Page 1 of 1

Olie pijlstok/buis

Posted: Tue Mar 06, 2012 10:54 am
by r@n-d
Nu gaat eigenlijk alles goed in de auto... Ik rijdt nu op de eerste "set" olie om alles lekker in te laten lopen en na een "x" aantal km wil ik olie vervangen door verse...
Vandaag even rond gereden, moest naar een aantal afspraken en dacht neem m gewoon mee...
Nou heb ik tijdens het terugbouwen van de motor met één dingetje ff geen rekening gehouden, de oliepijlbuis...
Deze heb ik met kracht eruit gehaald tijdens het uit elkaar halen van het blok... Maar nu kreeg ik m toen des tijds niet goed genoeg terug erin, dus heb ik m wat losser laten zitten... Met de veronderstelling dat ik dat later nog wel zou doen...
Niet slim, want nu vloeit daar de olie eruit... :hammer

Iemand enig idee hoe ik de pijlbuis (dus niet de stok) goed en lekdicht terug kan plaatsen? of moet ik een nieuwe bestellen met kering ofzo??

Hoop graag wat van jullie te horen!

Re: Olie pijlstok/buis

Posted: Tue Mar 06, 2012 1:13 pm
by r@n-d
Toevoeging, ik krijg ze er bij mijn 320/6 en bij t losse blok er ook met geen mogelijkheid uit... ZItten deze pijlstokken thermisch gemonteerd???
Want anders bestel ik een nieuwe, knal m in de vriezer (nee niet in Arnold) maar zon koel ding weet je wel... En dan zet ik hem in het blok, die er nu in zit kan ik er zo uitpakke... valt nog mee dat ie er niet uit valt...

Re: Olie pijlstok/buis

Posted: Tue Mar 06, 2012 10:26 pm
by uwbuurman
r@n-d wrote:knal m in de vriezer (nee niet in Arnold)
:loll

Re: Olie pijlstok/buis

Posted: Tue Mar 06, 2012 10:41 pm
by Jeroen
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe 'ie in een E21 M20 zit, dat kunnen mensen als Koos of Gerrit je vast wel vertellen. Bij de latere modellen schuif je 'm in een rubber o-ring en die kun je dus heel mooi vervangen. Als dat bij jouw blok ook het geval is hoop ik dat die o-ring er in z'n geheel uit komt en dat er niet nu een stuk uitgehard rubber in je carterpan woont.

Re: Olie pijlstok/buis

Posted: Tue Mar 06, 2012 10:54 pm
by r@n-d
Die o ring kan ik ook niet terugvinden in bij ETK...
Maar ik denk dat ik het wel op kan lossen met een O-ring ofzo...

Mochten Gerrit of Koos hier een antwoord op hebben, graag!

Re: Olie pijlstok/buis

Posted: Tue Mar 06, 2012 11:39 pm
by Arnold D
Ik heb met het gat goed schoongemaakt en zo ook de buis. Loctite voor cilindrische pasvlakken erop en klaar.

Re: Olie pijlstok/buis

Posted: Wed Mar 07, 2012 8:10 am
by r@n-d
Arnold D wrote:Ik heb met het gat goed schoongemaakt en zo ook de buis. Loctite voor cilindrische pasvlakken erop en klaar.
daar zat ik inderdaad ook al aan te denken, alleen wist ik niet of dat "mocht"
thanx Arnold!

Re: Olie pijlstok/buis

Posted: Wed Mar 07, 2012 11:19 am
by uwbuurman
ik kan voor je kijken, maar de peilstok heb ik zelf niet gedemonteerd, dus het is geen parate kennis. Dat heeft het revisiebedrijf voor me gedaan en die zijn niet van het slopen, dus het is demontabel. Kijken hoe het bij de mijne is kan helaas pas over anderhalve week.

Re: Olie pijlstok/buis

Posted: Wed Mar 07, 2012 2:57 pm
by r@n-d
En daar gaat het hele zooitje weer uit elkaar...
Niet alleen de pijlbuis, maar ook de carterontluchting buis heb ik over het hoofd gezien. :bag :stupidme
Dus nieuwe o-ringetjes besteld en loctide voor de pijlbuis.

Nu de carbs demonteren, inlaatspruitstuk demonteren, dan pas kan ik de carteronluchtingsbuis verwijderen en voorzien van een o-ring...

Goed... Kan wel zegge dat ik die carbs nu van binnen en buiten ken... Dusjah al doende leert men...
Nadat dit "olieprobleem" is opgelost ga nog even rondrijden op deze olie, zodat alles beetje lekker ingelopen is, en dan verse olie erop...

Komt goed!

Re: Olie pijlstok/buis

Posted: Wed Mar 07, 2012 2:58 pm
by gerrit323
Ik kreeg de peilstok er in 1ste instantie ook niet uit .. na opwarmen kwam hij probleemloos los ... terugzetten idd met loctite zoals Arnold al aangaf :thumbsup

Gerrit