Page 1 of 2

Water bij de olie :(

Posted: Sat Apr 07, 2012 3:06 pm
by GerritBuggenhout
Ik denk dat ik met een lekke koppakking zit...
er komt namelijk nogal veel water ut de carterontluchting :?

Re: Water bij de olie :(

Posted: Sat Apr 07, 2012 4:01 pm
by Wondermike
Verbruikt hij ook water uit de radiateur/reservoir? Of is het vocht van heel veel korte stukjes rijden?

Re: Water bij de olie :(

Posted: Sat Apr 07, 2012 7:23 pm
by GerritBuggenhout
verbruikt ook water

Re: Water bij de olie :(

Posted: Sat Apr 07, 2012 7:26 pm
by Wondermike
Dan heb je een klusje :thumbsup

Re: Water bij de olie :(

Posted: Sat Apr 07, 2012 7:40 pm
by bartgouda
Heb je een 4- of 6-cilinder? Ik heb hier namelijk nog een koppakking + kopbouten voor een M10 liggen die ik dacht nodig te hebben, maar wat niet zo blijkt te zijn...
Balen van je koppakking!

Re: Water bij de olie :(

Posted: Sat Apr 07, 2012 8:01 pm
by Jeroen
M20 volgens mij! Die zijn er ook het meest gevoelig voor. Jammer dat soort klussen die er even bij komen, maar met de kop vers gereviseerd loopt 'ie straks wel weer als een zonnetje.

Re: Water bij de olie :(

Posted: Sun Apr 08, 2012 8:17 am
by jamesV
denkt dat ik onzen 320/6 ook onder handen zal moeten nemen. veel bruine viezigheid in het water :(
Zal een werkje zijn voor in het grote verlof vrees ik. Gelukkig kost een setje niet al te veel geld. Succes met de reparatie!

Re: Water bij de olie :(

Posted: Sun Apr 08, 2012 8:24 am
by Wondermike
veel bruine viezigheid in het water
Als de auto geen water verbruikt bij rijden kan het ook zijn dat hij bijgevuld is met gewoon leidingwater.
Dat is funest voor je koelsysteem. Dan wordt het heel veel spoelen.

Re: Water bij de olie :(

Posted: Sun Apr 08, 2012 11:13 am
by jamesV
dacht ik ook eerst maar het is echt een bruin plakkerig goedje die je er niet zomaar effe uit kan spoelen. Ik heb de indruk dat de wagen niet echt water verbruikt tijdens het rijden.

Re: Water bij de olie :(

Posted: Sun Apr 08, 2012 1:32 pm
by Peter V.
jamesV wrote:dacht ik ook eerst maar het is echt een bruin plakkerig goedje die je er niet zomaar effe uit kan spoelen. Ik heb de indruk dat de wagen niet echt water verbruikt tijdens het rijden.
Je moet eens in mijn topic van de 320/6 kijken, daar heb ik ook heel veel bruine slijmsleurie weggespoeld uit het koelsysteem.
Absoluut geen koppakkingproblemen in mijn geval.

Re: Water bij de olie :(

Posted: Sun Apr 08, 2012 5:27 pm
by GerritBuggenhout
Jammer dat dit een werkje is die ik niet zelf kan, of toch nog nooit gedaan heb / het materiaal er niet voor heb
Nuja zo kan er ook een nieuwe Driem op hé..
't zal mij wel weer wa duiten kosten :/
heb nu ondertussen toch al een aardig bedrag gespendeerd aan de wagen.
JamesV mss weet jij best waar ik met mijn wagen ga?

Re: Water bij de olie :(

Posted: Sun Apr 08, 2012 6:44 pm
by jamesV
ik zou niet direct weten waarheen. Hou er rekening mee als je dit laat doen het je inderdaad een flinke duit zal kosten! Vooral aan werkuren. Doe je het zelf dan kost het je iets van een goeie 170 euro (incl. nieuwe pakking, bouten, D-riem en waterpomp en spanrol). Doe je het op het 'gemak' dan heb je de klus geklaard in 1 of 2 dagen. Enige wat ik wel zal laten doen is de kop laten vlakken (heb nog geen idee waar). Ik heb dit werkje ook nog nooit gedaan maar tot voor kort had ik ook nog nooit een nieuwe d-rien gestoken. Met de handleiding van PeterV die je hier op het forum kan vinden is het echt een fluitje van een cent. Als dit lukt moet de koppakking ook lukken. Afgezien van het financiële is er ook nog de voldoening als je dit zelf doet. Belangrijkste van materiaal dat je nodig hebt is een momentsleutel (om de nieuwe bouten op juiste spanning te zetten) maar die heb ik liggen. Als je die nodig hebt kan je die gerust effe lenen!

Re: Water bij de olie :(

Posted: Sun Apr 08, 2012 6:58 pm
by Peter V.
Het is inderdaad niet super spannend om te doen.
Ik ga ervan uit dat jullie best wel een motorrevisie bedrijf hebben in de buurt die de cylinderkop kunnen vlakken en druktesten.

Nu dacht ik gelezen te hebben dat de klepseals ook al een aardige slijtage hadden (wat roken van de motor) dus deze kun je gelijk meenemen. Als je gaat kiezen voor een complete revisie van de kop zullen de kosten wel wat oplopen denk ik maar dat is aan je eigen.

Re: Water bij de olie :(

Posted: Sun Apr 08, 2012 7:50 pm
by GerritBuggenhout
voor het vlakken van de cylinderkop moet de motor er dan uit?
is dit nodig om gevlakt te worden? moet er dan een dikkere pakking in?
heb al een nieuwe waterpomp en spanrol gestoken :D

Re: Water bij de olie :(

Posted: Sun Apr 08, 2012 8:04 pm
by jamesV
motor moet er niet uit. Je draagt enkel de kop binnen die je er af haalt. wat is nodig he maar het is zeker aan te raden om deze te laten vlakken (schijnen nogal gevoelig te zijn daaraan). Dikkere pakking is niet nodig. Spanrol en waterpomp kan je dan opnieuw gebruiken maar zou wel een nieuwe d-riem steken voor die 30euro dat die kost.