Page 1 of 1
Ratelende wisselbak
Posted: Thu Dec 08, 2011 5:25 pm
by rorykoaal
Beste collega's,
Hoor net van degene die ff de uitlaat dicht heeft gelast van mijn E21 320 uit 1977 dat de wisselbak ratelend geluid maakt en zeer moeilijk in de 2 en in de 4 komt.
Hebben jullie dit eerder meegemaakt en wat zou dit kunnen zijn, en het belangrijkste, hoe te verhelpen??
Gr,
Rorykoaal
Re: Ratelende wisselbak
Posted: Mon Dec 12, 2011 11:49 am
by Jeroen
Lijkt me dat je die beter kunt terugbrengen naar z'n vorige woonadres en verder zoeken?
Re: Ratelende wisselbak
Posted: Thu Dec 15, 2011 10:06 am
by rorykoaal
Hoi Jeroen,
Ik volg je even niet helemaal. Wat bedoel je daarmee?
Olie blijkt helemaal leeggelopen te zijn. Er is 1,5 liter olie in gegaan, maar schakelt absoluut niet lekker meer.
Heeft er iemand nog geschikte versnellingsbakken liggen??
Alvast dank voor reacties...
Re: Ratelende wisselbak
Posted: Thu Dec 15, 2011 11:04 am
by Jeroen
Je hebt het over een wisselbak. Als je dat bak hebt gewisseld zou ik de vervangende bak snel terug brengen. Of bedoelde je eigenlijk gewoon je versnellingsbak?
Als je een andere bak zoekt kan het handig zijn te vermelden of je een 320/4 of 320/6 hebt (beide is mogelijk in 77) en of het een 4-bak of 5-bak betreft.
Re: Ratelende wisselbak
Posted: Thu Dec 15, 2011 11:26 am
by rorykoaal
Kijk, daar zat de miscommunicatie dus. Het gaat dus gewoon om een versnellingsbak. Deze is dus drooggelopen, en semi-onherstelbaar beschadigd wat ik zo vernomen heb.
Ik had gehoord dat in de E21 ook een 5 serie 5-bak versnelling compatible is, klopt dit. Het is een 320-4 met een 316 (E30) motorblok, en 4bak.
Mijn voorkeur zou zijn om er een 5 bak in te zetten, rijdt toch wat chiller op snelweg schijnt. Maar hoe zit het idd met verkrijgbaarheid en kosten?
Re: Ratelende wisselbak
Posted: Thu Dec 15, 2011 11:39 am
by Peter V.
Dus een E30- M10 motor met een E21 versnellingsbak (i.v.m. Kmtellerkabel).
Dit betekent dat je ook een E21 5-bak zoekt voor een M10 motor inclusief passende cardanas. Dit is dan weer een kostenpostje erbij want die zijn aanzienlijk prijziger dan een vierbak. Ik weet niet of een 5-seriebak past maar dat moet dan een bak zijn uit de E12 denk ik want de E28 heeft al een elektronische tellerunit dacht ik? Wat betreft aanbod lijkt mij dat ook een probleem.
Re: Ratelende wisselbak
Posted: Thu Dec 15, 2011 12:11 pm
by rorykoaal
Ok, dank voor de toelichting.. Mocht iemand hier een 4- of 5-bak hebben liggen dan verneem ik dat graag..
Re: Ratelende wisselbak
Posted: Thu Dec 15, 2011 12:32 pm
by Jeroen
Klopt Peter en met een 5-bak uit een E12 zit je weer vast aan het inkorten van de cardanas. Dus ik zou of een 4-bak E12 of E21 M10 op de kop tikken, of een 5-bak E21 maar dan bij voorkeur gelijk met de bijbehorende cardanas. Anders koop je voor een hoop geld een bak en dan moet je evengoed nog aan inkorten en balanceren van die cardanas.
Weet iemand of er nog verschil is tussen de M10 vierbakken onderling? Natuurlijk uitgaande van E12 of E21 met telleraandrijving.
Re: Ratelende wisselbak
Posted: Thu Dec 15, 2011 12:46 pm
by loentje
Ik heb nog wel een paar versnellingsbakken liggen, ik kom uit Liempde! Volgens mij heb je mij ook net gemaild. Wel allemaal vierbakken, vijfbak is wat duurder om aan te schaffen.
groeten loentje
Re: Ratelende wisselbak
Posted: Thu Dec 15, 2011 12:57 pm
by Jeroen
loentje wrote:...ik kom uit Liempde!
Ja, dussss?

Re: Ratelende wisselbak
Posted: Thu Dec 15, 2011 1:00 pm
by uwbuurman
tja, ik zou zoiets ook stil houden hoor Jeroen...