Page 1 of 1

Onsteking vacuumvervroeging ..

Posted: Tue Dec 20, 2011 8:00 pm
by gerrit323
Heren,

Omdat mijn e21 rond tussen de 2000 en 2500 rpm niet goed rijd (peter heeft dit ook ondervonden tijdens de alpentoer) zou ik eerst en vooral de ontsteking willen controleren. Onder de 2000 en boven de 2500 is er niets aan de hand. Mijn e30 2.7 met ongeveer dezelfde setup kwa nokkenas had identiek hetzelfde probleem bij dezelfde toeren .. door tijdens de vermogenbanktest de ontsteking van de 2.7 wat te herprogrameren is bij deze het euvel verholpen dus vermoed ik dat op de e21 ook de ontsteking de boosdoener is met name de vacuumvervroeging. Ik kan me niet juist meer herinneren op welke manier je best te werk gaat ..

Wat ik nog denk te weten

Vacuumleiding van de rotor af .. motor op 1700? toeren laten draaien en dan de ontsteking op de markering afstellen toch?? Ik zou door de hartge setup iets moeten vervroegen alleen twijfel ik of ik dit direkt moet doen als de vacuumleiding los is of eerst deze goed zetten, vacuumleiding terug aansluiten en dan wat vervroegen (mijn technisch brein zegt me dat ik dan ook terug de vervroeging oprommel)

Wie kan me met zekerheid zeggen hoe dit echt moet :idea:

Gerrit

Re: Onsteking vacuumvervroeging ..

Posted: Tue Dec 20, 2011 8:16 pm
by Jeroen
Stellen moet je doen op het statische ontstekingstijdstip dus met beide vacuumslangen los. Standaard geldt voor een 323i een voorontsteking van 22 graden bij 1500 tpm. Van daaruit kun je besluiten wat te vervroegen, maar hoeveel raadzaam is durf ik niet te zeggen, maar nooit teveel. Vervolgens houd je dan met dit als goede basis de volledige werking van de vacuumvervroeging.

Ik meen dat je de ontsteking voor de Alpen exact op tijd had gezet? Dan wordt het mogelijk tijd om nu wat vroeger te gaan. Kunt het evt ook even op het engelse deel vragen aan Mark of Madhatter, wel even vermelden welke aanpassingen zijn gedaan en vooral welke nokkenas geplaatst is.

Re: Onsteking vacuumvervroeging ..

Posted: Tue Dec 20, 2011 8:24 pm
by gerrit323
Ok Jeroen daar kan ik al wat verder mee .. ontsteking staat iets vroeger dan standaard ... met de ontsteking net op tijd zoals ze stond in standaard setup werd de motor in hartge setup te warm bij file rijden en wou het blok ook niet verder dan 5700 rpm wel geen haperingen of slecht rijden bij welk toerental dan ook .. Nu met de iets vervroeging 2° wordt hij nooit meer te warm en gaat hij wel lekker tot 6500rpm dus lijkt deze setup al in de goede richting te gaan alleen heb ik nu dus het bovenvermelde probleem.

Ik vraag ook even onze engelse vrienden om raad :thumbsup

Gerrit