Page 1 of 1

Gaten herstellen

Posted: Sat Apr 14, 2012 11:30 pm
by Wilmo
Wat is eigenlijk de juiste manier?

Ik heb een aantal gaten helemaal weer dichtgelast. Telkens kleine puntjes zetten, met het volgende puntje weer in de hete vorige. Daardoor is er minder warmte-inbreng en kans op krom trekken. Plus dat het weer dicht is. Ik werk het daarna af met Caprotec RX5 en RX10.

Een andere manier is om het plaatje met een las om de, zeg, 5cm te zetten en de rest van de afdichting met kit te doen. Een las is gevoelig voor roest, dus zo min mogelijk lassen zou verstandiger zijn. Wat voor kit zou je hier voor kunnen gebruiken?


Hoe 'hoor' je gaten te herstellen in de auto? En wat voor materialen gebruiken jullie?

Re: Gaten herstellen

Posted: Sun Apr 15, 2012 3:17 am
by Peter V.
Het lassen kan op verschillende manieren.

Ik ben altijd voorstander geweest om geen plaatjes ergens overheen te zetten maar het rotte materiaal echt te verwijderen. Hierna kan men kiezen om het te hechten met proplassen op een verzette plaat of het geheel rondom af te lassen (kruislings en kleine stukjes tegelijk i.v.m. warmte-input).

Het afwerken doe ik dan vertinnen. Je kan ook laskit (strijkkit) gebruiken.

Re: Gaten herstellen

Posted: Sun Apr 15, 2012 1:50 pm
by Wilmo
Moet strijkkit ook een primer hebben? Kan ik daar bijvoorbeeld gewoon de chemische lijnolie dat RX5 is, voor gebruiken?

Enne, als ik zo'n pot van een kilo koop, is dat een beetje houdbaar?

Re: Gaten herstellen

Posted: Sun Apr 15, 2012 1:55 pm
by Wondermike
Waar je wel op moet letten met lassen is de APK eisen hiervoor.
Als de keurmeester kan zien dat er gelast is moet de las ook aan de eisen voldoen.
Dus zorgen dat ze het niet zien .... :wink:

Re: Gaten herstellen

Posted: Sun Apr 15, 2012 1:59 pm
by Wilmo
In niet dragende delen mag je toch bakken wat je wil?

Re: Gaten herstellen

Posted: Sun Apr 15, 2012 2:12 pm
by Wondermike
Ik dacht dat dat een stuk strenger was geworden maar misschien was het altijd al zo hoor :bag
De APK lasvoorschriften

Hieronder volgen een paar aanwijzingen voor het volgens de regelen der kunst uitvoeren van het laswerk:

Puntlassen & Proplassen:

Je knipt of boort een serie gaatjes van 5 millimeter. Deze gaatjes mogen niet meer dan 2 cm van elkaar liggen. Dit gaatje las je vol. Dit worden ook wel 'proplassen' genoemd. Zie voor een voorbeeld hiervan het artikel over kokerbalkreparatie. Puntlassen mag natuurlijk ook.

Onderbroken lassen:

Je last de platen onderbroken aan elkaar. Dat wil zeggen je last 2 cm en slaat dan 2 cm over, daarna las je weer 2 cm etc etc.

Deze 2 manieren zijn voorgeschreven voor het APK laswerk. Puntlassen is de sterkste van de twee methoden.

Volledig aflassen:

Je kunt de zaak ook helemaal aflassen. Dat vergt echter aanzienlijk meer 'lastalent'. Je loopt dan ook het risico dat de zaak krom trekt. Er wordt op die wijze namelijk erg veel warmte in het materiaal gebracht. Deze methode is niet voor de APK voorgeschreven (volgens de officiƫle regels) maar wordt in de praktijk wel goedgekeurd.