Page 1 of 5
Even voorstellen: BMW 318i uit 1982
Posted: Wed Feb 22, 2012 9:18 am
by Daanzeven
Mensen,
eindelijk is het dan zover! Na het Marktplaats-topic volgespamd te hebben heb ik eindelijk een e21 gekocht!
Het is een Fjord-blauwe 318i uit 1982 geworden. Hij heeft bijna 118.000 km gelopen, en is helemaal roestvrij!
Hij heeft een vijfbak, en klapraampjes achter, staat dus op BBS-lichtmetaal, en heeft een extra setje standaard wielen.
Momenteel staat hij nog op Frans kenteken, dus vrijdag de boel maar eens laten keuren bij de RDW, en dan afwachten en en hem perfectioneren!
Groeten,
Daan
Hier de foto:

Re: Even voorstellen: BMW 318i uit 1982
Posted: Wed Feb 22, 2012 9:51 am
by Jeroen
Gefeliciteerd Daan! Sja leek al een erg fraai exemplaar op basis van je verslag dus een goede keuze. Ik zou overigens de RDW niet gelijk de APK laten doen, bij afkeur kun je dan nl alleen maar weer terug naar de RDW. Beter is dus om na de RDW even het kenteken af te wachten, platen laten maken en dan bij de plaatselijke garage keuren. Bij de RDW zullen ze het voor de invoer doorgaans niet heel lastig maken, meestal kijkt men alleen of de identiteit (typeplaatje chassis) overeenkomt met het kenteken en of er daadwerkelijk een vierpitter in ligt. Dan nog een snel rondje om de auto en je mag weer terug.
We gaan er nu wel vanuit dat je wel onder andere op 28 april en 26 mei aanwezig bent he!
Re: Even voorstellen: BMW 318i uit 1982
Posted: Wed Feb 22, 2012 10:54 am
by Peter V.
Gefeliciteerd met de aanschaf! Een uitgebreide fotoshoot is uiteraard een must.
Ik denk trouwens niet dat ze Fjordblauw is maar meer stratos of baltic.
http://www.e21-board.de/wbb/index.php?p ... leMetallic
Re: Even voorstellen: BMW 318i uit 1982
Posted: Wed Feb 22, 2012 11:13 am
by Daanzeven
@ Jeroen: IK was inderdaad van plan om hem langs de rdw te rijden zonder APK, om hem vervolgens in de tuin van mijn ouders helemaal klaar te maken voor een nieuwe APK. Met een beetje mazzel wordt zelfs de Franse APK die er nog op zit geaccepteerd! We zullen zien;).
@ Peter: De kleur was een gokje; ik had die naam toevallig in een overzichtje zien staan;)
Heeft er nog iemand een middendemper en einddemper liggen trouwens? (de middendemper is lek)
Ook vroeg ik me af of jullie weten of die velgen origineel zijn? Het zijn BBS'jes, maar ze zijn achterlijk breed!
Re: Even voorstellen: BMW 318i uit 1982
Posted: Wed Feb 22, 2012 11:59 am
by uwbuurman
Van harte met je aanschaf! Een 318i heeft een leuke motor!
Re: Even voorstellen: BMW 318i uit 1982
Posted: Wed Feb 22, 2012 12:25 pm
by Peter V.
Hoi Daan,
Wat betreft die Franse keuring... Als ik me niet vergis worden deze tegenwoordig rechtstreeks overgenomen naar de APK.
De BBS-velgen zullen zeker 6 of 6,5 J zijn? Ik heb ze ook onder mijn 323i Baur gehad en dit zijn in zoverre originele velgen dat ze zeker in die tijd veel gemonteerd werden.
Re: Even voorstellen: BMW 318i uit 1982
Posted: Wed Feb 22, 2012 12:31 pm
by Daanzeven
Peter V. wrote:Hoi Daan,
Wat betreft die Franse keuring... Als ik me niet vergis worden deze tegenwoordig rechtstreeks overgenomen naar de APK.
De BBS-velgen zullen zeker 6 of 6,5 J zijn? Ik heb ze ook onder mijn 323i Baur gehad en dit zijn in zoverre originele velgen dat ze zeker in die tijd veel gemonteerd werden.
Zoiets ving ik ook op. Als er bewijs is voor die APK... Het staat vermeld op het kenteken, dus dat lijkt me voldoende. We zullen het vrijdag wel zien!
Misschien dat die wieltjes wat beter rijden met nieuwe banden, maar zit eraan om toch 15 inch te monteren. Eerst eens uitvogelen hoe dat zit met offset etc, en wat ik dus kan monteren.
Re: Even voorstellen: BMW 318i uit 1982
Posted: Wed Feb 22, 2012 1:27 pm
by Peter V.
Wat betreft het onderstel van een E21 kun je vele kanten op. Wij hebben er eentje op origineel onderstel met tevens de 13 inch wielen en we rijden er eentje met een verlaagd onderstel met 15 inch.
Een wereld van verschil is het dan zeker. Dit is puur je eigen voorkeur.
Persoonlijk vind ik 15 inch maximaal voor een E21. Wat betreft offset, breedte wielen en banden zijn er zat topics te vinden. Het meest ideale bij 15v inch is een ET 13 en dan voor 6,5 J en achter 7 J. Je kan dan richting 195 of 205 banden. Het grootste probleem met de offset zul je aan de voorzijde vinden met aanlopen tegen o.a. de spoorstangkogels.
Re: Even voorstellen: BMW 318i uit 1982
Posted: Wed Feb 22, 2012 4:59 pm
by Groentje_me
Ey Daan,
Gefeliciteerd met je aankoop

ziet er netjes uit. Succes vrijdag bij de RDW
Gr. Jan
Re: Even voorstellen: BMW 318i uit 1982
Posted: Wed Feb 22, 2012 6:59 pm
by Wondermike
Ik denk dat je een goeie keus hebt gemaakt, heel veel plezier ermee!
En dat de 28e.....

Re: Even voorstellen: BMW 318i uit 1982
Posted: Wed Feb 22, 2012 7:25 pm
by 323baur
Leuk ding, van harte gefeliciteerd!!
Op eens weet ik het weer: deze auto is 2 maanden geleden op ebay.de van de hand gegaan.
VRaag me niet voor hoeveel, maar ik heb toen ernstig staan te dubben.
Uiteindelijk niet gedaan...
Ik ben erg benieuwd naar de staat, dus zeker op de komende meetings komen!!
Re: Even voorstellen: BMW 318i uit 1982
Posted: Wed Feb 22, 2012 9:06 pm
by gerrit323
Proficiat met de aankoop

tot de 28ste

Re: Even voorstellen: BMW 318i uit 1982
Posted: Wed Feb 22, 2012 11:05 pm
by Daanzeven
Klein wereldje ook hè! Denk dat degene van wie ik hem koop hem vrij goedkoop van eBay heeft gehaald. Neem aan dat hij nog winst heeft gemaakt, dus zal niet meer dan 2000e zijn geweest wat hij betaald heeft!
Ik ben superblij met de auto! Werkplaatshandboek komt eraan, nieuwe demper haal ik vrijdag op en heb hem net door de verkoper laten terugzetten op de originele wieltjes, aangezien de banden van de bbs velgen helemaal op zijn.
Ik zit er wel vrij serieus aan te denken om die bbs'jes te verkopen en er iets groters voor terug te kopen!
Foto's volgen vrijdag!
Re: Even voorstellen: BMW 318i uit 1982
Posted: Fri Feb 24, 2012 12:40 pm
by Daanzeven
Het is zover!
De auto staat bij me voor de deur! RDW was inderdaad echt een eitje, alleen mijn geduld werd op de proef gesteld.
APK is inderdaad overgenomen uit Frankrijk, dus ik was voor 100,25 euro en 2 uur wachten klaar!
Nu begint het grote poetsen, en vooral: stofzuigen.
Het Franse gras ligt nog overal in de auto, dus dat wordt een flinke klus:p Daarna alles blinkend poetsen en in de was zetten, dus ik hoop dat ik de foto's van na de poetsbeurt iets inspirerender zijn;)
Zo staat hij nu hip te wezen op de oprit!
http://imageshack.us/g/577/imagedhs.jpg/
Weet iemand trouwens hoe haalbaar het is om die spoiler eraf te halen? Hij lijkt gelijmd te zitten namelijk...
En heeft er iemand ervaring met soorten olie? Wat is het meest aan te raden?
Re: Even voorstellen: BMW 318i uit 1982
Posted: Fri Feb 24, 2012 12:46 pm
by Wondermike
Gefeliciteerd! Nu even wachten op het kenteken en dan op naar de APK.
Veel spoilers werden gaten voor geboord en dan met dubbelzijdig tape nog eens geplakt.
Ik zou er niet aan beginnen, of je beschadigd de verf ofje houdt mooie gaatjes over.
Het staat niet slecht hoor!