Page 1 of 2

Inrijden van een nieuwe motor

Posted: Wed Dec 21, 2011 5:59 pm
by Arnold D
Mijn 323i met M20 motor is gereviseerd en kan binnenkort ingebouwd worden.
De motor is voorzien van nieuwe lagerschalen en zuigerveren, tevens zijn de cilinders gehoond.
Binnenkort wordt de motor weer ingebouwd en kan het inrijden beginnen. Nu zijn er verschillende meningen en opvattingen over hoe een motor in te rijden.

Natuurlijk wil ik het beste voor mijn motor, zodat ik er heel lang van kan genieten. Verkeerd inrijden van de motor kan natuurlijk al weer snel leiden tot blauwe pluimen.

Wat is nu het beste ?

Ik heb natuurlijk navraag bij Herman van mijn revisie bedrijf ESA gedaan. Als het zijn motor zou zijn geweest, dan;

Eerste 1000 Km Rustig rijden tot 2000 Rpm
Daarna 2500 tot 3000 Rpm max. met wisselende belasting.
Na een paar duizend kilometers mogen een paar uitschieters, maar nooit met vol gas.
Geen allerbeste olie gebruiken, het liefst inloopolie en de eerste 10.000 Km niet verversen.

Ik vroeg, wanneer is de motor ingelopen?

Herman, Afhankelijk van het inrijden, totdat hij geen olie meer verbruikt. :)

Dat wordt dus snelwegen vermijden, ook omdat ik met mijn sportbak al 4000 Rpm bij 120 Km/h maak. Om dan ook nog een met wisselend belasting te gaan rijden, dat gaat het hem niet worden.
Ik denk dat de Eco 5-bak maar van zolder haal.

Gerrit, Ite en Peter, jullie hebben ook een nieuwe motor in moeten rijden. Hoe hebben jullie dat gedaan.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

AutoWeek

Vraag & antwoord | Behandeling nieuwe auto

Hoe moet je met een nieuwe auto omgaan? Ik krijg verschillende adviezen over inrijden en onderhoud. De een zegt dat je de eerste 1000 km het toerental niet boven de 4000 moet laten komen, de ander dat je de eerste 1500 km niet harder moet rijden dan 90 km/h, de derde zegt dat je de eerste 1500 km niet boven de 3000 toeren moet komen, de vierde meent de eerste 1500 à 3000 km niet meer dan 5000 toeren. Wat is de beste manier? En is het verstandig om de auto met een warme motor (olie) in te rijden?

Waar het bij moderne (of revisie)motoren om gaat, is een goed inlopen van de zuigerveren op de cilinderwanden. Dit gaat het beste door de motor de eerste 2000 km alleen onder wisselende belastingen en toerentallen te laten werken en daarbij niet het maximale uit de motor te halen, dus vooral niet de motor hoog in de toeren jagen. Belast de motor nooit zolang deze nog niet door en door op temperatuur is gekomen. Dit duurt langer dan de motortemperatuur aangeeft, want het kost tijd voor het hele motorblok goed is doorgewarmd. Voorkom korte ritten en dus koude starts, slijtage treedt hoofdzakelijk op tijdens de koude start. Ritten over de snelweg genieten de voorkeur, want dan kan de olie goed warm worden zodat de daarin terechtgekomen brandstofresten en condenswater eruit kunnen verdampen. Ontzie de motor echter ook weer niet teveel, want dat vertraagt het inloopproces en kan in extreme gevallen tot ‘verglazing’ van de cilinderwanden leiden (vooral bij dieselmotoren). Hierbij worden de hoongroeven in de cilinderwand door de zuigerveren ‘dichtgepoetst’ en ontstaat er een glad oppervlak dat geen olie meer kan vasthouden. Dit bevordert de slijtage.

Re: Inrijden van een nieuwe motor

Posted: Wed Dec 21, 2011 7:02 pm
by gerrit323
Zo schrijft bmw het voor ... eerste 2000km max 2/3 van toegelaten toerental (4000 dus) en vanaf dan elke 500km 500 toeren omhoog .. leek mij wat veel dus de 2.7 is op de volgende manier ingereden ... ook mijn 2 liter blok heb ik zo opnieuw ingereden na 6 jaar stilstand

Volgende lijst uiteraard met wisselende toeren en belasting :idea:

de eerste 1500km max 3000 toeren zonder 1 uitschieter
de volgende 1500km 3500 toeren zonder 1 uitschieter
de volgende 1000km max 4000 toeren met op het einde toe al eens een uitschieter naar 4500
vanaf 4000 km tot 4500 toeren en zo elke 500 km 500 toeren omhoog ... elke keer met 1 a 2 uitschieters naar de volgende toeren van het bereik

dat maakt dat je bij een standaardblok aan 5500km tot 6000 toeren mag gaan .. in mijn geval had ik er 6500 alvorens tot 7000 te mogen.

Mij heeft men kwa oliewissel wel net het omgekeerde verteld :shock: ... eerste olie na 3000 km verversen omdat die nog het laatste vuil van de revisie meeneemt .. daar wil je echt geen 10000km mee rondrijden in je blok .. heb ik dus ook gedaan na 3000 km de olie en oliefilter vervangen.

Mijn blok gebruikte vanaf km 0 ongeveer 50cl olie op 1000km na 3000km was het olieverbruik 0,0 cl.

Gerrit

Re: Inrijden van een nieuwe motor

Posted: Wed Dec 21, 2011 8:26 pm
by Peter V.
Het advies wat ik kreeg bij de revisie van mijn motor was eigenlijk bijna gelijk aan die van Gerrit.

* 1500km max 3000 rpm.
* Elke 500 km hierna 500 RPM erbij.

Eerste oliewissel bij 5000 km of een jaar. Ik zit nu op 1100 km en het oliepeil is op de stok minimaal gezakt.
Ik kreeg van wiebrand wel het advies om niet alleen snelweg te doen en echt wisselende belasting.

Re: Inrijden van een nieuwe motor

Posted: Wed Dec 21, 2011 8:40 pm
by 323baur
Hier idem dito.
De eerste 1000km echt rustig aan gedaan. Niet boven de 2500-3000 rpm.
Daarna bij elke 500km 500rpm erbij als max.
Veel wisselend belastend rijden is erg goed.
In de Alpen heb ik de eerste 2 dagen redelijk netjes en rustig gereden.
Ik heb na 4500 km eigenlijk geen oliegebruik.
Ik ga na de winter voor de 3e keer wisselen, daarna gewoon normale intervallen.
Wel belangrijk: klepspeling elke 1000km checken, die moeten echt even inlopen!!

Re: Inrijden van een nieuwe motor

Posted: Wed Dec 21, 2011 8:42 pm
by Peter V.
323baur wrote:Wel belangrijk: klepspeling elke 1000km checken, die moeten echt even inlopen!!
Daar heb ik dan gelukkig geen last van... M40B18.

Re: Inrijden van een nieuwe motor

Posted: Wed Dec 21, 2011 9:22 pm
by 323baur
hahaha, tikkerdertik.
Oh nee, jij hebt van die hydrolische dingen.

Re: Inrijden van een nieuwe motor

Posted: Wed Dec 21, 2011 10:09 pm
by Peter V.
Inderdaad hydraulisch en met rollagers in de tuimelaars dus geen M40 ellende.

Re: Inrijden van een nieuwe motor

Posted: Wed Dec 21, 2011 11:49 pm
by Arnold D
Bedankt heren, :thumbsup

Ik heb wel van jullie inrij schema gehoord, maar ik heb niets over het olie verbruik vernomen.
Als het olieverbruik nul is, dan zal de motor wel goed ingelopen zijn.

Ik ga me aan jullie schema houden, dat lijkt mij beter dan mijn eigen schema.

Re: Inrijden van een nieuwe motor

Posted: Wed Dec 28, 2011 4:31 pm
by Alex1971
Wat liggen de adviezen van de professionals sterk uiteen zeg..

Zelf zou ik gewoon de fabrieksopgave aanhouden, die inhoudt dat je de eerste 2000 KM steeds max 2/3 van het toerental aanhoudt. Maar volgens mij hoort daarbij ook het gebruik van inloopolie en dat (met filter) vervangen bij diezelfde 2000 KM. Inrijden zelf is veel schakelen en veel wisselende toeren, echter nooit vol belasten (dus ook niet bij lage toeren). Na die 2000 KM gewoon steeds een stapje verder gaan met de toeren en dan is denk ik die 500 toeren / 500 KM een goede leidraad.

Inrijden is tegenwoordig nogal veranderd door de modernere materialen en andere toleranties. Omdat je motor wel is gereviseerd, maar nog steeds de motor is die begin jaren 70 is ontwikkeld zou ik dan ook gewoon de oude regels aanhouden. Verbruik is lastig te zeggen (geen motor is gelijk) maar als je aanhoudt dat je tussen de serviceintervallen niet hoeft bij te vullen, gaat het prima. Dat zou dus inhouden dat je 1.5 L per 7500 Km mag verbruiken (peilstok is toch 1.5 liter bij de M20?)

Re: Inrijden van een nieuwe motor

Posted: Mon Jan 09, 2012 7:22 pm
by wildhaguh
hallo

rustig rijden met wisselende toeren de eerste tijd.

en niet bang zijn om hem is flink gas te geven naar de 1e 500rustige km ers
(doe dit wel als de motor goed warm is dus naar minimaal 50km achtereen gereden te hebben.)

de 1e 5000km te rustig doen is ook niet goed.

gewoon op zn tijd als die warm is even goed laten werken.

groeten rik

Re: Inrijden van een nieuwe motor

Posted: Mon Jan 09, 2012 9:49 pm
by uwbuurman
Waar baseer je dat op Rik? is dat kennis of gevoel?

Re: Inrijden van een nieuwe motor

Posted: Tue Jan 10, 2012 5:38 pm
by wildhaguh
hallo

een beetje van beide.

een voorbeeld : het gemiddelde bestel busje heeft een vrij lichte motor ten opzichte van het gewicht en wordt dus vanaf de 1e km flink gas mee gegeven om vooruit te komen en tog zijn er zat met 3 of 4 ton erop zonder dat er een sleutel aan de motor geweest is.

ander voorbeeld: een auto waar de 1e 5 jaar je oma in gereden heeft die vind het niet fijn als je hem daarna wel flink gas gaat geven.
(wordt soms traag of krijgt spontaan olie lekkage s omdat alles opeens veel warmer wordt.

en op die ervaring+ mijn gevoel heb ik mijn mening gebazeerd en zo zou ik het met mijn eigen spullen ook doen.

tevens komt er boven in de cilinder een soort rand ( stootrand) tot waar de zuigerveren komen.|(dat is niet naar een paar km er natuurlijk)
als je eerst nooit hoger komt als 3000 toeren en dan opeens tot 7000 bijvoorbeeld wordt alles wat warmer en zet het wat meer uit waardoor je zuigerveren (en zuiger) iets hoger in de cilinder komen en dus tegen die rand.
dit zijn uiteraard geen mm ers.


Groeten Rik

Re: Inrijden van een nieuwe motor

Posted: Tue Jan 10, 2012 7:57 pm
by raymondw
Ik heb de M88/3 motor van mijn E28 alsvolgt ingereden.

0km - 500km: max 3000RPM met wisselende belastingen; alleen deellast
500km - 1000km: Geleidelijk aan opbouwen naar 3500RPM met wisselende belastingen; alleen deellast
1000km - 2500km: Geleidelijk aan opbouwen tot 6500RPM met wisselende belastingen; alleen deellast
2500km - 5000km: Geleidelijk aan opbouwen tot 6900RPM (max toerental) met wisselende belastingen; volgas is toegestaan, maar niet langdurig.
5000km - 10000km: Max toerental ook langdurig toegestaan (#1)

Dit schema is gebaseerd op het schema van DickH (E34 M5 'fat lady') en de fabrieks instructies voor de M88/3 motor.

Oliewissels zijn uitgevoerd bij:
- 0km: Eurol Special Multigrade 15W40 (mineraal)
- 738km: Eurol Special Multigrade 15W40 (mineraal)
- 2113km: Castrol TWS Motorsport 10W60 (volsyntheet)
- De volgende oliewissel (eveneens TWS 10W60) wordt na de winterstop uitgevoerd. Op dit moment staat de teller op 7961km.

#1: Getest tijdens diverse tripjes
- BAB A31: Kreuz Gronau/Ochtrup tot aan afslag Lingen (~50km); 5500RPM - 6200RPM
- BAB A2: Kreuz Hannover Ost tot aan Kreuz Konigslutter (~75km); 5500RPM - 6200RPM
- BAB A13: Kreuz Berlin Schonefeld tot aan Lubbenau (~100km); 5500RPM - 6000RPM

Re: Inrijden van een nieuwe motor

Posted: Fri Jan 13, 2012 3:16 am
by Arnold D
Hallo Rik, een paar dingen waar ik toch even op wil reageren.
Vergeet niet dat het hier om een benzine motor gaat die 30 jaar ouder is.
uwbuurman wrote:Waar baseer je dat op Rik? is dat kennis of gevoel?
wildhaguh wrote:hallo

een beetje van beide.

een voorbeeld : het gemiddelde bestel busje heeft een vrij lichte motor ten opzichte van het gewicht en wordt dus vanaf de 1e km flink gas mee gegeven om vooruit te komen en tog zijn er zat met 3 of 4 ton erop zonder dat er een sleutel aan de motor geweest is.
Niet iedere bestuurder van een busje doet dat en zij hebben waarschijnlijk zo'n busje met 3 a 4 ton op de teller.
wildhaguh wrote:ander voorbeeld: een auto waar de 1e 5 jaar je oma in gereden heeft die vind het niet fijn als je hem daarna wel flink gas gaat geven.
(wordt soms traag of krijgt spontaan olie lekkage s omdat alles opeens veel warmer wordt.
Mee eens, zoiets moet je ook weer opnieuw inrijden. Zo ook met een auto die een paar jaar heeft stilgestaan.
wildhaguh wrote:tevens komt er boven in de cilinder een soort rand ( stootrand) tot waar de zuigerveren komen.|(dat is niet naar een paar km er natuurlijk)
als je eerst nooit hoger komt als 3000 toeren en dan opeens tot 7000 bijvoorbeeld wordt alles wat warmer en zet het wat meer uit waardoor je zuigerveren (en zuiger) iets hoger in de cilinder komen en dus tegen die rand.
dit zijn uiteraard geen mm ers.
Dan heb je niet goed gelezen wat er in het inrijd schema staat vermeld. Het inrijden gaat in stapjes in toeren omhoog en niet ineens van 3000 Rpm naar 7000 Rpm.
Mijn oude blok heeft 90.000 Km gereden en geen stootrand te zien. Cilinders met een stootrand hebben wel iets meer op de teller en er zal ook weinig meer van hoonsporen te bekennen zijn die voor de smering in de cilinders zorgt .Die is aan de beurt voor een revisie.
wildhaguh wrote:en niet bang zijn om hem is flink gas te geven naar de 1e 500rustige km ers
Dat is al helemaal af te raden. De zuigerveren zijn dan nog niet op zijn plek gesleten met alle gevolgen van dien.

Rik, Ik heb net een dure motorrevisie achter de rug en om nou op jou gevoel iemand anders een motor in te laten rijden vindt ik gevaarlijk en ik kan niet zeggen dat jou redenaties met kennis is onderbouwd.
Dan ga ik toch liever de fabrieksspecificaties aanhouden, omdat ik denk dat zij, zij met een jarenlange ervaring, dat wel zullen hebben geprüft.

Re: Inrijden van een nieuwe motor

Posted: Fri Jan 13, 2012 3:46 pm
by uwbuurman
Jouw reactie, Arnold, was precies de reden van mijn vraag of het voorstel van Rik een gevoel was. Het is inderdaad niet handig om op basis van gevoel en 'zo heb ik het altijd gedaan' mensen te adviseren. Wel fijn dat Rik meedenkt overigens, maar ik zou inderdaad een fabrieksschema aanhouden of een schema met onderbouwing.