Page 1 of 4

Verslag drijfstanglagers vervangen

Posted: Sun Dec 04, 2011 11:40 pm
by Bempie21
Hallo...

Ik had de laatste tijd een probleem dat de olielampje aan en uit ging tijdens het rijden.
Dacht dat het de sensor was maar dat was hem niet. Tijdens eerste start kloppend geluid en weg was het. Auto had de power ook niet meer wat ik van hem gewend was..

Ik dacht eerst dat de drijfstanglagers maar die zagen wel goed uit en ook geen speling in.. Tijdens het dode punt met warme moter kon ik nog wel lichtjes kloppend geluid horen... Dus sloot ik uit op De Dr.lagers..
Dus maar de carter onderuit en de oliepomp verwijderd.. bleek dat de oliepomp volledig vast zat en de zeef viezigheid had opgevangen..
In de carter aan de voorste lage kant een beetje lichte grijzige smeer. Kan er niks van maken dacht meer aan alluminium...
Deze ondertussen ook gelijk gereviseerd en wacht tot ik alles aan de drijfstangen heb gecontroleerd... Heb ze wel gevoeld of ze speling hadden maar dat was niet zo.. Ga ze wel voor de zekerheid vervangen...


Hou jullie op de hoogte met fotos en reparaties.. :wink:

Re: Bempie kwam niet meer op toeren.. Laag oliedruk??

Posted: Mon Dec 05, 2011 9:51 am
by uwbuurman
als je oliepomp t niet doet heb je geen smering op je zuigers lijkt me... Dus ik zou de zuigers ook even uit het blok drukken om even te kijken naar slijtage

Re: Bempie kwam niet meer op toeren.. Laag oliedruk??

Posted: Mon Dec 05, 2011 11:33 am
by Bempie21
Was daar al bang voor..

Het viel de laatste tijd op tijdens uit t garage rijden en weer in om plaats te maken. Heb geen kilometers mee gereden omdat ik al zon gevoel had. Staat al stil sinds 2 maanden.
Zal eens kijken als ik deze week tijd heb even compressie test doen.. Als dat slecht uitpakt dan zit er niks andersop dan t blok uitelkaar te trekken..
Werk voor t winter..
Bedankt voor je reactie buur......

Daar is ie dan de boosdoener...
Image

Re: Verslag drijfstanglagers vervange

Posted: Sat Jan 14, 2012 10:20 am
by Bempie21
Bij deze is mijn beloofde verslagje..... (Veslag is nog lang niet klaar. Komen nog aanvulligen bij wat er nog gedaan moet worden en over testen)


Kort om:

Probleem was zo dat de auto dus geen oliedruk meer had... :wtf
En een vieze drap wat er aanwezig was van 5 jaar geleden, nadat de carter los kwam en de oliepomp totaal vast bleek te zitten.
In ieder geval was de pomp met de hand niet te draaien en de zeef zat vol met vuil. Bijv: Karterpakkingkit. (Dit dus nooit meer) Hoeft niet eens veel te zijn maar klein stukje is genoeg wat er doorheen gaat.
Voor die gene een vloeibaar pakking willen gebruiken voor de carterpan raad ik het dus af. Door aandraaien van bouten krijg je overtollige kit rest aan de buitenkant en binnenkant. Buitenkant kan je weg vegen maar binnen niet.
En dat gaat in de cartervallen en loopt het in je pomp wat er bij mij is gebeurd... Vastlopertje.. :mrgreen:


Dus oliepomp is uitelkaar geweest van binnen en van buiten gestraald en alle draaiende delen opnieuw fijn geschuurd en gepolijst.
Toen ook maar gelijk de drijfstanglagers met bouten pakkingen Filter besteld voor het geval dat er meer aan de hand zou kunnen zijn ivm de drap wat er in lag, met de reden ook dat de pomp is gaan vastlopen..

Image

De onderdelen..
Image


Dus van de week een dagje vrij en gelijk de onderhoud aan besteed…
Het nam niet eens veel tijd in beslag. Als je lekker goed doorwerkt geen visites!!! hebt je aan een uur of 3 a 4 wel genoeg aan. :wink:


Beginnen met de auto op de babybrug te zetten en de schroefset van vooras op de hoge stand om meer ruimte onder de auto te maken... Handig he???
Nadat ik de eerste lagerkap had verwijderd, was ik eigenlijk best tevreden… maar had nog 5 te gaan. Kon nog niet te vroeg juichen.. :(

Lagers waren nog de orginele BMW lagers uit dezember 1984 met bmw logo erin. Zijn ook mooi vlak gesleten.
Image

Moet zeggen niet alleen deze, maar allemaal zagen er nog goed uit.. Ben zeer tevreden moet ik zeggen.…
Image

Kap van binnen ook netjes..
Image

De nieuwe lagerschaal met de datum van 06-11
Image

Hier zijn ze allemaal gemonteerd.. 20NM +70gr
Image

Oliepomp erop dan kan alles weer opgebouwd worden…
Image

Er zijn nog dingen die ik straks nog moet gaan doen voordat ik hem even nog kan testen.
Olie koeler nog leeg blazen en de oliefilter vervangen. Dan kijken of alles PKtjes weer terug zijn van weggeweest...

Re: Verslag drijfstanglagers vervange

Posted: Sat Jan 14, 2012 12:03 pm
by Jeroen
Mooi verslag in het kader van maak van de nood een deugd!

Het ziet er naar uit dat de boel de aanslag heeft overleefd idd, drijfstanglagers zien er iig nog netjes (gelijkmatig) uit. En wederom een pleidooi om geen vloeibare pakking te gebruiken, ook niet op een carterpan en ook niet op een waterpomp want dat leidt evengoed tot verstoppingen en is ook geheel niet nodig.

Ik was eerlijk gezegd ook verbaasd over de hoeveelheid oliedrap die hier onderin het carter van de E36 zat en mede daarom gaat de carterpan van de 320iS er ook nog onderuit. Gelijk drijfstanglagers meepakken en misschien ook maar gelijk een verse oliepomp.

Zou trouwens nog wel even het kleppendeksel lichten om te kijken of de nokkenas niet teveel te leiden heeft gehad.

Re: Verslag drijfstanglagers vervange

Posted: Sat Jan 14, 2012 12:08 pm
by uwbuurman
Mooi werk! Was geen overbodige luxe, want zo op de foto's zijn je drijfstanglagers toch wel redelijk door de eerste laag gesleten.

Re: Verslag drijfstanglagers vervange

Posted: Sat Jan 14, 2012 9:38 pm
by 323baur
Dat was ook bij mij het probleem vorig jaar.
De oliepomp was aan het overlijden door alle prut van jaren.
Zo'n carterpan kan niet voor niks los..
Ik kon een nieuw blokje kopen.

Re: Verslag drijfstanglagers vervange

Posted: Sun Jan 15, 2012 11:39 am
by Bempie21
Gisteren weer even paar uurtjes bezig geweest met de reden om het af te maken en te testen.
Maar toen de oliekoeler adapter ervan voor reiniging en de leidingen door te blazen voor de olie die daar nog aanwezig was.
Kon ik het even niet laten toen ik een mooie plek voor de Olietemperatuurmeter zag op de centerbout van deze adapter.. Dus aandachtig daar even mee bezig geweest.
Gat gemaakt draad getapt en gemonteerd... Dit wilde ik eigenlijk al de hele tijd op de carterstop doen maar de bout is daar net te klein voor.
(Ooh let niet op dat breuk daaronder) :mrgreen: liet hem een tijdje geleden vallen. Heel lichtjes en net op dat plek. iig het lekt gelukkig niet..
Image

Welke is nou het beste carterpakking. Het Kurk (BMW) of wat WN verkoopt (asbestos free) Heb ze allebij liggen. Kan nog wisselen..

@jeroen: Klopt helemaal geen vloeibaar meuk gebruiken meer. Gewoon orgineel pakkingen.
Heb vaak wel bij Overhaulin gezien dat ze kit ook op de koppapping gebruiken..??
Maar je had over de drap he... Kijk zo zag de oli eruit toen ie er onderuit was.. :oops:
Mijn carter was niet echt in orginele staat tot zover ie eronder heeft gezeten. (Niet door mijn rijstijl maar voorig eigenaar)
Het lijk veel naar ep en vloed. Dat komt omdat de voorste hoek van L=>R, zat een 45 graden platte kant aan. :mrgreen: Denk ooit een stuiter op een drempel gehad...
Deze is nu weer uitgedeukt en de oliepomp heeft nu meer adem nu die wat hoger zit ivm uitdeuken..
Moet wel zeggen.. wat een materiaal die carter. Kei en kei harde metaal :mrgreen:
Image

@Buurman: Klopt wel wat je zegt maar het is wel minimaal.
Heb de nieuwe en de oude met een Dig. schuifmaat gemeten maar zat echt weinig verschil in qua maten.
Maar tuurlijk het is geen overbodig luxe geweest.. Was zeker wel nodig.

@323baur: Dat meen je niet. Ander blok jah??? Toen ik de oliepomp uitelkaar haalde was niet veel werk om het weer optimaal te krijgen.
Wat heb jij toen meegemaakt dan door je oliepomp dat je blok dood is gegaan..???

Re: Verslag drijfstanglagers vervange

Posted: Sun Jan 15, 2012 6:33 pm
by Arnold D
Dat ziet er weer goed uit, Goede zaak om alles even na te lopen.

Op de naadjes tussen het blok en de deksels van de krukaskeerring, straks bij het monteren van de carterpan even een streepje vloeibare pakking leggen.

Image

Re: Verslag drijfstanglagers vervange

Posted: Mon Jan 16, 2012 2:27 pm
by Bempie21
Oh ja Arnold.. Das een hele goeie van jou.. Dank je..
Heb er zowieso nooit last van gehad dat het daar langs sijpelde maar beter voorkomen dan genezen zeggen ze.. :mrgreen:

Re: Verslag drijfstanglagers vervange

Posted: Tue Jan 17, 2012 2:18 am
by Arnold D
Bempie21 wrote:Oh ja Arnold.. Das een hele goeie van jou.. Dank je..
Heb er zowieso nooit last van gehad dat het daar langs sijpelde maar beter voorkomen dan genezen zeggen ze.. :mrgreen:
Das niet van mij hoor, maar staat in de handleiding.

Re: Verslag drijfstanglagers vervange

Posted: Tue Jan 17, 2012 6:44 pm
by Alex1971
even hoor... je hebt de oliepomp gestraald, gepolijst maar daarbij niks vervangen? Zou je niet op veilig gaan en de pomp voor een nieuwe vervangen?

Re: Verslag drijfstanglagers vervange

Posted: Tue Jan 17, 2012 11:30 pm
by Bempie21
Nee niet. Want in de pomp zit maar 2 grote tandwielen die draaien zonder lagers oid.
Daarom hoeft het niet.

Re: Verslag drijfstanglagers vervange

Posted: Wed Jan 18, 2012 5:07 pm
by Alex1971
Ja, dat weet ik, maar al het materiaal dat je eraf straalt/polijst etc houdt in dat er meer ruimte komt overal en dus weer lagere oliedruk.. nou is dat waarschijnlijk niet extreem, maar met meer speling tussen de tanden bijvoorbeeld zullen ze ook sneller slijten. Vandaar mijn vraag; jij weet hoeveel je eraan hebt gewerkt en of het verantwoord is! :) Leuke klus in ieder geval om te doen denk ik.

Re: Verslag drijfstanglagers vervange

Posted: Thu Jan 19, 2012 1:09 pm
by Bempie21
Ja ok. Je theorie klopt.
Ik begrijp het. Zoals je zegt mocht er bij de verbindingen van de tandwielen ruimte onstaan, zouden de tandwielen opelkaar gaan slijten en rammelen. Dat moet je niet hebben nee..
Dat is zeker niet het geval. Die delen zijn nog steeds net zo strak/ruim hoe het ook eerst was en hoort te zijn.
(Ik heb er nog 1 klaargemaakt anders maak ik daar wel fotos van hebben we dat ook gezien qua verslag aanvulling. :wink :)
Heb dus geen zandstraalcabine gebruikt voor staal of ander hard materiaal. Deze zou degelijk schade aanbrengen voor zacht materiaal.
Dit wat ik gebruikt heb, is die er naast stond.
Een microstraalcabine geschikt voor aluminium en voor zeeer fijn materiaal die je schoon kan stralen.
Dat is zoooo dun die haalt echt heel mooi zonder beschadiging resten weg en polijst tegelijkertijd. Tandwielen zijn niet gestraald. Alleen de rotatiedelen zijn gepolijst voor een soepele draaingen.
Moet zeggen zeker simpel en leuk werk om het te doen... was met een uurtje van begin tot eind klaar... :D