Inrijden van een nieuwe motor
Posted: Wed Dec 21, 2011 5:59 pm
Mijn 323i met M20 motor is gereviseerd en kan binnenkort ingebouwd worden.
De motor is voorzien van nieuwe lagerschalen en zuigerveren, tevens zijn de cilinders gehoond.
Binnenkort wordt de motor weer ingebouwd en kan het inrijden beginnen. Nu zijn er verschillende meningen en opvattingen over hoe een motor in te rijden.
Natuurlijk wil ik het beste voor mijn motor, zodat ik er heel lang van kan genieten. Verkeerd inrijden van de motor kan natuurlijk al weer snel leiden tot blauwe pluimen.
Wat is nu het beste ?
Ik heb natuurlijk navraag bij Herman van mijn revisie bedrijf ESA gedaan. Als het zijn motor zou zijn geweest, dan;
Eerste 1000 Km Rustig rijden tot 2000 Rpm
Daarna 2500 tot 3000 Rpm max. met wisselende belasting.
Na een paar duizend kilometers mogen een paar uitschieters, maar nooit met vol gas.
Geen allerbeste olie gebruiken, het liefst inloopolie en de eerste 10.000 Km niet verversen.
Ik vroeg, wanneer is de motor ingelopen?
Herman, Afhankelijk van het inrijden, totdat hij geen olie meer verbruikt.
Dat wordt dus snelwegen vermijden, ook omdat ik met mijn sportbak al 4000 Rpm bij 120 Km/h maak. Om dan ook nog een met wisselend belasting te gaan rijden, dat gaat het hem niet worden.
Ik denk dat de Eco 5-bak maar van zolder haal.
Gerrit, Ite en Peter, jullie hebben ook een nieuwe motor in moeten rijden. Hoe hebben jullie dat gedaan.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
AutoWeek
Vraag & antwoord | Behandeling nieuwe auto
Hoe moet je met een nieuwe auto omgaan? Ik krijg verschillende adviezen over inrijden en onderhoud. De een zegt dat je de eerste 1000 km het toerental niet boven de 4000 moet laten komen, de ander dat je de eerste 1500 km niet harder moet rijden dan 90 km/h, de derde zegt dat je de eerste 1500 km niet boven de 3000 toeren moet komen, de vierde meent de eerste 1500 à 3000 km niet meer dan 5000 toeren. Wat is de beste manier? En is het verstandig om de auto met een warme motor (olie) in te rijden?
Waar het bij moderne (of revisie)motoren om gaat, is een goed inlopen van de zuigerveren op de cilinderwanden. Dit gaat het beste door de motor de eerste 2000 km alleen onder wisselende belastingen en toerentallen te laten werken en daarbij niet het maximale uit de motor te halen, dus vooral niet de motor hoog in de toeren jagen. Belast de motor nooit zolang deze nog niet door en door op temperatuur is gekomen. Dit duurt langer dan de motortemperatuur aangeeft, want het kost tijd voor het hele motorblok goed is doorgewarmd. Voorkom korte ritten en dus koude starts, slijtage treedt hoofdzakelijk op tijdens de koude start. Ritten over de snelweg genieten de voorkeur, want dan kan de olie goed warm worden zodat de daarin terechtgekomen brandstofresten en condenswater eruit kunnen verdampen. Ontzie de motor echter ook weer niet teveel, want dat vertraagt het inloopproces en kan in extreme gevallen tot ‘verglazing’ van de cilinderwanden leiden (vooral bij dieselmotoren). Hierbij worden de hoongroeven in de cilinderwand door de zuigerveren ‘dichtgepoetst’ en ontstaat er een glad oppervlak dat geen olie meer kan vasthouden. Dit bevordert de slijtage.
De motor is voorzien van nieuwe lagerschalen en zuigerveren, tevens zijn de cilinders gehoond.
Binnenkort wordt de motor weer ingebouwd en kan het inrijden beginnen. Nu zijn er verschillende meningen en opvattingen over hoe een motor in te rijden.
Natuurlijk wil ik het beste voor mijn motor, zodat ik er heel lang van kan genieten. Verkeerd inrijden van de motor kan natuurlijk al weer snel leiden tot blauwe pluimen.
Wat is nu het beste ?
Ik heb natuurlijk navraag bij Herman van mijn revisie bedrijf ESA gedaan. Als het zijn motor zou zijn geweest, dan;
Eerste 1000 Km Rustig rijden tot 2000 Rpm
Daarna 2500 tot 3000 Rpm max. met wisselende belasting.
Na een paar duizend kilometers mogen een paar uitschieters, maar nooit met vol gas.
Geen allerbeste olie gebruiken, het liefst inloopolie en de eerste 10.000 Km niet verversen.
Ik vroeg, wanneer is de motor ingelopen?
Herman, Afhankelijk van het inrijden, totdat hij geen olie meer verbruikt.
Dat wordt dus snelwegen vermijden, ook omdat ik met mijn sportbak al 4000 Rpm bij 120 Km/h maak. Om dan ook nog een met wisselend belasting te gaan rijden, dat gaat het hem niet worden.
Ik denk dat de Eco 5-bak maar van zolder haal.
Gerrit, Ite en Peter, jullie hebben ook een nieuwe motor in moeten rijden. Hoe hebben jullie dat gedaan.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
AutoWeek
Vraag & antwoord | Behandeling nieuwe auto
Hoe moet je met een nieuwe auto omgaan? Ik krijg verschillende adviezen over inrijden en onderhoud. De een zegt dat je de eerste 1000 km het toerental niet boven de 4000 moet laten komen, de ander dat je de eerste 1500 km niet harder moet rijden dan 90 km/h, de derde zegt dat je de eerste 1500 km niet boven de 3000 toeren moet komen, de vierde meent de eerste 1500 à 3000 km niet meer dan 5000 toeren. Wat is de beste manier? En is het verstandig om de auto met een warme motor (olie) in te rijden?
Waar het bij moderne (of revisie)motoren om gaat, is een goed inlopen van de zuigerveren op de cilinderwanden. Dit gaat het beste door de motor de eerste 2000 km alleen onder wisselende belastingen en toerentallen te laten werken en daarbij niet het maximale uit de motor te halen, dus vooral niet de motor hoog in de toeren jagen. Belast de motor nooit zolang deze nog niet door en door op temperatuur is gekomen. Dit duurt langer dan de motortemperatuur aangeeft, want het kost tijd voor het hele motorblok goed is doorgewarmd. Voorkom korte ritten en dus koude starts, slijtage treedt hoofdzakelijk op tijdens de koude start. Ritten over de snelweg genieten de voorkeur, want dan kan de olie goed warm worden zodat de daarin terechtgekomen brandstofresten en condenswater eruit kunnen verdampen. Ontzie de motor echter ook weer niet teveel, want dat vertraagt het inloopproces en kan in extreme gevallen tot ‘verglazing’ van de cilinderwanden leiden (vooral bij dieselmotoren). Hierbij worden de hoongroeven in de cilinderwand door de zuigerveren ‘dichtgepoetst’ en ontstaat er een glad oppervlak dat geen olie meer kan vasthouden. Dit bevordert de slijtage.