Page 1 of 2

E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Wed Dec 07, 2011 9:11 pm
by Jeroen
Elke BMW motor die bij tijd en wijle leuk aangesproken wordt zal eens aan verse lagerschalen van de drijfstangen toe zijn. De ///M motoren natuurlijk helemaal omdat ze simpelweg meer toeren draaien en vaak harder mogen werken van hun baas. Daarbinnen spannen de doorontwikkelingen de kroon: de modellen die van BMW Motorsport wat extra hebben gekregen. Schoolvoorbeelden zijn de S38B38 uit de E34 M5 die een doorontwikkeling is van de S38B36, en jawel de S50B32 uit de E36 M3 als doorontwikkeling van de S50B30. In deze gevallen is BMW eigenlijk van het 'ideale' basis ontwerp afgeweken en heeft men de slag vergroot om tot meer slagvolume en dus meer prestaties te komen. Uit de praktijk is inmiddels gebleken dat deze motoren daarom juist extra gevoelig zijn voor lagerschade.

Mijn E36 is inmiddels over de 2 ton heen en aangezien je toch niet weet hoe braaf men altijd onderhoud heeft gepleegd en hoe netjes men met warmrijden is geweest voelt dat zeker aan als een tijdbom, zeker als je hoort dat er motoren zijn met een ton minder op de teller die al vrolijk weg tikken. Om dat voor te zijn dus hoog tijd om de boel eens los te halen. Uiteraard eerst spulletjes besteld...

Image

Bij het loshalen van de eerste lagerkap sloeg de schrik ons om het hart, geen van allen hadden we ooit eerder zo'n dramatisch pasvlak gezien:

Image

Even koffie en redeneren maar. We kwamen erop uit dat BMW de drijfstang en kap als één geheel produceert, het gat boort en de kap daarna vervolgens eraf mept. Ziet er wat vreemd uit maar past natuurlijk perfect dus zo gek nog niet. Diepe zucht van verlichting wel na deze eerste schrik.

Eén voor één de lagers vervangen. Alle onderste lagers (die uit de kappen) zien er nog erg netjes uit. Ook is duidelijk zichtbaar dat de motor nog op z'n originele schalen draait (produktie feb-mrt 97)

Image

De bovenste lagers (uit de drijfstangen) vertonen allemaal een duidelijke slijtage, zij het mild, van cilinders 1 t/m 5 is de eerste laag doorgesleten. Netjes op tijd dus, maar zeker niet iets waar je graag nog 10K mee had doorgestampt

Image

De krukas ziet er steeds nog erg netjes uit zonder krassen of andere beschadigingen en meet steeds nog netjes rond

Image

Het bovenste lager van de 6e cilinder, ook het meest kwetsbaar, is inmiddels ook door z'n tweede laag heen dus die was echt al een eind heen. Gelukkig ook hier geen schade aan de krukas

Image

De hele club oude lagers nog even op een rij, van links naar rechts cil 1 t/m 6 en bovenste lagers eerst

Image

Voor het dichtbouwen de carterpan natuurlijk ook nog even opgefrist. Met name in het aparte vak bij de olie pick up best nog wat oliedrap trouwens, terwijl de TWS er pas enige duizenden kilometers in zat, wat dat betreft kon het loshalen ook geen kwaad en niets wees erop dat de boel al eens eerder los was geweest.

Image

Verder nog de motorrubbers vervangen, nou ja eigenlijk zijn het motorlagers en oliegevuld zoals bij wel meer ///M modellen en andere zwaardere blokken wordt aangetroffen. Dat maakt overigens direct dat er minder resonantie doordringt naar het passagierscompartiment in de auto dus ook de moeite waard geweest maar dat wisten we al van de 320iS.

Uit alles blijkt maar dat het blok geen extreem zwaar leven heeft gehad, gelukkig maar dus we kunnen er nog wel even tegen. Van de zomer de 320iS ook maar eens voorzien van verse lagerschalen denk ik wat die zit ook aan de 2 ton.

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Wed Dec 07, 2011 9:50 pm
by 323baur
Zo en dat heet groot onderhoud! Indruk wekkend hoor.
Ik kan me goed indenken dat je even een wegtrekker kreeg met dat pasvlak..

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Wed Dec 07, 2011 10:11 pm
by gerrit323
Mooie werkzaamheden Jeroen ... men vergeet idd dikwijls dat de lagerschalen een crusiaal deel van een gezond blok zijn ... ik heb ze ook allen verniewd op de 2.7 .. ze kosten geen fortuin maar geven wel net dat extra gevoel van zekerheid dat de krukas vlot en goed gesmeerd draait :wink:

Ze kan weer tegen jouw rechtervoet :mrgreen:

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Wed Dec 07, 2011 10:17 pm
by Peter V.
Mooi werk hoor en eigenlijk relatief simpel te doen.
Krijg je de carter er zo makkelijk onderuit?

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Wed Dec 07, 2011 10:23 pm
by 323baur
Idd, die lagers krijgen met een loden voet echt wel op hun donder hoor.
Bij Abeelen toen ook alles laten vervangen. Voelt idd net wat prettiger aan.
Leuk ook om te zien hoe het slijtage patroon is na 200dkm..

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Wed Dec 07, 2011 10:34 pm
by Jeroen
Thanks peeps!

Ite: dat pasvlak was idd even grote schrik. Dachten eerst dat het pasvlak helemaal stuk was geslagen door speling, maar daarvoor waren de lagers nog te netjes, pfew! Slijtage bij 200K is wel gerust minder dan gebruikelijk te noemen voor dit type blok, twee weken terug nog een gevalletje waar zo'n geval de krukas al eigenlijk onherstelbaar had opgevreten (die had zich bij 160K door z'n tweede set schalen heen gewerkt).

Gerrit: na vele verhalen van S38B38's en S50B32's die op een hoop lopen stond dit al vrijwel direct op de planning, en idd is een veel geruster gevoel met toeren maken. Maar meestal doen we gewoon het nieuwe rijden hoor, 50 in z'n 5, herstel, 60 in z'n 6 :lol:

Peter: alles bij elkaar nog een beste klus hoor, was met z'n tweeën wel 7 uur doorpezen (met pauzes en uitgebreide lunch van 9.00 tot 17.30 zoet geweest). Oa hele bende kappen verwijderen, motor ophangen, subframe eronder uit, pomp stuurbekrachtiging los waarbij een slang scheurt (gelukkig nu ipv over een week maar toch), en we konden gelukkig ongestoord doorgaan op de brug, alle onderdelen bij de hand en geen andere klanten die om aandacht vroegen. En gespeeld met een mooie digitale Snap-On momentsleutel waar je op het display het aanhaalmoment of het aantal graden instelt en die een piepje geeft als je er bent, erg makkelijk ipv klooien met een gradenschijf bijvoorbeeld. Ik denk dat je bijv met de 320iS in de helft van de tijd al een aardig eind bent.

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Wed Dec 07, 2011 10:37 pm
by Jeroen
Oh we kwamen nog wat geks tegen, in de bumper twee platte kastjes uiterst links en rechts, rechtop staand. Met een kabel met elkaar verbonden en van daaruit liep er een kabel naar boven. Ik heb nog geen tijd gehad om te kijken waar dat heen ging, maar het was iig niet origineel BMW en hoorde hier ook niet thuis. Iemand enig idee, antennes voor een radardetector a la Stinger misschien?????

Linksvoor:
Image

Rechtsvoor:
Image

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Wed Dec 07, 2011 10:38 pm
by 323baur
Is je eindejaars bonus al binnen, of wordt die direct aan HK overgemaakt?
Kastjes...geen idee.

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Wed Dec 07, 2011 10:40 pm
by Jeroen
Haha ja een stukje mag wel die kant op, maar ach beter dat dan stuk lopen...

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Wed Dec 07, 2011 11:31 pm
by Jeroen
Kastjes heb ik ook gevonden, aanvullende GSM antenne, zit dus waarschijnlijk aangesloten op de Nokia carkit die nog achter het dashboardkastje woont...

http://www.telpoint.nl/product.php?productid=6945

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Thu Dec 08, 2011 10:59 am
by uwbuurman
Mooi werk Jeroen! komt het door de belichting of is die bovenste schaal van cilinder 2 zwart?
Jeroen wrote:(met pauzes en uitgebreide lunch van 9.00 tot 17.30 zoet geweest).
Met een lunch van 9.00 tot 17.30 is het niet vreemd dat je een hele dag bezig bent geweest... :mrgreen:

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Thu Dec 08, 2011 11:37 am
by Jeroen
lol ja zo'n lunch doe ik elke dag, jullie niet dan? :lol:

die schaal ziet er idd anders uit door reflectie, is erg mooi opgepoetst en staat eigenlijk op het punt om door de slijten net als die andere bovenste schaaltjes...

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Thu Dec 08, 2011 7:19 pm
by raymondw
Hoi Jeroen,

Mooi op tijd; ik weet dat bij de S38B38 dit soort schade i.d.d. vaker voorkomt. Dat de S50B32 er ook last van heeft was mij niet bekend. Wel denk ik dat e.e.a bij je S14 mee zal vallen. De oude lagers van mijn M88/3 vertoonden geen enkel spoor van slijtage toen ze er bij 156k km onderuit gingen en aangezien jouw S14B20 dezelfde slag en dezelfde lagermaten heeft denk ik dat e.e.a bij jou mee zal vallen, maar ik ben benieuwd.

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Thu Dec 08, 2011 8:53 pm
by Jeroen
De 320iS is in alle opzichten nog erg fris, maar moet bij gebrek aan koppel wel werken voor z'n geld. Ik zie ook geen acute noodzaak, maar wil 't toch wel een keer controleren. Hooguit een dagje beunen (kan ook gelijk de oil pan baffle erin die ik al een paar jaar heb liggen) en de kans dat het blok stuk loopt is aanzienlijk verminderd, een soort verzekeringspremie...

Re: E36 M3: operatie drijfstanglagers

Posted: Sun Dec 11, 2011 1:13 pm
by Bempie21
Mooi verhaal en blij voor je dat je niks hebt versleten aan de Krukas... :wink:
Als de lagerschalen worden vervangen, hoor je ook de kapbouten te vervangen toch???
Dat zijn rekbouten toch of heb ik het mis!!!

Mvg Ap