Page 1 of 1

Type2 tellerbak in type1 E21?

Posted: Wed Dec 07, 2011 9:05 am
by Kogando
Ik zit wel eens wat te fantaseren om mijn huidige diesel eruit te halen en er een m51 in te hangen. Hiervoor zou ik dan wel een E30 differentieel moeten inbouwen vanwege de lage ratio. Waarvoor dan weer het subframe bewerkt moet worden.

Als ik er een diff met electronische speedsensor in zet, is het dan gewoon mogelijk om een e21 type 2 tellerbak te pakken? Ik zit nu namelijk nog met een kabel vanaf mijn bak.

Re: Type2 tellerbak in type1 E21?

Posted: Wed Dec 07, 2011 10:16 am
by RJ
Alle E21 tellerbakken hebben (wat betreft de snelheidsmeter) een mechanische aandrijving... :wink:
Ik denk dat je dan wat moet gaan knutselen (E30 snelheidsmeter in de E21 tellerbak zetten bijv.)

Re: Type2 tellerbak in type1 E21?

Posted: Wed Dec 07, 2011 10:37 am
by loentje
idd Roel heeft gelijk!!

groeten loentje

Re: Type2 tellerbak in type1 E21?

Posted: Wed Dec 07, 2011 2:31 pm
by uwbuurman
Zou dat passen? Helemaal in de TDS uitvoering? wel een geweldige auto dan! Maar ik denk dat je met een turbouitvoering van jouw blok veel kunt winnen tov dit blok...

Re: Type2 tellerbak in type1 E21?

Posted: Wed Dec 07, 2011 3:02 pm
by Kogando
Okay, dan is het ws makkelijker om de m20 versnellingsbak te blijven gebruiken. Of een mechanische telleraansluiting op een nieuwe versnellingsbak te maken.

Re: Type2 tellerbak in type1 E21?

Posted: Wed Dec 07, 2011 3:11 pm
by Kogando
Ik denk dat het wel past met wat moeite. Een gewone td is natuurlijk ook een optie, maar die zijn duurder in goede staat. Plus dat je zo'n tds makkelijk 170 of 180pk kan laten maken.

Mgoed, ik zit nog grotendeels in de orientatiefase. Een '86 e30 met tds spreekt me ook wel aan.

Re: Type2 tellerbak in type1 E21?

Posted: Thu Dec 08, 2011 12:55 pm
by uwbuurman
zo zwaar in de neus die blokken... In geval van een E30, waarom niet gelijk een een modernere M47 of indien perse een 6 pitter een M57?

Re: Type2 tellerbak in type1 E21?

Posted: Thu Dec 08, 2011 1:50 pm
by Kogando
Hoeveel kg scheelt dat dan? Zo'n modern blok lijkt me wel wat moeilijker aan te sluiten allemaal. Voordeel met een M51 is dat je grotendeels de M50 ombouw handleidingen kunt raadplegen.

Verder is handling niet mijn eerste prioriteit, daarvoor heb ik nog twee andere E30's om te scheuren. Ik bedoel; hij moet goed rijden, maar ietsje meer onderstuur is geen probleem.

Re: Type2 tellerbak in type1 E21?

Posted: Thu Dec 08, 2011 6:02 pm
by Thijsse
Kogando wrote:Okay, dan is het ws makkelijker om de m20 versnellingsbak te blijven gebruiken. Of een mechanische telleraansluiting op een nieuwe versnellingsbak te maken.

moeilijkste van die ombouw naar elektrisch is het stuk aan je diff, die teller zelf ombouwen stelt geen donder voor