Schokkend rijden & schommelend stationair toerental
Posted: Sun Feb 12, 2012 8:36 pm
Hi guys,
Mijn E21 heeft na een vrij vlekkeloos half jaar sinds kort wat last van schokken. Wanneer ik harder dan plusminus 70 km/h ga (dus met name op de snelweg) komt het soms voor dat hij onwijs begint te schokken. Wanneer ik dan terugschakel naar z'n 3 (ik heb een 4-bak) en ik flink de toeren laat oplopen gaat het soms over, maar soms ook valt de motor gewoon uit wanneer ik vaart minder en de koppeling indruk. De electriciteit is in orde (verdeelkap en bougiekabels geven gewoon stroom door). Ook de bougies zien er prima uit. Wel heb ik het idee dat het vaker gebeurt met vochtig (miezerig regenachtig) weer.
Daarnaast schommelt het toerental in stationaire toestand tussen de 700 en 1000 toeren. Ik heb daarom het idle afstelschroefje van de carb (Weber 38 DGAS) iets aangepast. Nu loopt hij stabieler, maar 1100 toeren in stationaire toestand lijkt me wat onnodig hoog.
Vraag:
1. Kan het schokken een vochtprobleem zijn? Zo ja, hoe valt dit op te lossen?
2. Kan het schokken iets te maken hebben met de oliedruk en/of oliepomp?
2. Kan het schommelende toerental iets te maken hebben met de oliedruk en/of oliepomp? Dit vertelde iemand van de garage tegen me, maar wil iets meer zekerheid voordat ik de carter openschroef en oliepomp ga checken.
Hoor het graag!
Alvast bedankt,
Menno
Mijn E21 heeft na een vrij vlekkeloos half jaar sinds kort wat last van schokken. Wanneer ik harder dan plusminus 70 km/h ga (dus met name op de snelweg) komt het soms voor dat hij onwijs begint te schokken. Wanneer ik dan terugschakel naar z'n 3 (ik heb een 4-bak) en ik flink de toeren laat oplopen gaat het soms over, maar soms ook valt de motor gewoon uit wanneer ik vaart minder en de koppeling indruk. De electriciteit is in orde (verdeelkap en bougiekabels geven gewoon stroom door). Ook de bougies zien er prima uit. Wel heb ik het idee dat het vaker gebeurt met vochtig (miezerig regenachtig) weer.
Daarnaast schommelt het toerental in stationaire toestand tussen de 700 en 1000 toeren. Ik heb daarom het idle afstelschroefje van de carb (Weber 38 DGAS) iets aangepast. Nu loopt hij stabieler, maar 1100 toeren in stationaire toestand lijkt me wat onnodig hoog.
Vraag:
1. Kan het schokken een vochtprobleem zijn? Zo ja, hoe valt dit op te lossen?
2. Kan het schokken iets te maken hebben met de oliedruk en/of oliepomp?
2. Kan het schommelende toerental iets te maken hebben met de oliedruk en/of oliepomp? Dit vertelde iemand van de garage tegen me, maar wil iets meer zekerheid voordat ik de carter openschroef en oliepomp ga checken.
Hoor het graag!
Alvast bedankt,
Menno
