ook werken. Brandt je lampje, dan is er een storing, brandt het lampje niet bij starten, dan is er iets mis. Beide keren APK afkeur, dus daarom was het lampje gewoon verbonden met die van de remslijtindicator. Gaat mooi aan bij starten en daarna uit.
Tellerbak eruit:
APK oplossing:
Twee plots eindigende draadjes rechts op de foto.
Ik heb daarna geprobeerd de boel te repareren, dus nieuwe sensoren, die gaan vaak stuk, de ringen op de naven waar de sensoren op “tellen” gereinigd, want die vervuilen vaak, maar niks hielp. Dus ik rij al 10 jaar zonder ABS en dat is niet erg, het is een optie in 1986 en ik gebruik het liever niet. Maar met de kennis van dat forum, dacht ik “ik waag een poging!”.
De auto in de garage, de schopplaat eraf, ecu aan de kant, als een slangenmens ondersteboven in de auto met m’n snufferd en verhip, daar zit wat, wat op een aluminium huis van een relais lijkt.
Die voorzichtig opengemaakt en kijk!
Een opgefikt draadje!
Nieuw er tussen gesoldeerd en duimen maar!
De draadjes en het lampje met een stukje tape aan elkaar geknutseld en testen.
En het werkt!! Het lampje gaat uit na starten! Dat betekent dat het systeem het mooi vindt! En ik ook, uiteraard. Ik heb de boel netjes aan elkaar gemaakt, krimpkousje erom en alles weer ingebouwd. Wat leuk is, het lampje gaat dus al 10 jaar bij mij uit precies gelijk met die van de slijtindicator van de rem. Maar nu niet meer, er zit een fractie van een seconde vertraging in. En omdat dat dus anders is dan hoe ik de auto ken, blijf je daar naar kijken. Weet niet wat het is, maar kan daar zo blij van worden. Die honderdste van een seconde vertraging. Echt mooi!
Nou moet ik bekennen dat ik de auto kocht met een “aangepaste ABS”. Oftewel, de ABS deed het niet en het lampje was in de tellerbak doorverbonden. Immers, voor de APK moet wat erop zit ook werken. Brandt je lampje, dan is er een storing, brandt het lampje niet bij starten, dan is er iets mis. Beide keren APK afkeur, dus daarom was het lampje gewoon verbonden met die van de remslijtindicator. Gaat mooi aan bij starten en daarna uit.
Tellerbak eruit:
APK oplossing:
Twee plots eindigende draadjes rechts op de foto.
Ik heb daarna geprobeerd de boel te repareren, dus nieuwe sensoren, die gaan vaak stuk, de ringen op de naven waar de sensoren op “tellen” gereinigd, want die vervuilen vaak, maar niks hielp. Dus ik rij al 10 jaar zonder ABS en dat is niet erg, het is een optie in 1986 en ik gebruik het liever niet. Maar met de kennis van dat forum, dacht ik “ik waag een poging!”.
De auto in de garage, de schopplaat eraf, ecu aan de kant, als een slangenmens ondersteboven in de auto met m’n snufferd en verhip, daar zit wat, wat op een aluminium huis van een relais lijkt.
Die voorzichtig opengemaakt en kijk!
Een opgefikt draadje!
Nieuw er tussen gesoldeerd en duimen maar!
De draadjes en het lampje met een stukje tape aan elkaar geknutseld en testen.
En het werkt!! Het lampje gaat uit na starten! Dat betekent dat het systeem het mooi vindt! En ik ook, uiteraard. Ik heb de boel netjes aan elkaar gemaakt, krimpkousje erom en alles weer ingebouwd. Wat leuk is, het lampje gaat dus al 10 jaar bij mij uit precies gelijk met die van de slijtindicator van de rem. Maar nu niet meer, er zit een fractie van een seconde vertraging in. En omdat dat dus anders is dan hoe ik de auto ken, blijf je daar naar kijken. Weet niet wat het is, maar kan daar zo blij van worden. Die honderdste van een seconde vertraging. Echt mooi!
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Dat brengt me bij het volgende, toen ik de auto kocht, zat er een tamelijk kansloos stickertje op de tellerbak, er stond ABS op. Dat kon immers maar 1 ding betekenen, sticker- of badgetuning. Pauperwerk. Weg ermee en ik had ook geen werkende ABS. Later kwam ik erachter dat dat verdikkeme origineel affabriek was… Maar ja, geen werkende ABS, dus laat maar. Tot nu!
Dus ik heb een leuke en zeer goed gelijkende reproductie gekocht.
Op oude foto’s gekeken hoe die sticker moet zitten
En op dezelfde plek teruggezet! Op basis van de foto’s kan je denken dat hij uit het midden zit, maar dat is perspectief. Lelijk? Jazeker. Origineel? Zeker ook, dus ik moet m hebben. Zo is mijn e30 geboren.
In dat kader: ik heb een vers filter gekocht voor de stuurbekrachtiging. Dit is het derde filter al, want mijn nieuwe slangen van 10 jaar geleden, origineel BMW, werden opgevreten door de AFT, dexron II, dus de juiste. Maar goed, nu nieuwe slangen sinds een jaar en ook een nieuw filter. Dat is 1 geheel met het reservoir, dus dat moet je in z’n geheel vervangen. En dan raak je je originele dop kwijt, want die past net niet 100% op het nieuwe reservoir, dus kans op lekkage en dat willen we niet. Maar die originele dop heeft een BMW sticker en de vervanger niet. Ook daar zijn reproducties voor en voilà, zo werd ik weer een beetje blijer!
En zo was ik weer een rondje klaar. Tellerbak hoeft er voorlopig niet meer uit, stickertjes klaar, remmerij klaar, ABS klaar (ja ja, getest op een natte klinkerweg. Krijg je ook geen genoeg van hahaha, maar hij doet ’t echt!).
Dat duurde ongeveer een week. Ineens telde de tellerbak geen kilometers meer op. Mooi, zou je denken, want nu blijft hij eeuwig jong en vers, maar ik ben ik, dat ding zit erop, dus het moet werken. Tellerbak eruit en teller demonteren. Wat ziet mijn oog? Zwetende tandwieltjes. Wist niet dat het kon, maar is toch. Op de een of andere manier zijn de weekmakers klaar, denk ik en ontstaat er een soort vocht op de buitenzijde, terwijl het plastic verkruimelt als je er maar naar kijkt. De bak met tellerbakken erbij, 3 andere tellers bekeken, same shit.
Een maat van me vertelde me dat er mensen vervangend spul leveren en even zoeken leerde me dat Tim, van de e30club dat spul levert. Snel besteld en gemonteerd. Het werkt weer als tevoren! (excuses voor de vage foto, dit is de enige die ik ervan heb.
Verder heb ik lekker gereden deze zomer! Niet mee naar de Eifel, dus de kilometers zijn wat minder dit jaar, maar ik maak er veel gebruik van. Toen de E91 van de week uit de vaart was, was het ook handig dat de cabrio gelijk tweede auto mag spelen. Blij dat er geen pekel lag hahaha. Nog een maandje, dan is het weer winterslaap. Deze winter staat er niks op het programma voor de e30. Hopen dat dat zo blijft.
Dus ik heb een leuke en zeer goed gelijkende reproductie gekocht.
Op oude foto’s gekeken hoe die sticker moet zitten
En op dezelfde plek teruggezet! Op basis van de foto’s kan je denken dat hij uit het midden zit, maar dat is perspectief. Lelijk? Jazeker. Origineel? Zeker ook, dus ik moet m hebben. Zo is mijn e30 geboren.
In dat kader: ik heb een vers filter gekocht voor de stuurbekrachtiging. Dit is het derde filter al, want mijn nieuwe slangen van 10 jaar geleden, origineel BMW, werden opgevreten door de AFT, dexron II, dus de juiste. Maar goed, nu nieuwe slangen sinds een jaar en ook een nieuw filter. Dat is 1 geheel met het reservoir, dus dat moet je in z’n geheel vervangen. En dan raak je je originele dop kwijt, want die past net niet 100% op het nieuwe reservoir, dus kans op lekkage en dat willen we niet. Maar die originele dop heeft een BMW sticker en de vervanger niet. Ook daar zijn reproducties voor en voilà, zo werd ik weer een beetje blijer!
En zo was ik weer een rondje klaar. Tellerbak hoeft er voorlopig niet meer uit, stickertjes klaar, remmerij klaar, ABS klaar (ja ja, getest op een natte klinkerweg. Krijg je ook geen genoeg van hahaha, maar hij doet ’t echt!).
Dat duurde ongeveer een week. Ineens telde de tellerbak geen kilometers meer op. Mooi, zou je denken, want nu blijft hij eeuwig jong en vers, maar ik ben ik, dat ding zit erop, dus het moet werken. Tellerbak eruit en teller demonteren. Wat ziet mijn oog? Zwetende tandwieltjes. Wist niet dat het kon, maar is toch. Op de een of andere manier zijn de weekmakers klaar, denk ik en ontstaat er een soort vocht op de buitenzijde, terwijl het plastic verkruimelt als je er maar naar kijkt. De bak met tellerbakken erbij, 3 andere tellers bekeken, same shit.
Een maat van me vertelde me dat er mensen vervangend spul leveren en even zoeken leerde me dat Tim, van de e30club dat spul levert. Snel besteld en gemonteerd. Het werkt weer als tevoren! (excuses voor de vage foto, dit is de enige die ik ervan heb.
Verder heb ik lekker gereden deze zomer! Niet mee naar de Eifel, dus de kilometers zijn wat minder dit jaar, maar ik maak er veel gebruik van. Toen de E91 van de week uit de vaart was, was het ook handig dat de cabrio gelijk tweede auto mag spelen. Blij dat er geen pekel lag hahaha. Nog een maandje, dan is het weer winterslaap. Deze winter staat er niks op het programma voor de e30. Hopen dat dat zo blijft.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Mooie lotgevallen weer, en leuke dingen bereikt! En lekker uitgebreid gedocumenteerd, dat schiet er bij mij meestal bij in.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Tnx, haha, ja, ik merk zelfs dat ik soms denk, kak, niet alle stappen vastgelegd. Zo'n rukfoto van die nieuwe tandwieltjes, dan is het maar 1 ook nog, ik kan daar slecht tegen van mezelf....
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Nou ja, het lukt je doorgaans prima. Ik neem het mij altijd voor maar dan ben ik lekker aan het sleutelen en voor je 't weet zit alles weer op z'n plek zonder dat er één foto genomen is. The road to hell is paved with good intentions
Regards/groeten, Jeroen
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2386
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Wat is dit toch heerlijk om te lezen: dat lampje wat 1/100 van een seconde later uitgaat, dankzij je reparatie en hoe blij jij daar van wordt. Echt geweldig.
Gelukkig leg je de lat voor jezelf ook fijn hoog en neem je jezelf dan kwalijk te weinig foto’s gemaakt te hebben…
Lekker genieten van je mooie cabrio!
Greetz,
Walter.
Gelukkig leg je de lat voor jezelf ook fijn hoog en neem je jezelf dan kwalijk te weinig foto’s gemaakt te hebben…
Lekker genieten van je mooie cabrio!
Greetz,
Walter.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Mooie teksten Koos.
Ik snap jou helemaal, maar jouw geduld is vele malen meer aanwezig dan in mijn systeem.
Ik snap jou helemaal, maar jouw geduld is vele malen meer aanwezig dan in mijn systeem.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.