Page 1 of 2

Wat is er allemaal bruikbaar van een e24 635csi?

Posted: Sun Apr 08, 2012 12:14 pm
by BMW-POWER
Ik ga binnenkort gaan kijken naar een e24 635csi, die al meer dan 10j stilstaat,
Reden dat deze wagen me interesseert is dat deze omgebouwd geweest is naar een m635csi
Dus met m88 motor, sport5, sper, grote remmen, ophanging...
De kas verwacht ik niet veel goeds meer aan, eigenaar zegt zelf dat er veel roest is... En is toch geen echte m635csi kas ook,
Ik loop met het idee om de motor + bak na revisie in mn e21 te leggen, heb hier al rondgezocht maar niet echt gelijkaardigs teruggevonden...
Wat was er nog allemaal anders bij de m635csi dan bij een gewone 635csi?

Re: Wat is er allemaal bruikbaar van een e24 635csi?

Posted: Tue Apr 10, 2012 8:21 pm
by BMW-POWER
Niemand die weet of die versnellingsbak zo in mn e21 of 2002tii gaat? En die sper?
Valt een e24 interieur niet in een e21 te bouwen?

Re: Wat is er allemaal bruikbaar van een e24 635csi?

Posted: Wed Apr 11, 2012 9:45 am
by raymondw
Alles is mogelijk, maar los van de technische uitdaging, heb je het financiele plaatje en die is bij de M88/3 een behoorlijk stuk hoger dan de M30 die i.d.r gebruikt worden voor dergelijke ombouw acties

De M88/3 is een behoorlijk stuk exotischer dan de M30 Alpina's. Deze laatste red het met klassieke tuning, maar de M88/3 is een volbloed racemotor met ene navenant hoog kostenplaatje. In dit geval heeft het torretje een jaar of tien stilgestaan en dan is het lostrekken van het blok het minste wat je wilt doen en als alles meezit, red je het met nieuwe lagers (~300 Euro), oliepomp (~450 Euro) en distributie (>1k Euro), maar dan zit je incl arbeidsloon al gauw op de 5k Euro; ruim 500 Euro alleen al voor de koppakking-set. Als de zuigerspeling te hoog is, een klepje verbrand is of de cyl-kop gescheurd is (komt bij de M88/S38 voor) ga je al gauw richting de 10k-15k Euro, al naar gelang de contacten die je hebt.

de M88/3 is een behoorlijk zware tor die zwaar op de vooras drukt; een aardig stuk meer nog dan de M30 in de Alpina B6'en. Ik denk dat je die laatste als referentie moet gaan gebruiken voor de wielophanging. De aandrijf-as uit de M635CSI zal een behoorlijk stuk ingekort moeten worden en om het grote 210-diff op de achteras van de E21 te bouwen zul je behoorlijk wat ombouwwerk moeten verrichten. De Getrag 280/5 is eigenlijk net zo groot (iets langer) dan de Getrag 265 voor de normale M30 varianten. De achterste ophangpunten in het chassis zul je zelf moeten aanbrengen.

Daaroverheen komen dan nog de inbouw-en aanpassings kosten. Wil je het echt goed doen, ga je al gauw naar de 20k-30k (buiten de aanschaf van de E24 om).

Re: Wat is er allemaal bruikbaar van een e24 635csi?

Posted: Wed Apr 11, 2012 12:44 pm
by BMW-POWER
raymondw wrote:Alles is mogelijk, maar los van de technische uitdaging, heb je het financiele plaatje en die is bij de M88/3 een behoorlijk stuk hoger dan de M30 die i.d.r gebruikt worden voor dergelijke ombouw acties

De M88/3 is een behoorlijk stuk exotischer dan de M30 Alpina's. Deze laatste red het met klassieke tuning, maar de M88/3 is een volbloed racemotor met ene navenant hoog kostenplaatje. In dit geval heeft het torretje een jaar of tien stilgestaan en dan is het lostrekken van het blok het minste wat je wilt doen en als alles meezit, red je het met nieuwe lagers (~300 Euro), oliepomp (~450 Euro) en distributie (>1k Euro), maar dan zit je incl arbeidsloon al gauw op de 5k Euro; ruim 500 Euro alleen al voor de koppakking-set. Als de zuigerspeling te hoog is, een klepje verbrand is of de cyl-kop gescheurd is (komt bij de M88/S38 voor) ga je al gauw richting de 10k-15k Euro, al naar gelang de contacten die je hebt.

de M88/3 is een behoorlijk zware tor die zwaar op de vooras drukt; een aardig stuk meer nog dan de M30 in de Alpina B6'en. Ik denk dat je die laatste als referentie moet gaan gebruiken voor de wielophanging. De aandrijf-as uit de M635CSI zal een behoorlijk stuk ingekort moeten worden en om het grote 210-diff op de achteras van de E21 te bouwen zul je behoorlijk wat ombouwwerk moeten verrichten. De Getrag 280/5 is eigenlijk net zo groot (iets langer) dan de Getrag 265 voor de normale M30 varianten. De achterste ophangpunten in het chassis zul je zelf moeten aanbrengen.

Daaroverheen komen dan nog de inbouw-en aanpassings kosten. Wil je het echt goed doen, ga je al gauw naar de 20k-30k (buiten de aanschaf van de E24 om).
alle werkzaamheden doe ik zelf, heb me al wat geinformeerd en de prijzen van de onderdelen blijken toch mee te vallen volgens mij,
we zien wel wat de staat is van de motor & de rest errond,
als sloper zal de auto misschien ook nog wel wat opbrengen...

Re: Wat is er allemaal bruikbaar van een e24 635csi?

Posted: Wed Apr 11, 2012 12:51 pm
by Jeroen
Alles wel, maar Raymond loopt hier ook geen onzin te verkondigen. Mijn aanvullende gedachten:

- balans: extra gewicht tov M30 maakt 'm nog minder interessant, zeker in een E21
- inbouw: als je zelf erg handig bent kun je qua motorsteunen en aanpassen achterbrug etc prima het nodige doen. Alleen heb je wel kans dat je te weinig ruimte in je tunnel hebt voor belhuis en bak en dan wordt het een ander formaat klus
- motor zelf: al ben je zelf erg handig, dan nog steek je al gauw 2500-3000 euro in net opfrissen van het blok aan onderdelen alleen al. Kun je prima overslaan, maar dan kan het blok binnen een paar 1000 km bij het oud ijzer

Ofwel: als je iets unieks wil maken voor rechtuit, leef je uit. Wil je voordelig meer vermogen dan is het geenszins een koopje al krijg je die E24 gratis. Dan kun je er beter een M50B28 in leggen. Veel minder werk ook.

Re: Wat is er allemaal bruikbaar van een e24 635csi?

Posted: Wed Apr 11, 2012 1:20 pm
by raymondw
BMW-POWER wrote:alle werkzaamheden doe ik zelf, heb me al wat geinformeerd en de prijzen van de onderdelen blijken toch mee te vallen volgens mij,
Ik zeg niet dat het niet te doen is, maar je vroeg om opinies;

Ik heb gedurende het voorjaar van 2009 de motor van mijn E28 M5 laten reviseren en kwam all-in op meer dan 10k Euro incl BTW, voor enkel de motor. We zijn inmiddels drie jaar verder en BMW heeft daar ook weer de nodige inflatie-correcties toegepast waardoor je er zomaar 30% bij op kunt gaan tellen.

Bijna alles aan de M88/3 is specifiek en weinig wordt gedeeld met de M30, dus kleine productieaantallen en navenant hoge prijzen. Wat mij tijdens mijn revisie-project opviel was dat ik aan het einde veel meer nodig had dan initieel voorzien en onder de streep ging het materiaal toch over de 6k Euro heen, terwijl het duurste onderdeel de zuiger (250 Euro) is geweest. M.a.w, de discrepantie tussen de onderdeelprijs en de projectprijs is enorm groot.

Het inbouwen heb ik ook zelf gedaan, maar desalniettemin komen er nog de nodige aanbouwdelen overheen (in totaal ook meer dan 5k Euro). Waterpompje, koppelingetje; seperaat gezien valt het allemaal wel mee, maar achteraf viel de kosten- breakdown van mijn project behoorlijk tegen. Dat was enkel te rechtvaardigen door de marktwaarde van mijn auto.

Als je geluk hebt, dan heb je een goede tor, maar ik heb maar bar weinig M88/3's op de vrije markt gezien die bruikbaar waren. De kans dat en tor die 10jaar geen onderhoud heeft gezien daaronder valt is klein.

Re: Wat is er allemaal bruikbaar van een e24 635csi?

Posted: Fri Apr 13, 2012 2:39 pm
by uwbuurman
Motorspecifiek heb ik Raymond erg hoog zitten. Mijn advies is zijn advies ter harte te nemen. Op het gebied van groot onderhoud en kingsize restauraties van e21's en M20 motoren ben ikzelf een specialist aan het worden en in ieder geval een ervaringsdeskundige met veel ervaring. Ik kan je zeggen dat dergelijk werk qua kosten, mits goed gedaan, de waarde van je E21 na gereedkomen vele malen overstijgt. Veel zelf doen is een must en dan nog kosten de onderdelen veel. Ik zou zelf een dikke M30 of zoals Jeroen voorstelt een M50 plaatsen.

Het interieur is over te zetten al is het proppen. Maar het is eerder gedaan, daar zijn ook wel plaatjes van te vinden.

Re: Wat is er allemaal bruikbaar van een e24 635csi?

Posted: Fri Apr 13, 2012 9:53 pm
by BMW-POWER
Ben vanavond gaan kijken naar de zogezegde M-sechser, verkoper kent het verschil niet tussen een 24klepper en een gewone m30 12klepper... Maar het was een sympathieke oude man (63) die heel wat bmw's gehad heeft,
Allereerst is het geen m88 maar een gewone m30b35 die in de auto ligt, gekoppeld aan een eco5 bak, wel hangt er een sper onder, alsook de bilstein ophanging en sportvering, interieur is zwart leder in perfecte staat,
Kleur is donkergroen, met gele koplampen, en met grijze streepjes op beide zijkanten
Liggen 14duims bbs velgjes op, schuifdakje, veel chroom, kofferlipje, wat mij vooral opgevallen is, is dat de koets buitengewoon in goede staat is, quasi geen roest op enkele kleine puistjes op de wielranden na, de lak ziet er zeer fris uit,
En het laatste keuringsbewijs dateert van 1995... Toen heeft hij voor z, 45e verjaardag een porsche 911 cabrio gekocht en is de sechser in de loods gearriveerd onder een zeil...
Op papier is de auto een vroege 633csi, omgebouwd naar 635csi, met sportophanging en sper
De auto staat dus al 18j stil, er is dus wel wat werk aan motor, remmen, ophanging...
Maar als de kas en onderkant effectief zo goed zijn lijkt me dit een interessante oldie...
Alleen twijfel ik over de waarde vd auto,
De verkoper wil geen richtprijs zeggen. Maar wat is zo'n krel nu waard?

Re: Wat is er allemaal bruikbaar van een e24 635csi?

Posted: Sat Apr 14, 2012 10:56 am
by raymondw
Ga even uit van conditie 3-4, dan praten we voor een orig 633CSI tussen de 3100 Euro en 6900 Euro (Classic Data). Dat zelfde bedrag mag je voor een 635CSI hanteren. Als de auto echt goed is (conditie 2), dan is dat 11800 Euro (633CS)) resp 13500 Euro (635CSI). Daarvan af moet je dan het geld voor achterstallig onderhoud aftrekken; denk aan remmen, banden, benz, water en luchtslangen, etc. Zonder aanvullende info is het echt een 'roll of a dice'.

Als je deze auto serieus overweegt, vraag dan of je de auto door een specialist mag laten keuren. Frits Biesemans van Performance shop Geel heeft zelf een M635CSI en zit niet ver van jou vandaan en heeft kennis van zaken.

Re: Wat is er allemaal bruikbaar van een e24 635csi?

Posted: Sat Apr 14, 2012 10:56 am
by raymondw
Ga even uit van conditie 3-4, dan praten we voor een orig 633CSI tussen de 3100 Euro en 6900 Euro (Classic Data). Dat zelfde bedrag mag je voor een 635CSI hanteren. Als de auto echt goed is (conditie 2), dan is dat 11800 Euro (633CS)) resp 13500 Euro (635CSI). Daarvan af moet je dan het geld voor achterstallig onderhoud aftrekken; denk aan remmen, banden, benz, water en luchtslangen, etc. Zonder aanvullende info is het echt een 'roll of a dice'.

Als je deze auto serieus overweegt, vraag dan of je de auto door een specialist mag laten keuren. Frits Biesemans van Performance shop Geel heeft zelf een M635CSI en zit niet ver van jou vandaan en heeft kennis van zaken.

Re: Wat is er allemaal bruikbaar van een e24 635csi?

Posted: Sun Apr 15, 2012 6:51 pm
by BMW-POWER
raymondw wrote:Ga even uit van conditie 3-4, dan praten we voor een orig 633CSI tussen de 3100 Euro en 6900 Euro (Classic Data). Dat zelfde bedrag mag je voor een 635CSI hanteren. Als de auto echt goed is (conditie 2), dan is dat 11800 Euro (633CS)) resp 13500 Euro (635CSI). Daarvan af moet je dan het geld voor achterstallig onderhoud aftrekken; denk aan remmen, banden, benz, water en luchtslangen, etc. Zonder aanvullende info is het echt een 'roll of a dice'.

Als je deze auto serieus overweegt, vraag dan of je de auto door een specialist mag laten keuren. Frits Biesemans van Performance shop Geel heeft zelf een M635CSI en zit niet ver van jou vandaan en heeft kennis van zaken.
Ik heb even bekeken wat na 18j stilstand vervangen/bekeken moet zijn aan die auto zijn voor je er de weg mee op kan,
1. Revisie van de remmen, olie verversen, remklauwen reviseren, remschijven en handrem bekijken, hoofremcilinder...
2. Koelvloeistofradiator ( die is sowieso te vervangen) en evt chauffageradiator? thermstaat?
3. Motorisch, koprevisie? Waterpomp, oliepomp en carter demonteren en reinigen, dichtingen onderblok,
4. Interieur ( zwart leder) ziet er vrij goed uit maar is zeer stoffig moet dus ook grondig gereinigd en behandeld worden

Een hele hoop dus, nu is het nog moeilijker voor me om een bod te doen, de waarde zakt hierdoor toch sterk? Er moet zoveel aan gebeuren...

Re: Wat is er allemaal bruikbaar van een e24 635csi?

Posted: Sun Apr 15, 2012 8:27 pm
by Peter V.
Natuurlijk heb bovenstaande invloed op de waarde maar minder dan je heb gehoopt denk ik.
Uiteraard zul je een auto die een lange tijd heeft stilgestaan of maar heel weinig heeft gedraaid op een bepaald onderhoudsniveau moeten brengen. Toch is het dat als de gehele staat van de auto goed is en dan vooral het roestverhaal want een E24 kan heel goed roesten, er een leuke waarde aan kan hangen.

Heb je er geen foto's van? Dat is makkelijker bepalen.

Re: Wat is er allemaal bruikbaar van een e24 635csi?

Posted: Sat Apr 21, 2012 4:18 pm
by Danny043
Je wilt de E24 nu zo laten als je hem koopt? Het gaat je niet meer om ombouw in een E21?

Re: Wat is er allemaal bruikbaar van een e24 635csi?

Posted: Mon Apr 23, 2012 9:59 pm
by BMW-POWER
Danny043 wrote:Je wilt de E24 nu zo laten als je hem koopt? Het gaat je niet meer om ombouw in een E21?
Neen de koets van de auto is kerngezond :oops:

Re: Wat is er allemaal bruikbaar van een e24 635csi?

Posted: Sun Apr 29, 2012 4:24 pm
by BMW-POWER
Edit