Page 1 of 1
Extra luchtschuif
Posted: Fri Feb 10, 2012 1:29 pm
by Paul Langenhuijsen
Mijn e21 323i start voor geen meter als die koud is, vermoed dat de extra luchtschuif niet goed functioneerd.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik deze weer gangbaar kan krijgen en of schoonmaken? Of moet die gewoon vervangen worden?
Hij start alleen als ik mijn gaspedaal volledig ingetrapt houd, maar als die dan eenmaal loopt doet hij het prima.
thanks
Paul
Re: Extra luchtschuif
Posted: Fri Feb 10, 2012 1:43 pm
by Jeroen
De extra luchtschuif regelt het verhoogd stationaire toerental maar zels al doet deze niets dan moet de auto nog wel aanslaan. Ik gok op deze mogelijkheden:
- koudestartinjector onder het inlaatspruitstuk functioneert niet (bijv defect of geen stuurspanning vanuit de thermotijdschakelaar)
- warmdraairegelaar ook wel WUR defect (beste even testen met een ander exemplaar)
Over beiden is hier genoeg te vinden, oa topic van Arnold z'n 323i of als je zoekt op WUR
Re: Extra luchtschuif
Posted: Fri Feb 10, 2012 2:48 pm
by Paul Langenhuijsen
Hallo Jeroen
Bedankt voor de info, was gisteren al bij de dealer, maar volgens hun waren die 2 ok en was alleen die luchtschuif nog een mogelijkheid.
Weet je of die is te reinigen of gangbaar te maken?
Re: Extra luchtschuif
Posted: Fri Feb 10, 2012 3:15 pm
by Jeroen
Als het een elektrische is kun je meten of 'ie z'n spanning krijgt, 'm demonteren en kijken of de klep ook beweegt als je het contact aan zet, en evt uitspuiten met brake cleaner oid.
De mechanische (op koelvloeistof) is wat lastiger omdat er geen losse onderdelen meer geleverd worden en de vervangende schuif prijzig en niet meer in te stellen is. Bij de oude versie kun je wel het binnenwerk eruit draaien om schoon te maken en om te kijken of bijv de o-ringen niet aan vervanging toe zijn. Een standaard o-ring is altijd wel te vinden.
Mijn inschatting is dat dit weinig relatie heeft met niet aanslaan bij starten.
Re: Extra luchtschuif
Posted: Sat Feb 11, 2012 12:27 am
by Arnold D
Hoi Paul, hoe heeft de dealer getest of de WUR goed is ?
Electrisch kan deze getest worden, maar wil niet zeggen of hij mechanisch ook zijn werk doet.
Volgens de vraagbaak kan het wel aan de extra luchtschuif liggen. Het kan zijn dat deze bij het afkoelen van de motor niet meer opend. Dit kun je kontroleren door de slangen los te halen en kijk of de schuif open of dicht staat. Makkelijk te doen met een zaklamp en een spiegel. Bij een koude motor moet ie open zijn.
Re: Extra luchtschuif
Posted: Mon Feb 13, 2012 12:28 pm
by Paul Langenhuijsen
Hallo Arnold,
Bedankt, lijkt er nu meer op dat die open blijft staan, stationair draait hij nu 2000 toeren, als ik de slang van de sluif dichtknijp dat gaat hij weer rustig lopen.
Ik haal de schuif er wel af en maak hem schoon. Thanks!