Page 1 of 2
Accu problemen...
Posted: Sat Dec 03, 2011 10:12 am
by RJ
Beste liefhebbers,
Ik zit nu al een tijd te klooien met de accu van mijn E21. Na terugkeer van mijn vakantie afgelopen september (en daardoor wellicht te lang "leeg" gestaan) was de oude Berga accu echt kapoet. Kreeg hem niet meer opgeladen, ook niet met het truukje 2x 12v accu's op 24 volt laden. Deze Berga accu had al wat kwaaltjes, wat ik tot nu toe steeds verweet aan een keer leeg te zijn geweest in een koude winter... (foutje)
Eind september een nieuwe accu gehaald en het autootje startte weer fris en fruitig.
Laatst wilde ik een fijn herfstritje gaan maken en toen was tot mijn verbazing de nieuwe accu léég... (ik probeer zo om de week toch zeker een stukje met de auto te rijden, heb helaas geen stallingsruimte).
Bij nadere inspectie, bleek dat de achterruitverwarming de gehele tijd -sinds de nieuwe accu- aan had gestaan (lampje brandde niet... inmiddels wel weer). Dus ik dacht dat ik het probleem had gevonden. Dus accu aan de lader en volledig opgeladen. Zekerheidshalve de radio maar eens uitgebouwd, misschien dat die stiekem om stroom vroeg... (geheugen).
Vanmorgen wilde ik de drie 3-series buiten de poort zetten en toen bemerkte ik dat de E21 weer aan het kuchen was; m.a.w. accu vrij leeg (indicator = zwart = moet opgeladen worden).
Waar moet ik nu het probleem gaan zoeken? Langzamerhand wil ik toch graag opgelost hebben.
Toen ik zojuist de multi-meter op de accu zette (met draaiende motor) gaf die ongeveer 13,74v aan, bij ca. 1000 toeren (laatst was dat 14v meen ik). Is misschien toch mijn dynamo niet meer goed? Met hoeveel volt moet deze opladen?
Of is het wellicht een slecht massa-punt? (het punt naast de accu bak heb ik al verschillende keren schoongemaakt).
En hoe meet ik ook alweer de lekstroom van een auto? (+pool laten zitten en multi-meter tussen -kabel en -pool?)
Daarnaast merkte ik een tijdje terug al, dat de temperatuur-meter gevoelig is voor de blower van de verwarming. Zodra ik laatste genoemde aanzet, krijgt de temperatuur-meter een schok en gaat ie een stukje verder staan (richting het rood). Blower uit = metertje terug.
Contactpunten van de tellerbak heb ik laatst tijdens de toerenteller-swap allemaal schoon gemaakt.
Aan de dynamo heb ik eigenlijk niet gezeten, behalve tijdens de waterpomp-swap. Toen heb ik dit alles los gehad, nieuwe ophangrubbers en nieuwe riem erop gezet.
groeten, Roel
Re: Accu problemen...
Posted: Sat Dec 03, 2011 10:15 am
by Thijsse
heb het zelfde probleem, ff verse accukabels gemaakt, laadstroom gemeten en over de zekeringen gemeten om te kijken of er nergens lekstroom zit
Re: Accu problemen...
Posted: Sat Dec 03, 2011 10:17 am
by RJ
Das een snelle reactie!
Is het probleem bij jou wel op gelost? (en heb je dat ook van de temperatuur meter?)
Hoe bedoel je over de zekeringen gemeten? (zekering eruit gepakt en dan aan 1 kant pluskabeltje en aan de andere kant minkabeltje van de multi-meter?)
groeten, Roel
Re: Accu problemen...
Posted: Sat Dec 03, 2011 11:39 am
by Peter V.
Het over de zekering meten voor lekstroom is eigenlijk heel simpel. De zekering is de plus zijde en je legt deze aan massa. Als er stroom loopt heb je een "lek".
Nu kan ik me bijna niet indenken wat er origineel bij een E21 inzit zodat er stroom weglekt. Je achterruitverwarming en radioactie is al slim idd.
Het gedoe met je temperatuurmeter en blower is puur een massazaak. Inderdaad contacten opzuiveren ook het massapunt onder het dashboard bij de pedalen. Een afwijkende temperatuur en brandstofmeter a.g.v. toerental etc is ook vaak een spanningsregelaarprobleem. Het laden met 13,7 tot 14 Volt is niet schrikbarend hoor en geeft mijn inziens geen probleem. Het rode lampje gaat pas rond 12,5 - 12,8 volt branden dacht ik.
Re: Accu problemen...
Posted: Sat Dec 03, 2011 11:51 am
by Jeroen
Die 13.74V is idd goed genoeg. Idd over de zekeringen meten waar de stroom loopt kan nuttig zijn (of aan de accu en zekeringen 1 voor 1 verwijderen). Punt is wel dat als de auto een of meerdere weken stil staat, de lekstroom maar heel klein hoeft te zijn en dus lastig te meten is. De klok moet tenslotte ook blijven lopen zeg maar, maar het is het proberen waard.
Bekende issues: idd radio of eindversterker/antenneversterker/carkit die niet uit gaat, verlichting in dashboardkastje of kofferbak die niet uit gaat.
Re: Accu problemen...
Posted: Sat Dec 03, 2011 12:16 pm
by RJ
Bedankt voor jullie reacties!
Peter v. schreef:
Het over de zekering meten voor lekstroom is eigenlijk heel simpel. De zekering is de plus zijde en je legt deze aan massa. Als er stroom loopt heb je een "lek".
Nu kan ik me bijna niet indenken wat er origineel bij een E21 inzit zodat er stroom weglekt. Je achterruitverwarming en radioactie is al slim idd.
Het gedoe met je temperatuurmeter en blower is puur een massazaak. Inderdaad contacten opzuiveren ook het massapunt onder het dashboard bij de pedalen. Een afwijkende temperatuur en brandstofmeter a.g.v. toerental etc is ook vaak een spanningsregelaarprobleem. Het laden met 13,7 tot 14 Volt is niet schrikbarend hoor en geeft mijn inziens geen probleem. Het rode lampje gaat pas rond 12,5 - 12,8 volt branden dacht ik.
Oké, als het weer een beetje droog is buiten, ga ik de zekeringen eens checken en dat massapunt bij de pedalen eens bekijken
Overigens, de massa kabel tussen de motor en de auto is best wel vies. Kan dat ook nog wat uitmaken?
Brandstofmeter geeft steeds de goede waarde aan voor zover ik weet (flippert ook niet), alleen de temperatuurmeter reageert met de blower (overigens
niet toerental afhankelijk).
Heb daarstraks een stukje gereden en daarna -stationair- bij volle belasting (lampen aan, blower op 3, achterruitverwarming aan) gaf de multimeter 12v bij de accu polen... Lijkt mij op dat moment te laag? Kan er natuurlijk ook mee te maken hebben, dat de accu niet op sterkte is en dat de auto dat op dit moment niet bijgeladen krijgt?
Jeroen schreef:
Die 13.74V is idd goed genoeg. Idd over de zekeringen meten waar de stroom loopt kan nuttig zijn (of aan de accu en zekeringen 1 voor 1 verwijderen). Punt is wel dat als de auto een of meerdere weken stil staat, de lekstroom maar heel klein hoeft te zijn en dus lastig te meten is. De klok moet tenslotte ook blijven lopen zeg maar, maar het is het proberen waard.
Bekende issues: idd radio of eindversterker/antenneversterker/carkit die niet uit gaat, verlichting in dashboardkastje of kofferbak die niet uit gaat.
De klok heb ik momenteel niet meer in de auto zitten, aangezien ik het oude type toerenteller erin heb gezet (zonder digi-klokje)

Dashboardkastje lampje is gecontroleerd en gaat uit, maar ik zal hem eens compleet verwijderen. Kofferklepschakelaar is ook in orde, want het lampje gaat al uit als het knopje 5mm ingedrukt wordt...
Ik kan nog kijken of het alarm (jaja

) nog de boosdoener kan zijn, maar dit staat uit... vraagt dan ook geen stroom lijkt me... alhoewel... ding moet wel reageren als ik op het knopje druk... hmmmz...
*schiet iets te binnen... mompelmompel... moppermopper* startonderbreker e.d. wordt pas geactiveerd als het alarm erop staat...
Carkit en antenneversterker zit er niet in, evenals een uitgebreider geluidssysteem (subtiele subwoofer ligt wel al klaar in de kast...

)
Re: Accu problemen...
Posted: Sun Dec 04, 2011 12:10 am
by Thijsse
12v op de polen, en hoeveel volt bij de dynamo? weet je meteen of je accukabels nog fris zijn
die 12v is iig te weinig
Re: Accu problemen...
Posted: Mon Dec 05, 2011 11:44 am
by RJ
Zojuist (voor het ging regenen grrrr) nog eens wat geprobeerd en toen viel me op dat bij belasting (dus lampen, blower & achterruit verwarming aan) het nodige geluid/geratel van de dynamo afkomt (spanning op de accu was dit keer 12,8v)
Nu heb ik een vermoeden dat de dynamo langzaam aan het overlijden is... Waarom anders zo'n geluid bij belasting? (verbruikers uit=geluid weg).
Iemand een idee of dat geluid normaal is bij belasting en wat dat eventueel kan zijn?
Re: Accu problemen...
Posted: Mon Dec 05, 2011 2:33 pm
by Peter V.
Waarschijnlijk is de dynamo dan inderdaad aan het overlijden. Wat jij aangeeft kan lagers zijn (geluid) of versleten koolborstels. Het voordeel is dat je de borstels samen met de spanningregelaar kan vervangen (zitten achterin) en dit is niet zo kostbaar.
Je kan natuurlijk ook een revisiedynamo doen dan heb je gelijk de lagers nieuw. Ervaring leert dat W/N niet de beste dynamo's levert maar dat is een persoonlijke keuze voor jezelf.
Re: Accu problemen...
Posted: Mon Dec 05, 2011 5:36 pm
by 323baur
Peter V. wrote:Waarschijnlijk is de dynamo dan inderdaad aan het overlijden. Wat jij aangeeft kan lagers zijn (geluid) of versleten koolborstels. Het voordeel is dat je de borstels samen met de spanningregelaar kan vervangen (zitten achterin) en dit is niet zo kostbaar.
Je kan natuurlijk ook een revisiedynamo doen dan heb je gelijk de lagers nieuw. Ervaring leert dat W/N niet de beste dynamo's levert maar dat is een persoonlijke keuze voor jezelf.
Amen.

Re: Accu problemen...
Posted: Tue Dec 06, 2011 10:19 am
by RJ
Ik was inderdaad niet van plan om een dynamo bij W&N te gaan halen (indien nodig), dit soort dingen zijn (net zoals bijv. een koppelingset of een radiateur) dichter bij huis net zo makkelijk (en goedkoop?) te vinden. En als er iets mee is, kan ik er zo mee terug...
Gisteren schoot me opeens te binnen dat ik nog een M10 blok heb liggen met een dynamo erop... Enig idee hoe ik die dynamo op de werkbank kan testen? Ik heb al iets gevonden waardoor ik de boormachine erop kan zetten (en dus met 1500 a 2000 toeren rond kan laten draaien). Multi-metertje tussen de massa en D+ en dan draaien maar?
De overige dingen (lekstroom, oplaad-capaciteit van de huidige dynamo) heb ik nog niet kunnen controleren...
groeten, Roel
Re: Accu problemen...
Posted: Tue Dec 06, 2011 11:13 am
by Arnold D
RJ wrote:Ik kan nog kijken of het alarm (jaja

) nog de boosdoener kan zijn, maar dit staat uit... vraagt dan ook geen stroom lijkt me... alhoewel... ding moet wel reageren als ik op het knopje druk... hmmmz...)
Als je een alarm op de auto hebt zitten, dan is er ook een batterij aanwezig die constant gevoed wordt. Stel ze halen de accu los, dan zouden ze hun gang kunnen gaan.
De mijne is na 4 weken ook leeg en als ik hem dan een tijdje niet ga gebruiken, zet ik de druppelader erop.
Re: Accu problemen...
Posted: Wed Dec 07, 2011 3:05 pm
by RJ
Zo, tussen de buien door de dynamo maar eens uit de auto gehaald (kwam bij ingebouwde toestand niet goed bij de schroefjes van de spanningsregelaar en ze zaten ook behoorlijk vast...)
Zijn de koolborstels van de spanningsregelaar van deze dynamo versleten?
Het valt me op dat de ene een stukje korter is dan de andere...
Intern vond ik het er nog netjes uitzien, de sleepcontacten blinken in ieder geval.
Ik merk overigens geen speling... neem aan dat de lagers dan nog goed zijn?
*edit*
Zojuist naar lekstroom gezocht; deze meet ik alleen bij zekering 17 (knipperlichten, interieurlampje, kofferbaklampje, handschoenenkastje), maar deze meet slechts 0,06 (multi-meter op 10A gelijkstroom). Lijkt mij vrij normaal...
Ook het alarm vraagt geen stroom als het alarm uitstaat (dus niet geactiveerd).
groeten, Roel
Re: Accu problemen...
Posted: Sat Dec 10, 2011 6:09 pm
by RJ
Even een update:
Ik heb de dynamo uitgebouwd en weggebracht. Dynamo wordt nagekeken en gerepareerd/gereviseerd.
Iemand nog een idee wat er -naast de reeds genoemde zaken- nog allemaal op zekering nr. 17 kan zitten wat stroom vraagt?
Re: Accu problemen...
Posted: Sun Dec 18, 2011 6:56 pm
by RJ
Kerstmis is vroeg dit jaar...
Alles van de dynamo is vernieuwd/vervangen etc. Zelfs de behuizing is aangepakt en ziet er weer als nieuw uit! (en zelfs goedkoper dan W&N

)
Nu nog even een momentje vinden om het ding weer in te bouwen...
