Page 1 of 1

Schoonspuiten

Posted: Sun Jan 29, 2012 10:48 am
by Wilmo
Je hoort het links en rechts wel eens en ik heb het ook wel eens zien gebeuren: Met de hoge druk spuit de motorruimte schoonspuiten.

Is dit een belachelijk slechte methode, is het een matige methode met risico's of is het geen probleem?

Re: Schoonspuiten

Posted: Sun Jan 29, 2012 3:00 pm
by 323baur
Geen probleem.
Zorg dat de motor lekker warm is. Ik zou hem laten lopen.
Eerst beetje nat maken, overvloedig een paar flessen dasty er over heen nevelen.
2 minuutjes laten intrekken en afspuiten met hogedruk.
Niet direct op de ontsteking en in de luchtinlaat spuiten.

Re: Schoonspuiten

Posted: Mon Jan 30, 2012 7:39 pm
by uwbuurman
Ik zou de zekeringenkast ook ontzettend met rust laten...

Re: Schoonspuiten

Posted: Tue Jan 31, 2012 5:19 pm
by r@n-d
Is de motorruimte zo vies dat je een hogedruk reiniger nodig hebt?
Of voor het gemak? Persoonlijk zou ik liever een halve dag met de hand staan poetsen....
Magoed...

Re: Schoonspuiten

Posted: Tue Jan 31, 2012 6:05 pm
by Jeroen
Me too. Hooguit dat is eens een vettig motorblok afspuit met brake cleaner, de rest met de hand hoor.

Re: Schoonspuiten

Posted: Thu Feb 09, 2012 10:48 am
by lennardkvw
Let ook op met keeringen. Geen probleem lijkt me.

Voor de weet: wat is het voordeel van een warme of lopende motor?

Re: Schoonspuiten

Posted: Thu Feb 09, 2012 8:07 pm
by e-einundzwanzig
lennardkvw wrote:Let ook op met keeringen. Geen probleem lijkt me.

Voor de weet: wat is het voordeel van een warme of lopende motor?
waarom doe je de afwas met warm water? hoe warmer iets is. hoe vrijer de moleculen kunnen bewegen. het is daardoor ook makkelijker te verwijderen.
staal wordt ook buigzamer als het gloeiend heet is. Warm water bevriest eerder dan koud water

Re: Schoonspuiten

Posted: Thu Feb 09, 2012 11:19 pm
by lennardkvw
Is ook zo, met name "Warm water bevriest eerder dan koud water" is erg waar :)