E36 voor de bazin... nu met 2.8

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8

Post by Jeroen »

We rijden nu een paar weken rond, toch maar besloten Vanos aan te pakken omdat het koppel onderin nog niet is wat het zijn moet. Dat gecombineerd met een wat rommelige start en dito loop bij lage toerentallen maakt dat het vermoeden bestaat dat Vanos toch niet top functioneert, is ook een aantal jaren geleden gereviseerd met rubber ringetjes van de dealer en die vormen gewoon geen langdurige oplossing. Daarnaast ook niet het idee dat de mapping een dusdanig verschil zou kunnen maken. Dus om alles maar goed te hebben dat toch maar doen. Laten doen denk ik, Steve weet een goede specialist en dan is 't in een avondje ook weer helemaal goed. Dat eerst en dan naar Beek.

Met zo'n project zijn er altijd wel dingetjes die niet helemaal naar wens verlopen, ook hier. De nieuwe INA kettingspanner (zou OEM zijn?) zorgde bij elke start voor een ratel dus gauw de oude er weer in, sindsdien ketting niet meer gehoord. De nieuwe Febi werkcylinder van de koppeling liep zwaar en maakte bijgeluiden, dus de oude FAG er weer in. Vervolgens ontstond een steeds sterker zingend geluid in de aandrijflijn. Had niet helemaal de juiste bakolie erin dus die eens vervangen, geen verschil. Testen met vrij draaien op de brug leverde op dat het geluid niet uit de bak kwam (gelukkig!) maar uit het nieuwe steunlager van de cardanas, trouwens ook van Febi. Tijd dus om wat voorzichtiger te worden met spullen van Febi! Anyway, lager lekker in het vet gezet en nu weer vrijwel stil. Goed om te weten wat de bron is en die vervangen we dan nog wel een keer.

Dus wel wat dingetjes, maar rondje nalopen levert op dat alles nog netjes op z'n plek zit, er geen lekkages oid zijn, en qua koppel en vermogen is het autootje nu al leuk sterker geworden. (nog) niet zo'n koppelpiek onderin maar sleurt heel lineair prima door de toeren. Rustig aan afronden de komende periode. Erg druk dus kan nog even duren, maar zolang we weten dat de basis goed is vind ik 't allemaal prima.


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8

Post by uwbuurman »

Ah. Inderdaad heb ik zelf ook al wat gedoe gehad met Febi. Neem wat vaker SWAG en FAG hier. Maar goed, mooi dat 't verder allemaal mooi gaat. Jammer van die vanos. Maar je hebt gelijk dat je dat even voor de software gaat doen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8

Post by Jeroen »

Het synchroniseren van de agenda's om de Vanos revisie te doen is nog niet gelukt, wellicht ga ik dat zelf oppakken, weer leuk nieuw leerproject en die van de E46 moet tenslotte ook nog.

DME is aangepakt door Beek Racing en ondanks dat het gebrekkige Vanos ervoor zorgt dat er in het lagere toerenbereik nog veel te winnen valt, is de winst met de 2.8 mapping al overduidelijk merkbaar, wat zet dat ding ff extra stappen op toeren zeg. Nog niet heel veel kilometers mee gedaan maar ben al wel onder de indruk.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8

Post by uwbuurman »

Dat geloof ik wel, ja. Echt wel een verschil tussen de m52b25 en de b28.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8

Post by raymondw »

Goed bezig Jeroen; allemaal bekende M54 issues, dus daar hoef je niet meer naar om te kijken. Vanos bij een M54 is een leuk project om zelf te doen.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8

Post by Jeroen »

Thanks! Spullen al besteld, ga van E36 en E46 beide zelf de Vanos aanpakken.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8

Post by 323baur »

Erg leuk!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8

Post by Jeroen »

Vorige week gelijk het Vanos van de E36 aangepakt. Mijn eerste Vanos haha, dus rustig aan gedaan en toen was het evengoed in 2 avondjes gepiept. Bij de M52 heb je een blokkeergereedschap voor de krukas en nokkenassen en een verstel-tool voor het tandwiel van de uitlaatnokkenas nodig, die even besteld, was iets van 7 tientjes, prima.

Het aanbrengen van de blokkeerstift van de krukas is in een E36 met dit motortype een crime omdat je er gewoon niet bij kunt. Aangezien de distributie op z'n plek blijft was het geen probleem om dit dan maar even achterwege te laten, voordat alles dicht ging uiteraard wel even de timing van de krukas gecontroleerd.

Wat er zonder veel moeite uit kwam was een Vanos unit die na 24 jaar en > 200.000 km echt wel compleet dood was en onmogelijk nog op enige manier op druk kon komen, zie onderstaand filmpje. Na montage van de nieuwe ringen bewoog de zuiger weer mooi stroef.



Auto heeft nu onderin ook weer koppel, erg leuk! Blijft nog wel dat de auto in de opwarmfase ietsjes inhoudt, had gehoopt dat dat met de verse Vanos ook gelijk verholpen was maar helaas. En ook dat willen we eruit hebben dus daar gaan we nog eens even mee testen en puzzelen. Bijv even kijken of de Vanos solenoid wellicht wat slecht op gang komt, of de klep van de carterventilatie correct werkt, etc. Vrijwel alles aan de inlaatzijde is vernieuwd en rondspuiten met wat remmenreiniger levert nul reactie op, dus valse lucht lijkt het niet te zijn, hebben we ons werk iig goed gedaan. Enige wat zo te binnen schiet wat nog aangepakt mag worden zijn de injectoren, wellicht dat ik er maar eens 6 moet opsturen voor reinigen en testen. Maar ja, je weet 't niet, kan ook zijn dat één van de lambdasondes loopt te etteren. Foutcodes worden er iig niet geschreven en de live data zijn gewoon ok. Er moet iets te perfectioneren overblijven haha
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8

Post by uwbuurman »

Lekker gewerkt, in ieder geval. Mooi dat de vanos fris is, nu. 6 nieuwe injectoren kost ook de hoofdprijs niet, wellicht een betere oplossing nog, dan reinigen?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8

Post by BertjeConti »

Die Vanos was echt toe aan een setje nieuwe ringen. Heb je ook meteen een 'anti rattle' uitgevoerd?

Lambda's moeten volledig dood zijn op een M52 voor een foutcode. Let wel dat hier dus geen 'normale' lambda's in passen.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8

Post by Jeroen »

Thanks guys! Ik vind het wel lastig om dingen aan te gaan pakken zonder heldere diagnose, maar veel is natuurlijk al aangepakt dus dan blijven er wat lastiger te analyseren zaken over. Eerst nog even eea uitproberen. Injectoren van dit type heb ik nog niet betaalbaar gezien dus vandaar het idee voor een revisie.

Vanos was stil en is nog steeds stil. Ik kreeg tav de anti rattle kit het advies "if it ain't broken don't fix it" dus daarom die vooralsnog maar even overgeslagen. Lambda's heb ik eerder gedonder mee gehad bij deze auto, zonder codes, en die problemen waren direct verholpen na vervanging van beide lambdasondes. Maar dat is 6 jaar en ca 50.000km geleden, daarmee wel kans hebbers maar geen hoofdverdachten. Maar als de andere zaken die ik heb bedacht geen soelaas bieden, misschien dat ik hiervoor toch de portemonnee trek. Maar ook dit zijn geen koopjes.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8

Post by BertjeConti »

Ik vraag mij overigens af of de M52 tijdens warmloop uberhaupt al 'closed loop' regelt op de lambda's.
Eerlijk gezegd verwacht ik dat niet, en daarmee kun je de lambda's uitsluiten als het gaat om inhouden tijdens de warmloopfase.

6 jaar/50k km moeten de lambdas met gemak uithouden.

Injectoren, mijn idee: waarom wel problemen tijdens warmloop en niet meer als de motor opgewarmd is??

Wellicht een defecte temp sensor waardoor de DME denkt dat de motor al warmer is dan de werkelijkheid, maar dat had je natuurlijk al met de live data gecontroleerd.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8

Post by Thegs »

Als andere verdachten, LMM en ICV?
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8

Post by Jeroen »

Solved! Ik twijfelde al half en half aan de injectoren, die toch kritischer zijn in de opwarmingsfase als alles nog niet op bedrijfstemperatuur is en je ook nog eens aan het verrijken bent. Gisteren kwam de auto aarzelend op gang en Tamara meldde daarna ook nog eens dat de auto ernstiger ging inhouden, dat klonk als 1+1. Bij gebrek aan geduld dezelfde avond aangepakt.

We hadden de injectoren van Tamara's eigen inlaat gebruikt omdat die prima waren maar ik denk dat er nu toch 1 staat te lekken en/of pissen. Gelukkig hadden we de rail van de donor ook nog liggen en die er gisteravond ingezet. Vanmorgen koud... geen aarzeling en niet meer inhouden, pfew, da's goed nieuws!

Overigens had ik in de tussentijd al wat andere checks gedaan. Temperatuurzenders gaven goede live data, Vanos solenoid werkt naar behoren, carterventilatieklep idem dito. LMM en ICV hebben we trouwens ook van Tamara's blok overgezet en iig gereinigd en ICV ook even getest. LMM blijft ook een risicofactor maar zoals 't er nu uitziet hebben we de puntjes al op de spreekwoordelijke i dus gewoon lekker karren nu, ook koud.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E36 voor de bazin... nu met 2.8

Post by uwbuurman »

Lekker! Zijn die injectoren dan hetzelfde? Die 2.8 niet net wat meer debiet dan de 2.5? Maar fijn dat dat nu is opgelost!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply