Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Is het eigenlijk wel mogelijk om geventileerde schijven met de klauwen van een viercilinder te monteren? Het verschil in dikte is aanzienlijk, maar als ik op BMWfans.info kijk dan zou het moeten gaan...
Op een viercilinder zit een 34111150254 klauw. Als ik dan doorklik waar ze gebruikt zijn, dan zijn dat alle modellen, maar niet de 323i. Als ik dan op het 320i USA model doorklik dan zie ik dat die toch geleverd is met de geventileerde schijven 255x22 34111163125. Oftewel, de schijf die ook op de 323i zit.
Mag ik hierop vertrouwen? Of wat is het verschil tussen een 323i-klauw en een viercilinder klauw?
Op een viercilinder zit een 34111150254 klauw. Als ik dan doorklik waar ze gebruikt zijn, dan zijn dat alle modellen, maar niet de 323i. Als ik dan op het 320i USA model doorklik dan zie ik dat die toch geleverd is met de geventileerde schijven 255x22 34111163125. Oftewel, de schijf die ook op de 323i zit.
Mag ik hierop vertrouwen? Of wat is het verschil tussen een 323i-klauw en een viercilinder klauw?
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18685
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
323i klauw is ook hetzelfde,.maar dan met een (los) vulstuk er tussen. Nou ja, zit uiteraard vast maar is demontabel.
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Een vulstuk tussen de twee helften van de klauw?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29310
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Yep, zonder die spacers gaat het natuurlijk niet passen want de geventileerde schijf is ca 10mm dikker dan de massieve schijf.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18685
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Mijn originele remklauwen aan de voorzijde wilde ik voorzien van Ferodo DS2500 blokken, die ik al een jaartje geleden heb gekocht. De blokken zijn net te breed en passen dus net niet in de klauw. Het scheelt nog geen mm, maar het past dus niet. Daarnaast zie ik dat ik voor de achterzijde wel plaats heb voor de slijtage indicator in de blokken, maar aan de voorzijde dus niet.
Ergo, de problemen met de Ferodo's aan de voorzijde:
- Blokken te breed
- geen plaats voor slijtage indicator
Volgens de factuur en de doosjes heb ik de juiste blokken, de FCP116H.
Wat te doen?
- Breedte even aanpassen met de flex? Moet ik het metalen plaatje dan ook weer beschermen met verf?
- Plaats voor slijtage indicator er in dremelen?
- Blokken inpakken en bij de leverancier door de ruiten mikken?
Wie heeft raad?
Ergo, de problemen met de Ferodo's aan de voorzijde:
- Blokken te breed
- geen plaats voor slijtage indicator
Volgens de factuur en de doosjes heb ik de juiste blokken, de FCP116H.
Wat te doen?
- Breedte even aanpassen met de flex? Moet ik het metalen plaatje dan ook weer beschermen met verf?
- Plaats voor slijtage indicator er in dremelen?
- Blokken inpakken en bij de leverancier door de ruiten mikken?
Wie heeft raad?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29310
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Vreemd! Er kan nog een mm verschil zitten in de verschillende fabrikaten van de klauwen, maar voor geen uitsparing en achter wel is wel heel vreemd. Ik zou 't es aankaarten bij de leverancier.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Ik zit wat te lezen en wat te denken en uiteindelijk schrok ik van de Wilwood Powerlite. De Big Brake kits zijn me iets te gortig maar die Powerlites lijken nog wel een goede optie te zijn.
Maar als ik dit topic eens doorloop dan zijn we het er wel over eens dat de diameter van de schijven de beperkende factor zijn. Als wij de koppen eens bij elkaar steken, kunnen we dan geen schijven laten maken? Of wordt het dan een te grote stap om de beugels en dergelijke ook aan te passen op de grotere schijf?
Maar als ik dit topic eens doorloop dan zijn we het er wel over eens dat de diameter van de schijven de beperkende factor zijn. Als wij de koppen eens bij elkaar steken, kunnen we dan geen schijven laten maken? Of wordt het dan een te grote stap om de beugels en dergelijke ook aan te passen op de grotere schijf?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29310
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Tsja ik ben er wel voor in, maar je moet idd naar andere brackets. De Wilwood klauwen bevallen erg goed!
Regards/groeten, Jeroen
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Mits en vermaar, als ik het ga doen, moet ik toch nieuwe brackets maken. En dan maakt het niet uit of ik er nou 2 of 26 uit laat snijden.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29310
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Mits het juiste materiaal. Ik heb ze destijds in een kleine serie laten maken bij een specialist in alu 7075 omdat hij het oorspronkelijke ontwerp uit Engeland niet degelijk genoeg vond. Als ze groter worden zal dat ook weer een herberekening vergen. Ben ik zelf geenszins in thuis maar komt vast goed.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Voor grotere schijven zitten we wel vast aan een two piece schijf. Wilwood heeft dan bijvoorbeeld een 279mm schijf (160-5840). Dat is dan ook het maximum van de Powerlite klauwen.
Maar zo'n hart is niet al te lastig te maken. Het kan met boutjes en moertjes zoals IE het ook doet. Maar het aluminium hart kan ook dikker om de bout er in een keer in te draaien, zoals VAC doet.
In het Engelse topic was er vier jaar geleden onrust over de beugels. Is er inmiddels al een tekening boven water om die dingen te laten maken?
Maar zo'n hart is niet al te lastig te maken. Het kan met boutjes en moertjes zoals IE het ook doet. Maar het aluminium hart kan ook dikker om de bout er in een keer in te draaien, zoals VAC doet.
In het Engelse topic was er vier jaar geleden onrust over de beugels. Is er inmiddels al een tekening boven water om die dingen te laten maken?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29310
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Nope! Ik heb wat pogingen gedaan maar dat heeft nog niets opgeleverd.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Hoe heb jij ze dan in Nederland laten maken?
Maakt niet uit, ik ben eens even bezig geweest en heb een modelletje dat afhankelijk is van deze maten:
A is de afstand van de achterzijde van de bracket tot de voorzijde van de flens. C is de afstand van de gaten tot het center van de as. Heeft iemand nog zo'n poot rondslingeren die die maten eens zou willen meten?
In dit voorbeeldje heb ik 81,5mm voor A aangenomen en 80 voor C.
Maakt niet uit, ik ben eens even bezig geweest en heb een modelletje dat afhankelijk is van deze maten:
A is de afstand van de achterzijde van de bracket tot de voorzijde van de flens. C is de afstand van de gaten tot het center van de as. Heeft iemand nog zo'n poot rondslingeren die die maten eens zou willen meten?
In dit voorbeeldje heb ik 81,5mm voor A aangenomen en 80 voor C.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3018
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Nu ook verkrijgbaar in nederland, de rubber seals (afdichtringen) die tussen de beide (ATE) klauwhelften zitten, ik heb ze afgelopen winter nog uit de US laten komen, maar nu dus verkrijgbaar bij Kapteijns oftewel Classic BMW Parts
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i